> #DAY 4 (1.04.2014) ABANG JAYA @ SAMSUDDIN @ ICU, HUS - PART 2








bersambung...sorry.. entry 1st tu sbb x tahan sangat bila teringat  balik keadaan dia..
1 April 2014 (Selasa)
Flight saya ngan mak dari KL ke KCH kul 7.20 am. So mlm tu tido lewat sbb kemas2 barang. Barang x banyak pun sbb balik emergency. Bawak mane yg perlu jer. Pagi tu bertolak dari rumah dlm kul 4.30am. Lepas balut luggage bag & check in, teman mak solat Subuh kat KLIA kul 6.00am pastu saya tapau sarapan burger ngan milo panas kat KFC. Konon2 nak share ngan mak tp mak ckp xde selera nak makan. Saya tau dia risau..sbb tu tak nak makan..mknn lain xde sbb sume kedai2 masih tutup lagi. Ade kedai mkn sebelah tu..mak plak ckp x nak makan... lagi pun kitorg kejar waktu nak masuk boarding. Skrg ni imig agak ketat skit pas kes #MH370 tu..kene beratur skit kat balai berlepas tu utk check2 brg.
Masuk dlm balai berlepas, saya sempat sarapan. Offer mak lagi..mak still x nak wlupun saya suh jamah sikit. Saya pun x nak paksa. Last2 mkn sorang. Tgk jam dah 7.20am tp still x panggil2 lagi masuk flight. Last2 kul 8.00am baru masuk. Delay lebih stgh jam huhh. Dah la nak cepat sampai nih. -_-'
Sampai Kch, abg saya no.5 & anak sulung dia, Ijan @ Nina yg ambik. Kebetulan kakak no.4 (ikut urutan dlm family) yg flight dia dari Sibu ke Kch pun lebih kurang sama waktu ketibaan dgn kitorg..so abg no.5 ambik dia sekali...tp kene tggu sbb flight kitorg dah lari sikit dari jadual asal ketibaan.
Sebelum ke Hosp, saya ajak abg no.5 minum2 dulu sbb fikirkan mak belum jamah ape2 lagi dari pagi tu. Tgk2 jam dah dekat kul 11am. Mak x makan ubat darah tinggi dia lagi. Pastu kalau sampai hosp tgk keadaan abg no.2 saya camtu, kompem lagi dia x nak makan ape2. Silap2 sampai ke ptg dia x makan. Kat kedai tu pun mak ckp xde selera tp saya suh dia mkn sikit tuk alas perut mkn ubat. 
Dalam tgh2 sarapan tu abg no.5 saya cite keadaan abg no.2. Saya tgk air mata abg no.5 dah bergenang masa dia cite balik hari pertama kejadian tu. Pandang muka mak, mak dah nangis2. Saya...lagi la..ratu air mata...mmg sensitif skit bab2 family nih..nak2 plak masih lagi dlm mood bersedih pas kuar wad baru2 ni.
Sarapan x lama..saya, mak ngan kakak no.4 x sabar2 nak sampai hosp. Terus bertolak ke hosp. Sementara abg carikan parking, kitorg naik dulu ditemani anak sedara, Nina @ Ijan sbb dia tau tmpt tu kat mana.
Sampai2 sana...kakak ipar sekeluarga mmg dah ada. Ape lagi..berpelukkan..bertangisanlah kami sekeluarga. Tak sangka cam tu sekali dugaan utk kami. Abg yg masih dlm icu masa tu blm boleh sape2 masuk sbb bkn waktu melawat. Cukup jer waktu melawat, mula2 saya suruh mak ngan kakak dulu masuk. Lama jugak dorg dlm tu. Pastu saya ngan anak sedara ke kak ipar ntah sape teman saya masa tu masuk sekali.. tengok keadaan dia, Allah jer tau mcm mana perasaan kami. Terlentang dengan mata bengkak & berkilat sbb kulit dia tegang. Tangan bengkak..mulut ade 1 tiub mesin sokongan oksigen. Hidung dia sebelah kanan tiub utk masuk susu, sebelah kiri saya x tau tiub utk ape..maybe ubat2 kot. Kaki kiri kanan cucuk drip. Tangan kiri bengkak sangat2, ade satu sepit utk nadi or jantung saya pun dah x ingat. Dada dia kiri kanan kene lekat maybe utk check keadaan degupan jantung. 
Masuk dalam tu, saya jadik blurr... nak baca yassin mmg tak bleh time tu. Cuma mampu sedekah ayat2 suci dlm hati utk dia semoga dipermudahkan dan diberi kesembuhan utk dia. Hari pertama melawat dia tu mmg saya x tanye ape2 baik pada nurse or doc. Tak sanggup nak dengar ape2..sbb dengar dari kak ipar masa tu, doc cuma ckp 50-50. Sama ada dia akan sedar..atau tak sedar terus...
Hari tu sampai ke petang kitorg kat hosp. Semua adik beradik ade. Abg saya no.1 dan no.3 pun cuti jugak hari tu. Semua ke hosp. Plan saya, malam tu saya nak tggu kat hosp..tp mak ngan abg no.3 x bagi. Mak ckp saya x blh lagi kene sejuk2 ekon kat situ. Abg no.3 lak ckp x berapa sesuai kalau saya nak tggu sbb perempuan xde sgt tggu kat situ time malam. 
Last2 kitorg balik rumah. Malam tu semua dlm mood bersedih sbb kali ni laa paling lama abg no.2 kat icu. Tahun lepas sehari jer kat icu, pastu dia dah boleh masuk wad biasa & cepat sedar... Kt hosp masa tu yg tggu abg no.2 ialah pak mentua dia ngan anak dia... kak ipar dtg siang ngan anak2 dia.. sepanjang malam tu berwassap dlm group family ckp pasal keadaan abg no.2. Sudahnyer mlm tu saya, kakak & mak pun tido lewat jugak...tido dlm keadaan x lena...
bersambung... 
 
 
   

Post a Comment

0 Comments