❤ DIARI RAMADHAN (22 JULAI 2012) ❤








Alhamdulillah..


Sudah masuk hari ke-2 Ramadhan.. mlm ke-2 niatnyer nak terawih kat MASJID PUTRA, PUTRAJAYA, klu x pun kat MASJID BESI @ MASJID TUANKU MIZAN tp x ckp pun kat encik hubby, kot3 la dia nak terawih kat surau yg semalam tu jerr.

Tup2 masa dekat nak bukak posa tu, dia ckp nak ajak terawih kat Masjid Putra, ape lagi..berbunga2 ler lam ati sambil rasa bersyukur sbb awal2 ni rasa cam dipermudahkan plak ape yg dihajati. Lepas bukak posa tu, kul 8pm kitorg (saya, mak & Nabila, budak atas tu laa) dah siap2 nak pergi. Tp bila tanye encik hubby, dia ckp awal lagi. Last2 kul 8:30pm tu baru gerak ke Putrajaya.




Sampai kat dpn opis saya kat Putrajaya tu, tgk sume kete jalan slow2 menuju ke Masjid Putra. Alamakk..!! Jem ker..?? Jelen jam sudah 8:45pm. Kompem abis Isya' baru sampai sana. Nak cari parking lagik???

Last2 saya ckp ngan encik hubby supaya patah balik & terawih jer kat tempat semalam (Surau Al-Ikmal, Bangi). Sampai kat surau tu orang dah ramai, saf dah penuh, rapat2. Saya, mak & Nabila adalah org paling last & saf plg belakang & masa masuk lam surau tu, orang dah setat jemaah Isya'. Masa tu jugak kepala saya still berdenyut3 lagi tp terpaksa gigihkan jugak. 

Memandangkan tempat adalah sangat terhad, so saya suh jer Nabila duduk kat belakang saya. Dari mula sampai abis terawih, alhamdulillah budak neh x meragam. Cuma saya sikit risau bila dia duduk belakang saya. Takut orang @ budak2 lain ajak dia main kat luar ke ape ker...wlupun saya tau Nabila bukanlah jenis budak yang cepat mesra & berani dgn orang. Sblm solat terawih tu mmg mcm2 saya pesan kat dia, jangan keluar, jangan ikut orang, jangan buat bising, klu ngantuk, baring kat sejadah tepi dia..bla..bla..bla.. masa solat saya perasan ade budak perempuan kejap2 keluar masuk pergi kat dia. 

Bila abis jer rakaat solat, saya tanye dia..budak tu buat ape kat dia? Dia ckp budak tu ckp dia comel pastu pegang2 pipi dia, pastu saya pesan balik pesanan2 yg tadi tu.. Agaknyer dorg heran sbb tgk Nabila berkening rona oren / merah, kot2 la dorang ingat dia minah saleh celup ker ape..yang budak perempuan sblh saya pun kejap2 toleh kat dia.. pastu tanye umo berapa.

Sblm balik rumah, sempat lagi mintak incek hubby singgah tapau Neslo Ais kat Restoran Sala Thai (sebelah surau tu jer pon..huhu), mak lak nak air duyan belanda.. Sampai umh layan cite TV3 - Perempuan Neraka sampai la kul 12 mlm. Budak neh plak liat nak naik atas, bila saya suruh dia naik, dia siap tanye2 ngape org dlm cite tu macam tu, macam ni..bla..bla.. bila saya jawab, dia buat2 duduk balik (tu alasan dia x nak naik tido jer pun sbnrnyer).






12.30 tghmlm :
Mata dah ngantuk pun saya baru nak setat masak utk sahur sbb dikhuatiri sahur x smpt nak masak. Silapnyer, sblm g terawih tu x rendam ayam siap2. Masak simple2 jer..xde lauk @ menu dashyat2. Sup ayam + kentang jerrrrrrr, tgh2 pepagi dah bunyik lesung tumbuk bawang cili. Nasib baik encik hubby turun, so mintak dia temankan. 




pic credit tu angkel gugel ;)

Dah nak siap masak sup ayam, prepare petai goreng tumis dgn bilis tumbuk + belacan + cili plakk. Hamekk kau bulan posa makan petai..hahah!! Nasib baik sahur ari ahad..dok umh jer.. Sbnrnyer petai tu pemberian BFF, Cik Nonet..jauh dari Perak dia bawak.. Alhamdulillah rezeki..siap dia kasik duyan lagi 1 tupperware..hehehe.. mata petai tu besar2 lak tu.. ingat nak buat masak lemak petai + ikan kembung jer tp bila fikirkan ari tu baru jer buat masak lemak udang + cendawan, so goreng jer la..     


pst: Ibukkk aka Cik Nonet, klu ko TERbaca blog nih, tengkyukk byk2 yer sbb kasik petai & duyan fav tuu...Sedapp okehh..!! Nnt tupperware ko tu haku pulangkan balik..Sorry sbb x sempat nak sembang lame ari tu... hihihi


Tepat 2am, dah siap masak, nek bilik mandi2 balik sbb peluh2 masa terawih & masak. Bila dah mandi, kompem x ngantuk dah..layan FB kejap, pastu hapdet belog.. Last2 dekat ku 4:00am baru tido tp kul 5:00 am tu dah kne bangun balik nak sahur. Klu x bangun sahur, kompem sakit kepala la sepanjang berpuasa esok.

Harapnyer hari ni dan hari2 seterusnyer diberikan tubuh badan yg sihat utk terus menunaikan ibadah puasa. Insyaallah.. ;)
  

Post a Comment

0 Comments