>ALHAMDULILLAH REZEKI - PERUMAHAN PRIMA @ PR1MA PRESINT 11, PUTRAJAYA



 
  

Kisah rumah PRIMA @ PR1MA kitorg... ;)



26/8/2013 (Selasa) 
Alhamdulillah, loan bank untuk rumah PRIMA @ PR1MA kami di Presint 11, Putrajaya telah diluluskan. Incek hubby cuti separuh hari pagi tu & masuk sebelah petang so pagi tu kami settlekan semua urusan utk deposit 10% rumah kat Bank dan lepas tu pergi jumpa Kak Amidah yang uruskan pasal loan bank tu kat Souq Bazar, Masjid Putra untuk ambik surat kelulusan bank BSN. 

Lepas dptkan surat kelulusan dari BSN, kami terus pergi ke Putrajaya Homes. Dah settle2 pembayaran 10%, maka dengan rasminya rumah tersebut jadi harta pertama kami selepas kawin (sebab umah kat Kuching tu harta saya sblm kawin aka bujang2 dolu). Alhamdulillah.... lega rasanya, proses berjalan dengan lancar wlupun tertanggung sekejap sbb kami balik raya kat Sarawak & lepas tu pulak Kak Amidah masuk wad sbb x sihat. Senang berurusan dengan beliau..dan BSN jugak...

Rumah tu diletakkan atas nama kitorg bersama tp loan tu guna loan bank incek hubby sbb tu jer loan yg dia ade sbb keje TNB (GLC). Sebenarnya masa mula2 apply dulu, plan nak gunakan loan gov saya tp ramai kawan2 bg pendapat yg rugi kalau saya gunakan loan gov sebab rumah tu murah, just bayar 10% jer *jerrrrr laa sangat!!* :p. In case kendian hari saya nak beli rumah atas tanah/teres, saya bleh gunakan loan gov saya tu 100%. Atas sebab tu, bila fikir2 balik terus saya ubah fikiran & try gunakan loan incek hubby dan alhamdulillah, lulus!

Sebenarnya tak sangka dan tak mengharap pun untuk dapat rumah tu. Saya apply just utk suka2, itupun borang tu saya by hand hantar ke pejabat PM last minit..petang tu tarikh tutup permohonan, tengahari tu jugak saya baru nak terhegeh2 pegi sana sampai sesat barat lam bangunan tu. Masa mula2 cabutan nama tu, nama saya tak naik. So saya pun anggap xpe lah..xde rezeki.. tp x sangka pulak masa cabutan selepas tu tup2 dpt call dari Putrajaya Homes yg nama saya naik. 

Masa dpt call tu..tak tau nak cakap hepi ker tak... sbbnyer...saya nak carik rumah atas tanah/teres..saya tak nak rumah apartment sbb dah pernah duduk apartment kat Putrajaya dari 2002 - 2006 tersangatlaa buhsannyerrr. Tapi incek hubby dok beria2 ckp ambik jer..ambik ambik jer..susah nak dpt "reta" kat Putrajaya katanya. Sebab rumah kat Putrajaya bermaksud RM$$$$$$$$$$. Saya sebenarnya bukan la memilih2 rumah tp utk keselesaan, tu yg prefer rumah atas tanah jer, hari2 dpt pijak tanah, cium bau tanah, bleh tanam2 serai, daun pandan, kunyit, pokok mangga pastu blkg umh boleh buat catland / cat tunnel & banglo anak2 bulus..haaa! banyak tul angan2! :p

So, masa tu dlm ke-tak-hepian tu, saya submit jugak sume dokumen2 yg diperlukan. Siap pos kat FB konon sape nak sewa umah tu, blh contact saya...ramai plak kawan2 dok menanya nak sewa walhal tu baru nama jer naik, loan ape sume x lulus pun lagi..hahaha..tahap melampau tull...!!

Dah settle2 pasal urusan rumah ni, plan lepas ni nak carik landed house plak. Nak skodeng2 tmpt lain.  Tak boleh nak tunggu lame sbb rumah2 yang pernah kitorg survey dulu dah makin mendadak naik rega nyer... Memang dah berkenan kat situ dah, suasana dia..design rumah dia..semualah. Siap join group FB kat situ lagi. So klu lepas guna loan saya..blh la pindah kat situ *berangan lagik*

Ape2pun bila fikirkan balik, alhamdulillah rezeki jugak dpt rumah kat Putrajaya ni. Sebab tanah dah mahal2, org luar bukan senang2 dpt beli *kecualiorgkayalaaaaakot*. Maybe jugak sbb faktor saya daftar kat Putrajaya time nak ngundi dulu & tukar address umah sewa masa bujang2 dulu, Flat Hijau @ Flat Antarabangsa. Yang seronok jugak, baru2 ni dpt tau junior saya masa kat sekolah menengah dulu (kat Sarawak) pun dpt jugak rumah kat situ. Sama tingkat cuma lain2 blok. Ape2pun, alhamdulillah....rezeki 2013 kitorg...settle satu perkara...


contoh2 umah yg Putrajaya Homes jual. yang nih RM1-2j kot klu x silap





ni rasanya RM4j. Siap ade siming @swimming pul gitewwww :)


ni rasanya RM6juta laa kalo x silap (memanjang ayat "kalo x silap tu")
Yang nih siap ade siming pul + bilik bawah tanah..kompem sejuk..heheh


ini design rumah yang kitorg dapat tu.. Jenis B, jenis A dah abis masa cabutan pertama rasanya. Harga beza RM30k klu x silap.

kemain berangan klu pindah sini (sekejap jer sbb nak rasa duduk umah baru), 
anak2 bulus duduk kat balkoni tmpt jemur baju tu.
Rasanya kalo pasang cage gedabak dorg tu, kompem terus xde space utk jemur baju.
Kene beli mesin basuh yg siap kering terus tu la jawabnyer..hahah!!


kitorg dapat yg Blok B tu. Ade 13 tingkat sume  ;)
Terdapat kesilapan komunikasi masa mula2 nak bg deposit ari tu. Masa saya tanya kene bawak RM1k ke utk deposit bagi loan gov masa hari yg tertera lam surat tu, or boleh ker lepas tu..dorg ckp ape2 blh tanya masa dtg situ. So saya pun x bawak cash RM1k. Bila dah sampai sana daftar nama utk pembayaran deposit & PEMILIHAN NOMBOR RUMAH terus, kitorg x bleh pilih nombor sbb tak bayar RM1k sebagai tanda "jadik". Ingatkan pergi situ utk sesi perbincangan or taklimat ke ape sbb masa tanya tu, dorg kat Putrajaya Homes ckp, ape2 tanye masa dtg utk pemilihan nnt. Time tu nak pergi bank, cam dah alang2. Last2 kitorg dtg balik hari kendian tu. 

Time buat pemilihan tingkat & no. rumah, saya kemain eksaited tgk byk lagi tingkat yang bawah2 still xde penghuni tp incek hubby ckp takkan sesaje orang x nak duk bawah. Mungkin faktor pemandangan, lokasi or matahari. Bila tanya kat sales assistant situ, rupanya betul yang incek hubby cakap. haihhh saya yang x menyabar2 walhal mmg sblm2 tu dah plan nak ambik rumah yang paginyer ngadap matahari tp petang terlindung dari matahari. 

Lepas pilih berdasarkan faktor kemudahan, tingkat & pemandangan, akhirnya kitorg pilih yang tingkat 6. Pemandangan adalah mengadap rumah teres. *Fasya..!! nnt kita bleh main lambai2 tauu!! sbb umah aku ngadap umah teres ko..!! hahaha* Siap ckp kat incek hubby, klu time lif ramai..bleh jer nek tangga. Tangga lah sangat! Kalau time slim2 dulu boleh la..skrg ni maunya baru sampai tkt 3 dah sempottttttt kihkihkihhh. :p

Lain2 kemudahan kat situ, blok B tu dekat ngan Surat & Dewan Serbaguna. So, kalau kendian hari ade penyewa nak duduk kat situ, faktor2 kemudahan camtu bleh diambik kira. ;)  


kalau tak silap, matahari petang terbenam mengadap blok C tu




pemandangan dalam rumah. Untuk family ramai, rumah ni mmg tak berapa sesuai.
Siryess cakap...tp sbb rega rumah kat Putrajaya kan, kene la redhooo se-redhooo-redhooonyerr -_-


plan nak duduk situ 3-4 bulan pertama kot..kottt la...tgk2 duduk setahun kat situ..hehhe


  yang nih x tau mende...bangunan ape pun xde info..saje ambik gambar sbb suka tgk design dia..
Ok..next time cite pasal raya plakkk...ngeeeeeeeeeeeeee
bye, assalam.. ;)
  

Post a Comment

183 Comments

  1. Gamabar last tu, condo 1juta satu. Awak tak mampu kan? Tahniah dapat pr1ma, tempat orang miskin, ops memerlukan bantuan kerajaan. Kenapa tak jual je rumah lama tu, kan lama sangat value akan drop sebab orang sekarang tengok design baru je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kondo 1 juta tu mmg saya tak mampu sbb saya bukan gaji tahap MENTERI. Alhamdulillah, wlupun miskin tapi saya BAHAGIA.

      Allahuakbar..

      Delete
    2. Apa la en anonymous ni.. biar miskin harta tapi kaya budi bahasa. Haha jgn ingat org yg beli rumah prima tu xda duit atau harap bantuan kerajaan. Ramai yg sy kenal beli rumah rege mahal nak mampus, bayar hutang keliling pinggang.. MATI nanti duduk dalam KUBUR sama gak :)

      Delete
    3. SURIHATI>> tu laa..saya pun x paham mentaliti anon yg annoying giler macam tuhhh... agaknya dia nih kerabat segala menteri VVIP kot senang2 ckp camtu... kalau tak pun, anak menteri.. anak menteri2 sekarang x keje hape sangat pun bleh beli umh rega 7 juta...

      biar kita miskin harta, asal kaya budi bahasa... org cakap, bahasa jiwa bangsa... kaya mcm mana pun kita nnt mati masuk lam kubur yg cuma dlm 7 kaki tu jer pon...kan..? ;)

      Delete
    4. nak je aku belasah bdak anonymous ni.. cakap macam apa tah

      Delete
    5. BRO/SIS J'AMIRE C'LAIRE >>> hihi...sabo jer la kan... mungkin dia kecik2 dulu kekurangan kasih sayang.... tu yg nak perhatian lebih tu...malas lak nak fikir org2 camnih.... abaikan jer...

      Delete
    6. Annoying betul komen cik anon tu... btw saya ada dpt jugak pr1ma nie tp kat ipoh.. apply kat semua tempat dlm malaysia.. tak sangka sangkut.. saya dah ada rumah landed beli dr family.. tp nak sngat rasa beli umah baru tp murah.. bila dpt email kate berjaya dlam undian syukur sngt tp dlam masa sama mula lah pkr umah tu jauh dar tempat keje.. which is KL.. tp kampung kat tapah.. should i let it go.. or should i proceed.. kalu let go akan blacklist x untuk next devlopmnt pR1ma lain.. loan pun x sure lps ke x nie.. commitment dh cecah 70% DSR...hurmm

      Delete
    7. AFEND >>> tau tak pa..ape mende ntah menyibuk kat sini...semakkkkk jer... kalau rasa dengki kat org lain dpt pr1ma..ngape dia x try apply.. bosan lak layan org annoying giler cam tu..

      saya rasa kalau kewangan mengizinkan..baik amek jer rumah tu... bukan selalu offer nak dpt camtu... mane tau lps ni rezeki duduk sini.. at least hantar jer dulu borang... loan lepas x lepas belakang kira,...at least kita try..

      gud luck..hihih

      Delete
  2. rumah ni xboleh sewa.kena duduk selama 10 tahun. lepas tu baru leh sewa or jual

    ReplyDelete
    Replies
    1. sepatut nya syarat beli umah prima diketat kan lg, org yg mampu diberi umah prima. org yg x mampu umah dbkl pun xdpt

      Delete
    2. EN / CIK ANON >>> maaflah..saya tak tau awak ni sapa sebenarnya... adakah awak orang yg sama bagi komen sblm2 ni atau orang baru komen kat sini.. ape2pun, kalau awak keje gomen, masalah ni awak boleh utarakan masa Majlis Bersama Jabatan (MBJ) kat tempat kerja awak. Kalau awak keje swasta, mungkin awak boleh cari saluran yang betul utk bagi cadangan.

      Tang mana yang awak cakap org yg mampu diberi rumah PRIMA? Saya lebih percaya pada rezeki. Kalau Allah SWT nak bagi dan takdirkan rezeki rumah tu utk saya, saya ambik walaupun tak dapat rumah yang diidamkan @ landed house. Yang penting, rumah sendiri dan tak menyewa.

      Mungkin ada hikmah. Lagipun saya bukannya bergaji besar kalau orang lain nak pertikaikan rumah tu.

      Delete
    3. Lagi satu, dlm komen2 sblm ni ade yg tanya saya kenapa x jual rumah lama..mungkin yang dimaksudkan tu rumah kat Sarawak.

      Kalau saya jual rumah lama tu, berapa sangat untung. Tu bukan BANGLO atau RUMAH TERES 2 TINGKAT...rumah tu rumah KOS RENDAH JER...

      Kalau saya jual,. lepas tu kalau balik sana, agak2 rasa SERONOK tak kalau kita ni balik2 jer kpg, menumpang rumah adik beradik disebabkan rumah sendiri dah kene jual..?

      macam tu ekk..???

      Delete
  3. wah rezeki tu dpt cabutan umah PRIMA. janji ade aset kt putrajaya kn. bukan sng. tahniah2!

    ReplyDelete
    Replies
    1. makasehh...Alhamdulillah...tu la..rezeki..x sangka jugak bleh dpt sbb mula2 tu cam malas nak hantar..pastu hubby paksa2, pastu hantar pun hari last nak tutup permohonan tu..hhehe

      Delete
  4. ohhh...ada cdgn nk sewakan...sian kat org lain yg mmg xde umah dan sgt2 berharap...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan saya ckp kat atas tu "..kemain berangan..." & "..konon sape nak sewa..".

      konon & berangan tu benda x pasti.. lagipun rumah tu lama lagi nak siap... saya pulak dah tentu nak kediaman paling dekat daripada berulang jauh2 ke kajang tu.

      awak tak payah risau yer... saya ade baca agreement..

      Delete
  5. Anonymous 4 Sept 2013 04:07,

    Bsyukurla atas rezeki pmberian Allah..x smua org mampu beli umah..

    Bahasa jiwa bangsa.

    Congrats ibuk :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ehhh ade kat sini rupanya ko..skodeng ekkkkkkkkk?? haha.. Alhamdulillah... syukur rezeki Allah... x sangka lak dpt umh tu..dan x sangka lak ada org2 yg ambik "berat" pasal entry nih sampai terus nak judge & buat kesimpulan sendiri..walhal blog aku nih tmpt merapu & berangan x kira masa...prihatin sungguh la mereka. hahahahah ;p

      Delete
  6. Bersamamu..walau ke mana jua (sila nyanyi ikut tune digi ;D)..aku g jejalan kat blog kwn model ko..terrrrnmpk blog ko dlm list..aku dh add fav kat pc..jdk silent reader blog ko la aft tiz buk :D..pd org2 yg sgt 'caring' ngan entry ko ne..ignore jek la ye..'hartaku bukan hartamu'..1 malaysia,rakyat prihatin :D..

    Erm..cecah ratus ribu gak apartment cm ne klu kat kk..brapa sqft buk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..jadik silent reader laa sangat..!! entah bila masa ko nak membaca sangat..kan ke sibuk skang neh cik EO..hehehe... yg caring sangat2 kat entry nih, sokorrrlaaaa nakkkkkkkkk.... menangis air mata darah kak mah nih terharu *sambil betul2kan jambul*

      ha ahh..ratus ribu dah skang nehh...tau jer laa tanah Putrajaya nih kan... its all about $$$$$. Nyesal x beli "Flat Antarabangsa" tu dulu kan...?? kalau tak, aku dah untung makan sewa dah skang nih...bleh joli katak *kemain berangan* . Umah nih ade 800++ sf dengan 1000++sf. Ko tu laa cepat sangat blk Sabah..klu tak, leh kita apply sama2 hari tu. Junior aku Sarawakian pun dpt jugak tau..dia baru jer masuk keje 5-6 thn lepas kita.. baru lagi.. rezeki dia..

      Delete
  7. Salam Kak nak tanya kan. Kita dah dpt surat dari Pr1ma tu.. tp dia ckp dlm surat tu dia akan contact kita utk pemilihan rumah tu. surat tu bulan 8. Tp dia x call pon lg. Hari tu akak dpt dia call ke mcm mana ye?? tqq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam... akak ari tu x dapat surat..so x tau pun dpt rumah ni.. So bila member dpt surat, terus rasa kecewa sbb x dapat PRIMA tu..rupanya dorg salah hantar ke alamat rumah sewa yg lama.

      Tp lepas dorg hantar surat tu, dorang akan call kita nak confirmkan kita masih berminat tak ngan rumah tu. Kalau kita berminat, so kita just hantar dokumen2 yg dorang nak. Pastu nnt kita kene pergi ke Putrajaya Homes utk byr 10% deposit (utk loan bank) or RM1k utk loan gov.

      Ape2 awak tinggalkan emel awak kat sini, ape2 kita emel jer..senang.. ;)

      Delete
  8. ladyhera7@gmail.com email saya kak...

    ReplyDelete
  9. Wahhh...bagus le ada rumah kat Putrajaya, bukan senang nak dapat rumah kat situ. Lepas ni boleh skodeng2 rumah teres pulak nih. Sy tak tahu sgt pasal rumah Prima ni, ingatkan tak siap lagi, mmg nak suruh adik sy ambik jgk kalo ada di kawasan KK. :)

    ReplyDelete
  10. Ha ahh..Alhamdulillah...x sangka jugak dpt kat Putrajaya ni sbb mmg susah kot nak dpt lepas ni.. kuarters pun dah penuh sekarang..ni kan pulak umh yg blh beli. Klu 10 thn dulu umh senang nak beli kat Putrajaya ni. Murah lak tu..skrg nak jumpa yg < RM100k mmg dah xde sgt dah...

    Kalau ade, suh jer adik awak try apply..mane tau rezeki kan..umh ni pelaburan masa depan..heheh

    ReplyDelete
  11. rumah pr1ma kat putrajaya nie kene bayar deposit 10% jugak kerr.. bkan ke ari tu depe ckap full loan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iyee.. awak kene bayar 10% deposit kalau awak guna loan bank. Kalau guna loan gomen, full loan 100%. Just kene bayar RM1k deposit (sebagai tanda yang awak betul2 nak & utk book lot rumah yg akan awak pilih nanti) + RM450 utk proses lain2. :)

      Delete
  12. Salam,
    Nak tanya sikit kenapa bulan ogos baru dipanggil? Bukan Proses pemilihan rumah dan bayaran telah diadakan pada bulan may 2012? setahu saya masa bulan may haritu pon rumah dah banyak org pilih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wlkmslm, yang tu saya x pasti tp saya berpendapat mungkin yang bulan mei 2012 tu mungkin fasa 1 pemilihan @ senarai pendek sapa yang dpt. Nak pilih @ undi ni mungkin kene ambik masa sikit.

      Yang bulan ogos ni mungkin lanjutan dari yg fasa pertama tu @ fasa pertama tapi ramai yang tolak.

      Alllahualam..saya pun x pasti sebab apa,,, mungkin boleh call Putrajaya hOmes utk pertanyaan lanjut ;)

      Delete
  13. Skit plk ngan anon yg first tu....cam kaya sgt nk ckp camtu kn? Sya dpt gak rmh tu dh mmg rezeki kn jd x yah lh nk skit hati ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe,,tu la...sabar jer la kan... mungkin dia golongan yg betul2 kaya kot...sbb tu ckp cam tu..so kita yg kaya lam tin ni...tadah telinga jer la..hehehehe.. awak dpt kat mane..? Tahniah yer..hehehe

      Delete
  14. salam..nampaknya Kita berjiran la..cuma beza tingkat je... sy dapat tingkat 7 blok B.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam... laaaaa ye ker..? hai jiran...nnt bulan posa kita bertukar2 juadah yer.. hahahaha berangan!!..jangan mare..gurau jer..ekeke

      Delete
  15. saya pun dapat rumah PRIMA ni..Alhamdulillah rezeki.. saya pilih blok A,tingkat 3..tu pun penat dok piker dgn hubby nak duduk blok mne...masa pilih pun xbanyak pilihan dah,ramai yg dah pilih dulu...ni tgh tunggu rumah siap je,tp ntah bila2 la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah..Tahniah yer... nnt kita berjiran.. xpe tingkat berapa pun...yg penting aset dah ade...hehehe

      Delete
  16. fiza :)

    Pn, nak tanyalah, saya dah daftar prima dan tak tahu langkah2 seterusnya..(keliru) , tolong beri panduan mengikut pengalaman pn beli dulu, tksh :)

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum pn, saya Fiza :) nak tanya jika saya dah daftar di pr1ma , apa langkah2 seterusnya krn saya masih kurang faham, boleh pn berikan panduan mengikut pengalaman pn dulu. Tksh byk ya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..sorry lambat reply..ikut pengalaman saya dulu.. lepas daftar tu, saya just tunggu org PRIMA call. Bila dah dpt call tu, maknanya kita berjaya & terpilih. Nnt org PRIMA akan guide kita utk buat apa selepas tu..cthnya hantar dokumen2 semua tu.

      Bila dah hantar dokumen, nnt tggu orang PRIMA call lagi utk bayar deposit RM1k (gov loan) or 10% (loan bank).

      Dah settle loan tu semua, org PRIMA akan set masa utk bayar deposit atas tu seterusnya book no rumah yang kita nak.

      Proses dia simple jer. Loan dah lulus nnt, kita akan pegi pej lawyer utk sign agreement ape sume tu.. nnt lawyer akan guide kita pulak.. hrp jelas.. hehehe ;)

      Delete
  18. lupa ada tambahan prtanyaan, setelah daftar dan melampirkan semua doc, betul ke saya kena tunggu pihak mereka hubungi saya jika ada projek prumahan pr1ma di tempat yg saya pilih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iyerrr... cam saya hari tu mmg tggu orang PRIMA call jer..klu kita terpilih & ade rezeki nak dapat rumah PRIMA tu...dorg akan call... semoga berjaya..hehe

      Delete
  19. Alhamdulillah. Taniah Puan Julie.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah...Rezeki 2013. Terima kasih En. Khaidir.. Semoga awak pun dimurahkan rezeki jugak thn2 mendatang nih... amin :)

      Delete
  20. salam.. saya pon dapat umah tu.. bile nak siap ek... pnt dah duk umah sewa... congrates la jiran :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wlkmslm..oo.ye ker.. dpt blok mane? Tahniah laa ekk..

      Rumahtu dijangka siap selewat2nya 2 thn kot..tp hari tu tanye org prima..dia ckp dah 40% pembinaan..mungkin tgh thn depan dah boleh duduk klu dpt cf cepat..sabar ler ek..heheh

      Delete
  21. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  22. saya pun dapat juga...xsabar tunggu rumah tu siap...selalu juga lalu depan tapak projek tu time2 weekend...nampak mcm hujung tahun ni siap kot...maybe tahun depan dah boleh duduk if dpt cf cpt....heheh

    ReplyDelete
  23. Alhamdulillah... dpt blok mane..? hrp2 cam tu la..siap awal, bleh duduk awal...leceh nak bayar sewa umh sewa kan...huhuhu

    ReplyDelete
  24. dpt blok A ...sy dpt rmh yg rm150k nyer...alhamdulillah sebab nama naik yg terawal...huhuh...tu lah jenuh dah ni asyik bayar duit sewa...sabar je lah

    ReplyDelete
  25. Oo ye ker.,..jiran sebelah2 ler kita nampaknyer..hehehe..tu la sewa skrg bukan murah..dulu rumah sewa kat putrajaya thn 2002 dpt la RM500..sekarang yg RM500 tu dah jadi RM700-800 dah..umah apartment biasa jer pun... huhuhu pengsan...

    ReplyDelete
  26. Nak tanya dy dah dpt surat dr prima tp duruh bg dokumen utk diproses tEtap adkh pmhnan sy sudah lulus

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasanya tu dah lulus kot... cuma nak dokumen2 sbg proses hitam putih rumah tu..cam saya, dorg call kata dah dpt tp still kene hantar dokumen2 cam slip gaji, surat pengesahan majikan dll..

      Delete
  27. Assalamualaikum,
    Tgh google pasal PR1MA Putrajaya, terjumpa blog ni...
    Macam jiran je kite nanti ni hehehe..
    Sy pon Blok B, Tingkat 6 :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. SIS DYLA >>> Waalaikumsalam...

      ohh ye ker..?? Hai Jiran..!!! hahaha...mmg berjiran betul kita ni..sama blok...nnt pe2 roger tau.. insyaallah thn depan siap la rumah kite...hehehe

      Delete
  28. A'ah... patotnye siap NOV 2014... call PH baru2 ni... katenye saliran, jalanraya dah siap... dorg lambat siap patut kene penalti ni kikekeke... jgn kite kene bayar GST sudah! hahaha :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. SIS DYLA >>> laaa..ye ker...setahun la lambat cenggitu... tgk dari luaran dah cam siap sepenuhnya.. x sabar jer rasa nak pindah masuk..ekekek

      Delete
  29. Hehhe kalau sis ada nak sewa pm sy eh. Hehe tgh mencari rumah sewa area putrajaya.. tq..
    fatin 0182650114

    ReplyDelete
    Replies
    1. takde la nak sewakan sis..saje jer ckp2 camtu lam entry ni... hehe... mmg plan nak duduk sendiri dulu buat masa akan dtg ni sbb dah x tahan nak harung trfc jam tiap2 hari...

      tgk2 ce try dlm mudah.my tu sis..kot ade org nak sewakan... :)

      Delete
  30. Assalamualaikum
    Sis ada dengar perkembangan terbaru x psl rumah prima. Ada kata serah kunci bulan 3 ada kata bulan 8. Tp nampak mcm dah siap sepenuhnya. Saya pun dpt rumah blok b tingkat 6.hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. CIK ANON >>> wlkmslm... perkembangan baru yg betul2 sahih xde lagi sbb x call pun lagi Putrajaya Homes tu tp ade yg ckp bln 3..tp ade jgk kwn yg sama2 dpt prima tu call putrajaya homes..dorg ckp thn dpn baru siap....hmm..... nnt dah dpt info, saya update sino yer..btw, tahniah yer..nnt berjiran ler kita..hehehe

      Delete
  31. Sy blok B gak tgkt 3 :)..member sy jaga projek ni..dia ckp da fully siap..tgl nk dptkn ccc je lg.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. EN. / CIK ANON >>> o ye ker..Tahniah yer..berjiran la kita nnt.. alhamdulillah laa kalau camtu... hrp cpt2 dpt nyer... :)

      Delete
  32. Assalammualaikum..saya pun dapat satu unit prima ni kat block A tingkat 6..agak2 ada tak yang dah pergi ambil kunci..ada call PJH tanya nak bayar deposit TNB dan Syabas ingakan kalau settle semua blh ambil kunci tapi dorang kata ada 2 stage lagi yang dorang lum claime kat bank jadi x boleh g amik kunci..lagi satu ada tak sape2 yang dapat surat maintanance siap kena bayar advance 4 bulan lagi bulan 3 dah start charge padahal kunci tak dapat lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Sis... tahniah dpt jugak eekk... ada yg dah dpt kunci dah.. tp x ramai sangat...masih lg menunggu panggilan utk dpt kunci nih...

      mmg kene byr deposit tu sblm dpt kunci tp make sure call Bank dulu utk clearkan payment..baru Pjh bagi kunci.

      pasal yg maintenance tu ramai yg pertikaikan kenapa kene byr sedangkan x duduk lagi bln 3 tu sbb rasanya ramai yg akan dpt kunci selepas 1hb... mungkin kene call Pjh, ckp ngan en. shauqi pasal ni... ape2, sis emel saya julsjulie80@gmail.com

      Delete
  33. Sy baru mohon semalam rumah Prima harap dapat la sy pon bukan org senang rumah sewa bulan2 pon mahal ad bby lg huhuhu Mintak2 la dapat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam..

      insyaallah sis..semoga dimurahkan rezeki nak dpt prima tu nnt... doa2kan yer.. :)

      Delete
  34. Salam tuan tanah,
    nak tumpang iklan. heee. sy p0n dpt rumah prima tu... mesti ramai yg tercari2 bidai kayu utk yard kan? sy ade st0kis yg supply bidai kayu tahan panas dan tahan hujan. Saiz yg sesuai utk yard 9 x 6. Harga RM260. Paling murah sebab sy da survey smua tempat. m0stly rm350 ke atas.. lg2 kayu meranti. mahal. yg ni 0k. bidai yg tahan panas dan hujan.. kl0 de sesape berminat, boleh la whatsapp atau call. 0183220224
    thanks tuan tanah.

    ReplyDelete
  35. Saya baru jgk memohon pr1ma... mintak Allah swt permudahknlah prmohonan sy..
    d phg...da lama brangan nk rmh sndiri..lgpun kalo bnjir xde tmpt nk brlindung dgn kcg2... mintakla kawan2 doakn yea... :)).. yg da dpt pr1ma tu tahniahla... itula rezeki Allah swt...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin2... Insyaallah..kami semua doakan kwn2 yg masih blm ade kediaman sendiri tu, dimurahkan rezeki..

      Aritu klu x silap lps ni pun akan ade pr1ma dibina kat Rompin ke mane ntah..x ingat.. nnt selalu2 laa jenguk websitw pr1ma yer... mane tau rezeki..rezeki anak bulusss jgk...hihii

      Delete
  36. Juls... kite memang betul2 berjiran la ekekeke... sy amek kunci 1 April aritu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. SIS DYLA >>> hahahaha..tu la..still lagi rasa nak tergelak nih..x sangka kan..hahaha

      Delete
  37. SIS LOAN BANK(10%) & GOV(100%)+1K++ KENA KITA BUAT PILIHAN SDRI KE @ PIHAK PR1MA YG TENTUKAN?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SIS LAVENDER >>> loan tu ikut atas kita..sama ada nak guna loan bank or loan gov... kalau keje gomen...kata laa umah tu dibawah kelayakan kita, baik guna loan bank jer.. so loan gomen boleh guna utk kelayakan kita.. heehe..

      Delete
  38. akak wassap sy plz syazwani.atau email syazwaniar@gmail.com 013-2063368

    ReplyDelete
  39. Pemasangan water heater, kipas siling, kipas dinding, lampu, pasang bracket tv, pasang ampaian dinding, drill lubang skru gantung frame, cermin dan sebagainya, pasang kanta / teropong pintu dan lain2... Untuk Kawasan Putrajaya.
    CALL / SMS / WhatsApp: 0176431977
    info lanjut di: http://shower-heater.blogspot.com

    ReplyDelete
  40. As salam juls... saya pun ada mohon rumah prima ni untuk tahun 2015 ni la. Saya mohon kat alam damai cheras. Takpernah pergi pun tempat tu. Nak tanya selepas permohonan tu ditutup berapa lama kamu tunggu untuk dapat call tu? Alahai tak sabar nya lah. Harapan dapat la rumah ni. Aamiinn...

    ReplyDelete
    Replies
    1. SISI RAFIDAH >>> Wlkmslm Sis... oo dah apply ekk..masa saya dulu..apply klu x silap cam bulan 6-7 thn 2011, pastu dpt call ujg thn 2011 or awl 2012 time tu... masa tu xde on9 sistem sangat cam skrg ni.. dulu dorg suh scan sijil2 dgn slip gaji..bila dah send..emel dorg full lak..last2 menapak ke opis PM tu... pastu tunggu dlm tempoh 4-5 bulan dorg call kata dapat...lepas tu kene hantar salinan slip gaji dan dokumen cam ic ape sume tu..lepas tu tgh thn 2012 tu dah start proceed... kalau x silap la...lupe dah..hehehe

      Delete
    2. Hehe.. tq sudi jwb..Oh ya kalau sudi share berapa duit kena sediakan untuk legal fees dan semua2 pembayaran yg ada? Risau jgk bila dah dpt nanti tak sediakan duit secukupnya. ..grrrr... kalau boleh keluarkan duit kwsp takpe jgk.. heh... rasa ada diskaun tak kalau rumah pertama? Sebab kalau beli rmh kat spnb dpt diskaun 7% utk bumi sekurang nya ada lah kan.. hehehe...

      Delete
  41. Assalamualaikum, Julie, boleh bg emel address x?

    ReplyDelete
  42. Assalamualaikum Julie, boleh bg email address x

    ReplyDelete
  43. Replies
    1. Assalammualaikum,..


      bergantung pada umur dan cara pembayaran.
      sama ada bank or loan gov
      sama ada umur baru 20 atau umur dah 40-an. Pengiraan tak sama.

      Delete
  44. kalau guna bank, banyak deposit, kurang kadar bayaran bulanan.

    kalau kurang byk deposit, banyak la kene byr bulanan.

    ReplyDelete
  45. Salam sis..sye pun dapat tawaran prima nie kt cyberjaya..boleh x sis contact sye(0123622602-Nurul) or boley sye tahu cara nak contact sis.nak tanye beberapa details.heee.tenkiu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wlmkslm..

      Tahniah Sis.. ape2 boleh emel saya di julsjulie80@gmail.com

      ;)

      Delete
  46. Salam sis..sye pown dapat tawaran prima nie di cyberjaya.boleh sye tahu cara nak contact sis tak?nak tahu lebih details.heee..or sis boley contact sye tak?(0123622602-Nurul).Tenkiu

    ReplyDelete
  47. Hi, Nurul saya pun berjaya dlm cabutan rumah Prima Di CYberjaya. Saya nak wassap awak ye. Boleh kita share infos proses beli rumah ni...TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. tahniah sis..ape2 bleh emel jer saya julsjulie80@gmail.com :)

      Delete
  48. Tq empunya blog.

    ReplyDelete
  49. salam sis. sis dh duduk rumah ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wlkmslm Sis..

      Alhamdulillah..officially duduk pada 1.1.2016 :)

      Delete
  50. Salam Sis, saya mencari rumah untuk disewa sekitar putrajaya dalam 700, jika sis nak sewakan rumah boleh contact saya di no ni.. 018-9020667(liza)
    Terima kasih sis :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wlkmslm Sis..

      rumah tu saya duduk sendiri... utk rumah sewa mungkin sis blh try cari dlm mana2 Fb group guna keyword Putrajaya.. contoh: Komuniti Putrajaya, Biz Putrajaya dll. Hrp dpt membantu :)

      Delete
  51. Salam sis..sy nk tya umah prima ni blh disewakn x....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wlkmslm Sis..

      kalau ikutkan x bleh sewa..x bleh jual dlm masa 10thn.. tapi ade jugak yg "TERPAKSA" sewakan atas alasan seperti berikut:-

      1) Bertukar ke tempat lain dan x dapat duduk rumah tu.
      2) Keluasan rumah yang kecik, contoh skrg duduk teres 20x70, tp keluasan rumah tu 816kaki persegi dengan anak 8 orang + suami isteri, so mmg x bleh nak duduk dengan barang banyak.

      ape2pun terpulang pada owner rumah,.. klu terpaksa, mmg xde pilihan lain selain sewakan cuma kesian pada yg nak dpt rumah tp x dpt.. hehehe

      Delete
  52. Salam sis..sy.nk tya kalo kite beli rumah prima tu blh disewakn x...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Sis..tak boleh sewa tanpa sebab @ kebenaran dari PJH.. boleh sewa kalau ada alasan kukuh cthnya transfer tempat / keje lain. Lain2 atas risiko sendiri kalau kantoi sewakan.. hihi

      Delete
  53. Salam ..nak tnya kalo puan x kisah brapa bayran bulanan yea..? sb ad baca mula2 dulu time nk launch prima ni rumah rm200k bayar dlm around 6ooratus..btoi ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wlkmslm..

      bayaran bulanan tu x sama rasanya..sbb ikut umur / tempoh pinjaman sama ada loan bank atau loan gov dan deposit yg awak dahulukan (klu loan bank).

      Besar deposit, so byrn bulanan x banyak... kalau loan bank, ikut tempoh pinjaman awak buat..contoh 30thn..dah umur jugak semasa memohon. semakin berumur, agak mahal sikit byrn bulanan tu...sbb tempoh berkhidmat kan.

      apa2 bleh rujuk pada bghn pinjaman perumahan atau bank untuk pengiraan tepat byrn bulanan... kene ready berapa RM untuk deposit jgk kalau ade plak nak guna loan bank.. :)

      dulu2 PR1MA putrajaya mmg ada ura2 camtu..skrg tak dah...maintenance dlm rm120-150 ikut keluasan rumah yg kita dpt.. :)

      Delete
  54. salam kak saye nak tanye something. saye pun dapat undian pr1ma tu di area selatan. adakah dapat undian tu bermakna kita dah dapat rumah pr1ma tu? atau ade lagi proses saringan yg perlu dilalui?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkmslm Sis/Bro

      kalau dpt undian..insyaallah dpt tu..cuma mungkin tunggu surat dr dorg lepas dorg call mintak kita hantar dokumen2 yg berkaitan.. cam dulu2 masa tau dpt tu, by call jer..pastu dorg suh kita submit dokumen2 slip gaji ape sume tu..lps tu baru tunggu dorg proses next plak...cam suh sign utk pilih nombor rumah & tkt... pastu dorg akan call @ inform lps tu ape.. :)

      Delete
  55. Assalamualaikum akak..saya telah berjaya dalam undian rumah pr1ma di taiping..tapi saya bekerja di kl dan tak dapat tinggal di rumah tersebut..rumah pr1ma tak boleh disewa dalam 10tahun kan..macammana ye akak..boleh bagi pendapat tak..terima kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wlkmslm.. Sorry lmbt nak reply sbb dah jarang bukak blog.. pr1ma mmg x leh sewa tp ade jugak yg sewakan dengan kebenaran PJH atas sebab2 logik seperti bertukar di tempat lain. Yang penting, kene maklumkan pada pihak PJH/PR1MA secara bertulis.. :)

      Delete
  56. salam sis julie..brp kos maintenance tiap bulan di prima pjaya presint 11 ni ye? dan mcm mana dgn facilities dia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wlmslm Sis Iffah

      kos maintenance depend dengan keluasan.. utk rumah 150k luas 1000+kp, dlm RM150-160++ termasuk sinking fund dll, Rumah RM120k keluasan 816kp dlm RM130++ termasuk sinking fund.. plussssssssssssss GST jugak...hahahah

      facilities di P11 so far ok..surau, taska, parking (wlupun x cukup) dan kedai2 dekat... :)

      Delete
  57. Sis, macam mana nak menolak tawaran rumah PRIMA selepas berjaya dalam undian?tq in advance

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak sure proses tolak cane..mungkin just perlu buat surat formal cam biasa kot... :)

      Delete
  58. salam akak, kawasan perumahan prima ini sudah diduduki ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wlkmslm Sis Afiqah..
      setakat bulan 7 ni anggaran dlm 80-90% dah pindah kot...setahun lebih lepas penyerahan kunci.. :)

      Delete
  59. Salam... sy nak tya... rumah prima paling besar berapa kaki?? N berapa maintenance.... betul ker parking berbayar???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wlksmlm..utk PR1Ma batch pertama, keluasan 816kp & 1006kp jer..maintenance RM130++ utk 816 & RM160++ utk 1006kp..

      parking so far x bayar utk 1 rumah (parking bumbung)..utk 2nd parking, mungkin lepas ni byr RM10 sahaja utk sticker (parking tak berbumbung). Masih menunggu kelulusan JMB.. :)

      Delete
  60. As salam nk ty..sy isi on9 rumah ni..tp 2 3 mggu lps mlalui web ppa1m ni die anta srt tawaran trima ke x rumah die offer tu..then sy pon tima secara online la..mmg die mtk bg jwpn di lmn web tu..pastu...nk ty sis..next step ni kite tgu je diorg kol ke or kena bt ape lg..buntu kt sini huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wlkmslm..

      err..jap...apply rumah PR1MA ke PPA1M ekk..? kalau pr1ma, just tunggu dorg call, or call blk dorg tanye status..dan jgn lupa selalu check mailbox / emel..

      Delete
  61. assalammualaikum,,
    lame jugak ye tgu tuk masuk rumah pr1ma tu,,sy baru je dpt email dr pr1ma sruh dtg utk pemilihan unit,,tp umh dh siap..rumah harga dlm 215k..mungkinkah akan de pengurangan harga rumah lagi?/sbb de memb sy info die dpt less dlm 30k lg,,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wlkmslm Bro Haris..

      alhamdulillah..lama tp berbaloi... RM215 tu pada saya masih affordable..tp keluasan agak2 berapa ekk..? kalau bab2 pengurangan tu, saya tak sure.. maybe kene call putrajaya homes / pr1ma kalau nak dpt info lg tepat.. :)

      Delete
    2. Ni rumah di kawasan mana ye... saya pon dah dpt kelulusan Prima, baru nak hantar borang untuk submit loan, and dpt potongan 10% dr harga asal ( lebih kurang 30K jugak)

      Delete
  62. Salam sis, boleh tanya ckit, saya ada terima email dr prima untuk jemputan khas pemilihan unit kediaman prima , so saya nk tau pemilihan unit nie kita dah dapat dan kena pilih rumah mcm mna kita nak ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. CIK ELA >>> wlkmslm Sis... rasanya kalau dia dah panggil utk pemilihan unit tu, mmg sis blh pilih unit mane nak... tp make sure standby duit utk book lot / rumah yg kita nak.. dah x berapa nak ingat sbb proses tu thn 2011 ke 2012 aritu lagi... ingat2 lupa..sorry sangat2 yer sis..takut salah info, better sis call terus opis PR1MA tu... all the best :)

      Delete
  63. Salam kak, tahniah ya walaupun dah basi. Taktahu lah kak masih active blogging ke tak sbb tgk last post of jan. In case kak masih on, mohon email sy ya marishaa04@gmail.com . Baru terima email permohonan berjaya and mereka minta dtg pilih unit cuma sy tak tanya, kalau dah minta pilih tu maknanya dah dpt ke? Sbb sy takde buat loan apa semua lagi . Thanks kak

    ReplyDelete
    Replies
    1. SIS MARISH SHA>>> tq..hehe... masih aktif blogging cuma agak senyap & sikit sibuk lately..

      apa2 awak emel jer akak, julsjulie80@gmail.com utk tanye ape2..kdg2 lupa & line x ok tu yg x bukak blog tu... btw..sorry lmbt reply yer.. :)

      Delete
  64. Salam sis...tahniah kerana dpt rumah prima...saya nak tanya, saya baru dpt call daripada prima utk pemilihan unit rumah..esok kena bawak slip gaji dan salinan ic....cik tahu tak ape prosedur seterusnya? Adakah saya perlu sediakan duit deposit 10%? Sbb saya dengar deposit rumah xde utk prima...satu lagi, ada kemungkinan ke loan bank tidak diluluskan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wlkmslm.. Tq..sorry baru bukak blk blog...tu yg kebanyakkan lmbt reply..

      biasanya org pr1ma akan guide kita apa prosedur next tu & lawyer pun akan panggil lepas settle semua loan dll proses. Setakat ni beli rumah PR1MA ni yg senang proses loan nyer..

      pasal duit deposit, ikut nak guna loan ape. Kalau loan bank, mmg kene get ready 10% deposit dr rega rumah yang akan ditawarkan.

      Kalau guna loan bank (sendiri or combine dengan pasangan), biasanya xde masalah selagi ikut kelayakan loan kita. Harap dpt membantu :)

      Delete
  65. Assalam sis...saya nak tanya...kalau saya dpt panggilan utk mengundi unit esk dan diminta bawa semua dokumen, saya perlu bawak wang booking rm1000 tu ke. Ada kemungkinan tak permohonan loan bank tidak dilu
    luskan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam Sis..sorry lambat reply..dah lama x bukak blog.. so mcm mana progressnyer ekk..? bawak ke RM1k book aritu..? Biasanya loan xde masalah kalau kita kerja tetap & rumah yg dibeli ikut kelayakan pinjaman (bank or gov).

      Btw, tahniah kalau dpt.. :)

      Delete
  66. Salam sis, sy dpt undian tu n dah dapat surat tawaran n dah pilih lot... skg konpius kalau buat loan gov (suami)... kte kene apply loan gov sndr atau prima yg akan uruskan???maaf ek bdk br jd blur ar...sis bleh tlg jelaskan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wlkmslm Sis.. sorry baru bukak balik blog... mcm mana progress setakat ni..guna loan sapa..? klu sis keje gov...dan kelayakan lebih dari harga rumah..better guna loan sapa yg rendah.. or ikut pada sis sendiri.. kalau rega rumah 250k & kelayakan sis pun RM250k, blh jer guna gov loan...

      apa2pun, all the best k.. :)

      Delete
  67. Salam awkk.
    Sy baru dpt email dpt g untuk pemilihan rumah pr1ma. Sy pun keje gov. Kalau kata pergi perjumpaan tu nanti, mmg komfem da dapat ke rumah tu? Lg satu, bulanan tgi tak? Kalau ikutkan taknak la komitmen yg tgi sbb tak lama lg nak bersalin 1st baby.

    Kalau tak keberatan sis email sy or wasap sy boleh?

    reenatazril@gmail.com
    0189082824

    ReplyDelete
    Replies
    1. W;kmslm Sis Reena Tan,

      perjumpaan? perjumpaan untuk pemilihan or cane ekk..? cam aritu, saya pegi yg cabutan utk pilih rumah tu jer... bawak deposit RM1k then pilih nak rumah pintu berapa.. skrg ni x sure masih ade lagi style pilih2 gitu or kita kene redha jer dorg bg tingkat @ rumah nombor brp.

      Biasa kalau dah dpt surat tu, insyaallah confirm dpt.. byrn bulanan ikut harga rumah yg ditawarkan & ikut umur jugak sbb kene kira brp tahun kita buat loan kan... kalau dah dpt tawaran yg ok, dekat ngan tempat keje..why not..? if rasa rumah tu murah lg dr rumah yg beli secara personal dr developer..amek jer..rezeki baby tu..hehe..

      ape2 sis bleh emel saya,

      julsjulie80@gmail.com

      ;)

      Delete
  68. Sy xphm la...sy da dpgl untk pemilihan unit...pastu dpt emel untuk pengundian pula...mcm mane tu???dpt ke x???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam..

      masa saya dulu, 1st tu dpt call..ckp ditawarkan rumah..pastu kene hantar dokumen sume2 tu (salinan ic,.slip gaji dll), lepas tu dpt lg surat ckp confirm dpt, pastu dpt last surat beserta call utk undi rumah..which is kene bawak RM1k deposit utk pilih rumah. time tu mmg confirm dah..sbb kita dtg nak pilih unit kan..? lps tu baru proses utk loan & agrimen ape sume tu.. :)

      Delete
  69. Mula2 dpt cm ne??die suh buat apa

    ReplyDelete
    Replies
    1. hmmm... mula2 dpt surat/call/emel pasal tawaran tu, lps tu nnt dorg akan guide apa proses next. dari proses utk serah surat persetujuan/dokumen cam slip gaji, sampai la proses akhir, loan & agrimen.

      Cam saya dulu, saya banyakkan call PR1MA sebab masa tu xde sape yg blh guide ape next step tiap kali saya berurusan pasal pr1ma,.. klu call pr1ma, info lebih tepat. ;)

      Delete
  70. Assalamualaikum sis saya pn dapat surat tawaran rumah PR1MA di Sg Petani 5.06.16 nie nk buat cabutan rumah.Sblm nie kami ingt tk dapat so kami dh beli rumah under BSN loan bank rumah belia 1 Malaysia.So mcm mn, ada yg kata jgn tolak rumah PR1MA rugi.Masalahnya komitmen dh tinggi..Ada pendapat tk tq...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wlkmslm Bro..

      hmm...dilema jugak tu kan.. sama cam saya dulu.. tp saya nekad...saya amek jugak rumah ke-2 selagi dlm kemampuan nak bayar wlupun kdg2 rasa cam x mampu jugak dengan ekonomoney zaman skrg ni..zaman GST.. saya nekad sbb saya fikirkan bab umur makin meningkat & beli rumah tak rugi sbg aset masa depan.. lepas ni mungkin harga rumah lagi tinggi, bulanan mesti lagi makin bertambah.. pejam mata & tarik nafas jer la beli.

      ape2pun, ikut pada bro.. buat pengiraan & start buat simpanan.. all the best :)

      Delete
  71. Salam saya ade dapat tawaran rumah prima ni melalui email. Tapi sy dh terlepas tarikh sepatutnya tarikh tutup 6jun16. Tapi 7jun2016 bru sy bukak email. Ade peluang lg x utk sy?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wlkmslm Sis..

      yg tu better call terus pej PR1MA.. inform baru dpt info..sebab x semua orang bukak @ selalu check emel... good luck yer.. :)

      Delete
  72. Salam puan..nk tanya sikit..masa puan daftar on9 ppa1m dlu..bahagian pasangan
    dh ada rumah k blum..puan tanda belum k dh ada rumah..tq. Email Ajebro@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wlkmslm..

      Saya beli rumah PR1MA..

      dan x pernah daftar on9 untuk PPA1M :)

      Delete
  73. Assalamualaikum semua, kalau rasa nak kurangkan kos pengambilan MRTT/MRTA dalam loan rumah saya syorkan ambil MLTT, dengan kaedah ini boleh mengelakkan dari premium MRTT tadi di absorb masuk dalam loan rumah (kalau x mampu byr lumpsum) dan interest agak mahal boleh mencecah 8%, jumlah premium juga berbeza atas factor usia, jenis pekerjaan dan jantina.

    Kalau nak tahu lebih lanjut boleh hubungi saya di 013-5012430, (Nazrul)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wlkmslm.. tq utk perkongsian.. semoga dpt membantu yg masih mencari info psl PR1MA.. :)

      Delete
  74. Assalam..akak ju..blh tak nak tanya soalan psal rumah prima kar wsap.bdasarkan pengalaman akak..bg no blh?aatau akak wsap kat no ni jP 0132035935.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wlkmslm..

      ape2 blh emel kat julsjulie80@gmail.com yer.. :)

      Delete
  75. assalam sis dan everyone... sy dh dpt email utk pwmilihan unit prima di meru raya ipoh. tapi sy asa baca post kat fb katanya prima di meru ipoh rm250k -275k... nk info sikit.. dlm email tu dia x mention suruh bawa depo or anything. just suruh bawa dokumen.. anyone ada info boleh x share dgn saya.. my email maslinahmatsaid@yahoo.com

    ReplyDelete
  76. Salam sis, saya baru sahaja dapat tawaran rumah prima di Pahang. kene bayar booking rm3k untuk buat cabutan rumah..sekali pergi ke pejabat kontraktor kami diberitahu kena bayar pula 10% deposit rumah..harga rumah RM150k,jadi saya kena cari 12k lagi dalam masa 2minggu...saya buat loan kerajaan 150k.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wlkmslm Sis.. agaknya yg tu rules yang baru kot.. masa kitorg aritu byr RM1k jer utk book pintu/no rumah (klu guna loan gomen) & byr 10% klu guna loan bank tp kitorg decide nak guna loan gov hubby..so lepas tu byr 12k kat pr1ma.

      kes sis tu saya pun x sure cane..

      Delete
  77. As salam.... Sis.... Selepas proses pengundian berjaya... Makna nya confirm berjaya dapat rumah lah kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wlkmslm sis.. yer sis... lepas tu akan disusuli surat tawaran rasmi dari pr1ma... tahniah yer :)

      Delete
  78. Salam Sis,

    Sekiranya dah ada rumah pertama sebelum ni atas nama suami isteri, adakah rumah prima ni masih layak dimiliki ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wlkmslm Sis..

      Sorry.. tp x sure plak pasal tu..

      Delete
  79. tq. sekiranya berjaya dalam undian, berapa lama nak tunggu pihak Pr1ma menghubungi kita untuk proses seterusnya ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak ingat dah..rasanya dlm 2-3 bulan gitu kot....

      Delete
  80. HI KAK
    SAYA NAK TANYA KAK KALAU GAJI CUMA RM2500 BOLEH APPLY TAK?
    SAYA BARU BERUMUR 22
    TAPI KALAU TAMBAH GAJI IBU IALAH 3000+

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh apply... blh buat combine loan kalo dengan ibu..ce tanye bhgn pinjaman perumahan @ lppsa..

      Delete
  81. Salam..nak tanya agak2 berapa kos yang perlu dikeluarkan jika rumah pr1ma berharga rm165k di sungai petani 2. Saya buat loan 110% dengan Bank. Mohon Bantu first time beli rumah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wlkmslm... kos tu x tau nak cakap... kos utk reno ke ape? or kos untuk brg2 elektrik/perabot utk rumah baru? Kalau yang tu, atas diri sendiri sis.. nak rumah baru grand2 or simple2 jer..

      untuk loan pulak..guna loan hubby. bank BSN. takde masalah janji ada KWSP, slip yg bank mintak aritu pun 6 bulan punye..skrg x sure proses dia cane... byrn bulanan plak depend pada bank & umur semasa buat pembelian. btw, tahniah yer :)

      Delete
  82. tQ SIS..tahniah juakkkkk.... insyaallah dpt kelak ya bahh...doa2 jak.. hehehe :)

    ReplyDelete
  83. assalamualaikum sis...sy pun dpt prima...baru je lawyer col suh dtg sign aggrement...maknanya rumah prima ni dh lulus ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wlkmslm... alhamdulillah..tahniah yer..insyaallah dah lulus la tu... :)

      Delete
  84. Salam kak..kmk dpt juak twrn prima ya,sbtu tk selection unit nya..tp kmk dh beli rumah lain,komitment pun dh tggi stkt tk,sik sure prima ya lps sik..mun combine InshaAllah..cmne kak oh,mun reject offer ya syg juak..bebaloi gik sik mun kmk crik org pake combine loan segal mok dpt prima ya kak?..apa pendpt ktk kak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wlkmslm..tahniah dpt pr1ma.. kmk camya juak.dolok...ada nok berkenan and dlm masa yg sama dpt pr1ma tok.. masa ya tawakal jak kmk ambik duak2 tp salah sigek ya makei loan laki mek..sigek gik loan gov kmk.. sbb nok sigek ya dr tahun ke tahun makin mahal..kinek tok ada sakit la juak sbb maya duak2 tp next time mun umah sigek ya dah siap..plan nak sewakan k cover nok lain..nak di Kch ya mok byr juak..hihi

      Btw..all the best..k

      Delete
  85. Assalammualaikum kak..
    Nak tanye..ape beza loan bank dgn loan gov...laon gov utk pekerja gov je ke? kalau kite keje swasta layak ke buat loan gov? Sbb nama dah layak utk pemilihan..tapi deposit 10% x ckup..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wlkmslm..
      yer..loan gov utk yg keje gov jer.. tp yg keje gov blh guna loan bank kalau nak.

      so yg keje swasta kene guna loan bank jer... kalau awak layak utk buat loan bank dlm RM250k contohnya tp xde duit utk sediakan 10% tu, blh la mintak partner/suami/isteri buat loan bank utk dapatkan 10% tu jer.

      btw, tahniah yer.. :)

      Delete
    2. Salam..nk tanye, rumah tu dah bole dduk ke skrg?

      Delete
    3. yer..dah setahun duduk.. :)

      Delete
  86. salam sis...mahu tya jgk btul ka kos maintenance tu byrnya melalui potongan dari gaji dan ada pluss dgn gst??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wlkmslm.. Kos maintenance tu byr sendiri bulanan + sinking fund. GST tu tak perasan plak sbb incek hubby yg pegi byr kat pej maintenance.. nnt saya check balik k..

      Delete
  87. Salam, hai kak..
    Sy br juga book 1 unit pr1ma di cyberjaya tu..actually loan utk 100% sy tak lepas sbb dah ada komitmen kereta, so bank hanya benarkan sy loan 90%, dan kalau nak 100% sy kena beli bersama..since sy bujang dan belum kawin,10% tu epf pun lom sampai, akk sy sudi je joint loan, tp kalau boleh sy x n nak la libatkan org lain,walaupun kakak sendiri sbb tak nak jd isu akan dtg..sy bercadang utk lepaskan je unit yg sudah book tu, anggap tak ada rrzeki..tp ramai pula kata syg klo lpskan..n sy tnya kpd org yg pngalaman dlm beli rumah, dia kata biasanya rumah dh siap br byr..skrg rumah tu blum siap, dijangka thun 2020/2021..apa yg sy takut skrg if lps loan 100% tu, sy takut kene byr dah tiap2 bln rm1400..gaji sy cukup2 je, mmg ade plan nak tukar keje baru dan dpt gaji baru, memandangkan tmpt sy keje skrg ni gila sikit..so sy nak tnya adakah kite kne byr tiap2 bln tu lps rumah siap or lps loan bank lps?
    Tq kak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wlkmslm,

      1- Memang sayang kalau nak lepaskan sbb rumah skrg pun makin mahal tapi tu la... kalau amek tp kewangan tak lepas, sesak jugak tu... memasing ada risiko kalo tolak or amek.

      2- kalau joint dengan adik beradik ok, tp tu la...kalau suami isteri yg dah janji sehidup semati pun blh gaduh, ni kan plak adik beradik walaupun dari kecik membesar sama2. Sebab duit, apa2 blh jadik. Tu pun risiko jugak. So nak advice tang ni pun payah jugak. Cuma ada pengalaman masa beli rumah kat Sarawak dulu, plan asal abg kandung nak guna nama kite utk buat loan (dia swasta) & dia akan bayar bulan2, mula2 cam nak setuju jer. Sebab adik beradik kan..? Tapi lepas tanya member2 yg ade pengalaman, dorg cakap better tak payah. Walaupun rumah tu bukan ratus2, ribu, tapi kalau abg tak boleh nak komitment byr bulan pastu tertunggak byrn rumah, last2 kita jugak yg kene black list. Ape pun tak boleh. So cakap ngan abg, rumah tu kira beli asing2 & loan pun asing2. So ape2 hal, sendiri tanggung & kita tak gaduh. Kalau nak buat jugak dengan kakak, mungkin cara lain, kiranya cam awak byr kat dia la kot, sampai xde hutang @ settle byrn kat dia tp tu kene tanye lawyer la kot. Mintak opinion dorg.

      3- PR1MA sekarang ni semua harga dah mahal2 terutama di Cyber jaya..so harga kalau beza dengan PR1MA saya dpt tu mmg jauh sangat. Plus skrg harga dengan GST la kan..maintenance pun kene kira jugak tu. Bukan setakat potongan bank bulan2. Contoh, rumah harga RM250k, potongan bulan2 RM1400k + maintenance RMxxx.00 + sinking fund RMxx.00. Tu tak masuk cukai pintu & cukai taksiran tahunan. berpeluh jugak tu nak membayo. So mmg kene kira betul2..

      4- Rumah tu kitorg (incek hubby punye loan) start bayar masa dah nak siap. bank akan potong sikit2 ikut kemajuan kerja @ peratus siap.

      Ape pun, try yg terbaik... kalau dah rezeki, takkan kemana tu nnt..insyaallah :)

      Delete
  88. Alhamdulillah untunglah akak dan hubby dapat rumah PR1MA tu, saya bru pergi tadi utk pembelian rumah PR1MA alam damai tapi x berjaya sebab gaji saya x smpai 3k , Gabung nama ngan adik pun x dpt jgk, sedihnya ... Smua bank xnk bg loan perumahan kt saya tadi... Maybe belum ada rezeki lagi, skang ni teruskn menyewa la sampai ada rezeki dapat beli rumah ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye ke...sedihnya..xde rezeki kot Dik..insyaallah ada rezeki yang lebih baik lepas ni. Mungkin ada hikmahnya yg kita x nampak buat masa ni. Teruskan mencari, kot yg dpt tu nanti lebih berkenan di hati,.. kitorg dulu pun lama jugak menyewa.. 8 thn camtu..ngam2 nak masuk thn ke-9, alhamdulillah dpt rumah nih...

      Delete
  89. salam puan,just nak tanye ,berapa anggaran kos guaman pemaju/bank yg puan kluarkan ye bermula dari proses matikan stem,penyediaan dokumen,sampai dapat kunci.saya bakal pemilik prima tebrau jb n loan saya pon dr BSN.saja nk buat bajet kalau2 puan sudi nk share.rumah sy tu pon jenis apartment n harga lebih kurg dlm 200++.ape pon,tahniah sbb berjaya mnjadi penghuni rumah Prima.kami ni dok tggu uma siap dan mcm2 spekulasi psl kos guaman yg kami dgr.tu mcm cuak cket..hihi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlkmslm sis..sorry baru perasan komen kat sini... emel kat julsjulie80@gmail.com. mana yg saya blh bantu, saya inform k.. btw, thanks yer.. :)

      Delete
  90. Assalam kak, boleh saya buat soal selidik sikit? untuk kajian thesis saya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlkmslm... insyaallah boleh.. emel akak kat julsjulie80@gmail.com

      Delete
  91. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  92. wlkmslm... insyaallah boleh.. emel akak kat julsjulie80@gmail.com

    ReplyDelete
  93. bestnya.. tahniah awak dapat umah pr1ma

    ReplyDelete
  94. Alhamdulillah, dapat gak Pr1ma tp kt Gambang 3. Apply Feb 2016, 5 negeri ikut pilihan. Gambang 3 project yang tak dpilih pun. Tapi portal dh tutup utk mohon. Kira bila dapat, kena pilih. Dapat email berjaya cabutan August 2017. Dapat invitation utk pilih unit April 7 2018. Skrg dh submit dokumen utk loan. harap lepas laa. Tp soalan dgn lawyer, utk rumah saya nilai RM287K, kena ada RM9700 kena sedia. cuma dia cakap dlm masa 3 bulan. So ok laa harap 3 bulan ada masa nk cari duit.

    ReplyDelete



❤ KORANG SANGAT SHUWEET KALAU MENAIP DENGAN PERKATAAN SOPAN ❤