❤ AL-FATIHAH BUAT EN. SAFRUDDIN ❤







semalam kira2 5.30 petang, tgh2 saya surf internet sambil layan perasaan, dpt sms dari salah sorg pegawai kat opis...

"...Dimaklumkan bahawa En. Safruddin, juruteknik di auditorium JPM, telah kembali ke rahmatullah sebentar tadi. Jenazah allahyarham akan dikebumikan di kpg. tekali, hulu langat malam ini. Al-Fatihah.."


saya terkejut..mcm tak percaya.. baca balik sms...ulang 2-3x. Innalillah.. Sesungguhnya kematian itu pasti, malaikat maut menjemput ajal, datang tak pernah cepat atau lambat..walau sesaat.. 

reply:

saya : haaaaaaaaaaaaaaaa..!! innalillah... sakit ape dia?
en. M : jantung..sesak nafas tadi..
saya : en. M pergi ker? sampaikan salam takziah klu pergi. saya tak dpt pergi, suami saya g KL Sentral hantar mak dia balik kelantan.
en. M : Insyaallah pergi kot..kebumi mlm ni..lps Isyak.
saya : OK, tQ inform. 


terus saya copy msg, fwd pada pegawai2 & staff di opis saya termasuk x-boss yg dah bertukar keluar dari JPM ni..  

kali terakhir saya bercakap dengan arwah, jumaat lepas (8/11/2012). masa tu saya check bilangan kursus dia, masih lagi x cukup 4 hari. saya pun pelik sebenarnya sbb biasanya dorg ni laa yg berlebih2 kursus. so, saya rasa kemungkinan besar arwah lupa nak hantar borang kehadiran. terus saya call arwah tanya psl tu, tp masa tu arwah bagitau dia kat klinik & mungkin x masuk pejabat dah petang tu. dia mintak saya call staff lagi sorang, mintak tlg tanya pasal borang tu. saya pun, okey jer la...cuma saya sempat inform dia, saya register jer dulu nama dia utk EPSA in case borang tu saya x dpt petang khamis tu. sebabnyer, Jumaat (9/11/2012) saya mmg dah kne pergi kursus EPSA, so hari tu mungkin yg x cukup kursus 7 hari akan dapat ID utk EPSA tu.

petang tu, dalam saya tgh key in nama utk arwah dlm sistem EPSA, datang staff yang arwah maksudkan tu menghantar borang kehadiran kursus arwah. so saya pun terus key in kehadiran kursus tu. saya ckp kat staff tersebut, kursus arwah dah cukup 7 hari, so x yah risau.

itu last saya berurusan dengan arwah.........................


pagi ni g keje, suasana opis senyap, suram. saya dimaklumkan arwah dikebumikan pagi ni sebab mlm tadi hujan lebat. sampai2 jer saya hantar emel untuk makluman semua pasal kematian tersebut, pastu book van utk uruskan sape2 staf yg nak pergi ziarah. saya dimaklumkan asal2 van jer ade tp sbb ramai, dorang guna bas. Alhamdulillah ramai yg pergi, kebanyakkan kawan2 arwah sbb arwah antara orang lama kat JPM ni tapi saya sendiri x dapat nak pergi wlupun hati nak sangat pergi. takde orang kat opis. yang saya tau, TSUB & SUB pergi. mggu ni pegawai2 & staf pun ramai jugak sambung cuti. so saya x boleh tinggalkan opis camtu jer takut ade ape2 hal / dokumen urgent yg perlu untuk tindakan. insyaallah mungkin saya akan pergi masa hari penyerahan sumbangan utk keluarga arwah. 

arwah wlupun saya x mengenali secara rapat, cuma bercakap klu saya call pejabat dorg (kitorg sama seksyen tp lain2 blok) yg saya dengar mmg sangat baik orangnya. sentiasa tenang, tak pernah bercakap hal orang & x pernah tinggi suara. klu jumpa masa meeting pun dia x byk cakap, cuma salu maklumkan pada kitorg yg dia x berapa sihat.

ape2pun, sapa2 yg terbaca entry kali ni..sedekahkan Al-Fatihah utk arwah yer..jangan lupa niatkan sekali utk semua roh2 kaum muslimin & muslimat yang dah pergi meninggalkan kita. 


semalam masa dlm kete pas balik dari klinik, hati saya tiba2 sebakk.. airmata x segan silu nak mengalir. byk mende jadik kat diri saya akhir2 ni.. bila tingat balik berita2 org meninggal mcm ni...tiba2 saya terfikir..mcm mana agaknya perasaan kehilangan org tersayang tiba2 mcm tu?? saya dah kehilangan ayah 11 thn yg lepas, tp sempat jaga dia semasa hayat dia sakit tu, sama2 ulang alik pergi hosp. ini pulak, kehilangan yang tiba2. mintak dijauhkan.. mintak semua dipanjangkan umur. 


hari kita, entah bila..Allah jua yang Maha Mengetahui. Innalillahiwainnailaihiraju'uun...

Post a Comment

0 Comments