TINGGG!

❤ FOLLOWERZ ❤

Wednesday, 24 July 2013

> RESEPI BUBUR LAMBUK

 
 
Bulan posa ni terliur bubur lambuk ni.. Ari tu dpt free bubur lambuk dr Kpg Baru, dah siap2 bawak balik umh tp terlupa hari tu ade majlis bukak posa kat luar. Last2 terbuang camtu jer..tambahan plak masa blk umh betul2 x ingat nak simpan lam esbok. Rasa rugi giler...xde rezeki...
 
So, sape yg rajin tuu..leh la try masak sendiri....hehehe
 
 
gambar ihsan angkel gugel ;)
 
resipi sumber dari sini: kittymitty

 
Bahan-bahan :
  • 1 cawan beras (kalau rasa sikit boleh letak 2 cawan)
  • 1 sudu besar minyak sapi
  • 2 sudu besar minyak masak
  • 1 kulit kayu manis, 1 bunga lawang, 2 bunga cengkih, 2 buah pelaga
  • daging (ikut suka bape byk)
  • segenggam udang kering
  • 2 helai daun pandan
  • 1 sudu kecil halba
  • 1 sudu kecil jintan kasar
  • 1 biji bawang besar - hiris
  • 3 biji bawang putih - hiris
  • 2 inci halia - di blend dengan 2 cawan air dan ditapis
  • 1 sudu kecil serbuk lada hitam (kalo lada hitam tumbuk lebih sedap)
  • 2 cawan santan pekat (kalau nak kurang pun boleh)
  • 6 biji bawang merah - buat bawang goreng
  • daun sup dan daun bawang
  • garam secukup rasa
  • air secukupnya

Cara-cara :
  1. panaskan minyak sapi dan minyak masak..setelah panas tumis bawang besar dan bawang putih...tumis hingga naik bau..tak yah goreng sampai kuning  
  2. lepas bawang dah naik bau...masukkan daun pandan, kulit kayu manis, bunga lawang, buah pelaga, jintan kasar, bunga cengkih dan halba hingga naik bau.
  3. kemudian masukkan daging.. masak hingga daging keluar air...dah keluar air daging..masukkan air halia...biar didih.
  4. lepas tu masukkan air biasa...agak2 le banyaknya tuk masak nasik tu nanti..biar didih
  5. dah didih air..letak serbuk lada hitam yg dibancuh dengan sedikit air.
  6. masuk kan beras..masak hingga beras jadi hancur..kalau tak cukup air boleh tambah lagi..
  7. selepas beras dah hancur..letak kan garam dan udang kering.
  8. kemudian boleh la letak pati santan..ikut suka la..kalau tak nak lemak sgt boleh kurang kan santannya. masak hingga bubur pekat.
  9. bila dah pekat boleh la letak bawang goreng, daun sup dan daun bawang.

2 comments :

  1. Miss Tiara >>> Omaiiiiiiiiiiiiiii,,,Miss Dr dari Dublin singgah sini la...heheheh..

    sedap kannn.... terliur2 jer tp x berkesempatan nak mkn bubur lambuk ni rasanya...sbb Sabtu ni dah fly blk Swk... -_-'

    btw, thanks singgah sini yer,.. & Selamat Hari Raya...!!! hehehe

    ReplyDelete

❤ KORANG SANGAT SHUWEET KALAU MENAIP DENGAN PERKATAAN SOPAN ❤

testing

❤ KLIK OLDER POSTS ❤

❤ KLIK OLDER POSTS ❤

❤ VISITORS

Flag Counter

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...