> PASTA KASIHKU KORBANKAN

 
 

Hamboiiiii kau Semahhhhhhh... tajuk kemain x hengat laa kan... tajuk tanak kalahhhhh ..walhal masak biasa2 jer pun.. :p Ekceli pasta tu saya mmg xde niat nak kasik nama... alah takat masak pun campak2 jer.. bila incek hubby tanye ape nama pasta tu (sbb dia sengaja nak menyakat saya), saya ckp xde nama..campak2 jer.. pastu dia dia ckp kasik nama Pasta Kasihku Korbankan... errr..saya pandang muka dia... saya tanya kenapa.. dia ckp sebab guna daging korban.. *pastu siap sengih2* adehhh... saje lah dia tuu kann.. adik ipar dok gelak2 jer..

Pasta ni saya buat Sabtu baru2 ni sebenarnya.. sbb ade adik ipar kat umh..tp saya masak sikit jer..sbb incek hubby blk keje pepagi tu, dia cari nasik. Mlm tu saya masak nasik + sambal sardin peberet dia tp dia x sempat makan sbb kene masuk keje balik kul pas Maghrib tu..pegi awl sbb nak tengok bola kat opis dia dulu ngan geng kelantanese dia sblm keje kul 10.00pm. 
So pagi Sabtu nan indah tuu, saya rebus la pasta tu separuh jer.. kang masak byk2, membazir amalan syaiiitooonnn. Dah siap buat pasta, kitorg bekpes..saya ngan adik ipar jer makan pasta. Pastu bila adik ipar offer share ngan dia..memula tanak..pastu adik dia offer lagi...tanak jugak.. bila adik ipar dah nak abis makan, offer lagi sekali..last2 nakkk.. nak rasa jer katanya. Rasa2, menambah2 lakk.. hhehe

Memandangkan plan asal pas bekpes tu nak bawak adik dia jenjalan g Sunway Pyramid, so belen pasta tu..saya suh adik ipar tapau utk bawak USIM..dpt la sikit.. tp disebabkan incek hubby kene masuk keje balik petang tu, last2 x jadi g Sunway.. petang tu lak kebetulan kakak ipar & adik ipar lelaki dtg umah...sempat la dorg merasa pasta ni sikit... Mlm tu dorg kuar makan kat Rumah Makan Cibiuk Bangi. Saya x join sbb nak tgk Sarawak vs Pahang. Kalahhhhhhhhhhhh.... tp puas ati..hehe..

Ni resepi pasta. Campak2 jer.. malu kat otai2 masakan luar sana tuu :p

Bahan2:

1) satu (1) bungkus pasta - saya beli brand yg made dr arab tu.. - direbus & toskan
2) 1 mangkuk kecik daging lembu - saya potong kecik2 & perap dengan kunyit hidup & garam sikit
3) 1 tin Sos Prego Perisa cendawan
4) bawang putih & bawang merah dlm 4-5 ketul - ditumbuk
5) Cili boh - 2 - 3 sudu makan
6) Brokoli - potong sederhana kecik & rebus - x yah terlalu masak
7) Bawang Besar sebijikk - potong dadu


Cara2:

1) Tumis bawang putih & merah. Dah garing, masukkan cili boh..tumis sampai naik minyak. Kacau rata
2) Pastu masuk daging, goreng sampai daging tu masak.
3) Pastu masukkan sos prego & bawang besar yg didadu..bubuh air sikit, garam & aji secukup rasa.
4) Dah sedang2 pekat, tutup api.. buh lam bekas..


Makan ngan pasta tadi...saya biasa bubuh kendian sos tu.. bubuh sayur.. dah siappp.. camni la resepi campak2.. ehehe




Post a Comment

0 Comments