> WIKEN : CHECK BP + BERURUT DI PUTRAJAYA + UBAT TIDO



 
 
 
5/10/2013 (SAbtu lepas) - pagi2 g klinik kat BB BAngi sbb ari tu da set appmnt utk amik blood pressure (bp) ngan doc. Sampai klinik, menunggu dlm 5 minit, terus masuk bilik doc. Tapi kne suh kuar balik. Doc suruh rehat dulu setengah jam. Nanti bacaan still naik dia ckp. maka melepaklah saya ngan incek hubby kat situ sambil tgk tv. Kebetulan ade sorang jgk ibu mengandung yg darahnya jugak tinggi masih lam bilik doc...pun tgh disuruh berehat jugak. So anaknya yg saya agak umur dlm 3 thn, doc tu laa yg layan..bg mainan ape sume...cam main ngan cucu lak doc tu..hehehe 
 
 kain batik kat sebelah kanan tu utk persediaan g berurut kat Putrajaya ;)

 
Memandangkan saya ngan incek hubby jer masa tu, Doc yg bertugas masa tu iaitu Doc Syukra siap cuci & mop2 lantai kat luar klinik. Adehh..pestaim plak tgk doc buat keje2 tu sendiri wlupun pembantu dia (lelaki) ade jer lam bilik tu. Doc Syukra tu adalah bekas doktor kat Hospital Putrajaya (thn bila dah x ingat tp dia pernah laa citer) , bertugas kat wad bersalin. Dah pencen, dia keje kat byk klinik termasuk klinik di KL..walaupun dah berumur (dlm 60thn klu x silap) tp still cergas lagi orangnya. Dan, dia jenis happy go lucky..klu dlm masa dia check kita, siap bleh nyembang gelak2 cam dah lame jumpa jer.. xde ler nak nebes2 ke ape jumpa doc nih. 
 
Lepas 30 minit menunggu, doc panggil masuk. Sembang2 sambil check bp...rupanya darah saya makin naik. Hari tu last check, bp 130/90..ni bacaan bawah tu naik lak.. adehhh...panjang berjela gak doc tu eksplen pasal itu ini bab darah..huhu... doc ckp, klu ikutkan bacaan tu yg memanjang jer over boarder..sepatutnya dia dah kasik ubat utk saya tp dia x nak bagi sbb nak saya try dulu buat ape yg sepatutnya. 
 
Contoh : byk bersenangg ehh salah.. bersenam.. kurangkan stress (hmmpp bab ni payah la sikit, kalau tak g keje mungkin tak stress huhuhu), pastu bykkan makan buah, lauk & nasik kurangkan.  
 
Pastu dia ckp blk keje, x yah laa terus nak masak @ g dapur..rehat dulu setengah jam..pastu baru masak. Tp lagi elok kalau x yah masak2 sgt... Masak nasik jer..pastu beli yang dah siap tuu jer dia ckp..saya dah tahan nak sengih2 tp muka incek hubby. Sbb tau kompem jadik bahan pastuu.. 
 
Doc ckp, camtu jugak la kalau kat umh x yah la nak umh tu perfect sgt.. nak kemas sana, kemas sini...ala2 kadar asal selesa & bersih dah la.. x perlu nak kilat2 sgt.. (ehh..saya xde ler sampai cam tu tp klu umh x kemas, mmg cepat stress sbb saya tak suka sangat nak kemas2 umh so jangan laa buat sepah2..tu boleh mendatangkan kehanginan) :p
 
Pastu dia tanye dok umh tkt berapa? Saya ckp umh teres 2 tingkat. So dia ckp bgn awal pagi tu sblm solat subuh, buat eksesais turun naik tangga selama 20 minit.. incek hubby dok jeling2 perli lettewww..
 
 Alahhh... bangun pagi pun ngam2 masa nak mandi, solat subuh, pastu iron baju pastu siap2 nak g keje, last sekali potong buah utk Sugar Glider..ni kan plak nak bgn 20-30 minit awal nak eksesais...heheheh.
 
Dah jadik lame lak menyembang lam bilik Doc tuu..dari asal2 nyembang pasal Darah Tinggi..last2 sembang pasal "topik lain" lak..  Siap ade appmnt utk "topik lain" tu.. Rasa terharu pun ade gak sbb x penah lagi jumpa doc yg concern pasal "topik lain" cam tu sekali. Siap kasik no tel doc @ kawan dia utk try supplement, suggest rawatan Islam / terapi dll.  
 
Arghhhhhhh..!! dengar doc yg sangat prihatin & baik hati tuu, dah tetiba sayu tingat mak kat kpg... :'((

Dah abis sessi tu, kitorg pergi Presint 16, Putrajaya untuk berurut bahu. Cite pasal berurut tu,, saya dpt  no hp dari akak x-opismet yang pernah berurut gak kat situ. Makcik tu berurut utk sakit2 badan, lepas beranak pun dia urut jugak. Saya tanya jugak kot bleh urut naikkan peranakan tp bila dia tgh perut saya ada parut yg kdg2 masih ada rasa sakit tu, dia ckp dia x berani nak buat.. klu saya sakit, dia tgk lagi rasa ngilu dia ckp..huhuhu..
 
Tapi yang bestnyer berurut ngan Mak Yong nih, cuma kita sorg jer dibenarkan masuk & berurut lam umh tu ngan dia. Dia dok ngan anak pompuan dia & cucu lelaki tp masih kecik. So x yah risau la bab2 aurat ke ape khenn.. Kaum2 suami kne tggu kat luar umh,. Ade kusi disediakan. Nak makan minum, bawak sendiri bekal ngehngehngehh..


 umh Mak Yong kt sini. dulu2 salu g kuarters ni buat inspection hahah

Yang saya kompiden nak berurut bahu ni sbb bahu dah tahap sakit  x leh tahan. DAn saya tanak berurut kat downtown tu sbb rasa cam x puas jer.. sakit bahu x ilang, tau2 dah siap (biasanya dlm 20min plg kejap). Lepas tu tempat berurut tu cam x proper jer. Just ade katil yg ditutup ngan langsir dan sape2 bleh selak or buat2 tersalah selak langsir. Kalau pompuan xpe lagi, klu lelaki..?????
 
So sbb tu saya prefer berurut kat umah. Dan saya lak nak org berumur yang urut. Mak Yong ni urut guna minyak kelapa yg dia @ adik dia buat sendiri. Pastu selama saya berurut tu, dia selawat & baca doa2. MMg sedap laa bahu yang dah lama sakit tu kne urut ngan dia. Ingatkan nak berurut mggu ni, tapi saya kene g kusus kat Port Dickson Rabu sampai Jumaat ni..pastu mggu depan tp Mak Yong blk kpg, pastu tunggu mggu yg lagi satu, saya lak balik Kelantan...raya aji khenn.. nampak gaya kne tunggu mggu selepas tu la..


Balik dari ngurut tu, incek hubby ckp "..mlm ni awak tak payah masak yer..doc ckp kne banyak rehat, tak leh stress2..nnt darah makin naik.."

perli saya letttewwwwwwwwwwww..!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :p


 Stok ubat tido seminggu. Baru makan mlm td. Sepatutnya mlm lepas berurut tu tp still degil nak menikmati tido lewat sambil bermuvi di malam Sabtu..hehehe


ehh tetiba rindu nak g pulau tioman..rindu nak snorkling..nak jumpa anak2s ikan..
rindu sunburn, rindu muka mengelupas berbelang, rindu bau laut, rindu rasa masin air laut..
kot pergi bercuti leh tenangkan fikiran, hilang stress..tapiiiiiiiiii...
nak g bercuti, cuti tahunan dah abis, fuluss lak kne jimat skang nihhh..

arghhhhhhhhhhhh stressssssssssss balikkk...!!!!!!!!!!!!!


Post a Comment

0 Comments