TINGGG!

❤ FOLLOWERZ ❤

Monday, 10 June 2013

> UDANG GALAH @ UDANG SEPIT BIRU MASAK LEMAK CILI API & UDANG GALAH MASAK SINGGANG @ REBUS




  

 
2/6 lepas (cam biasa, cite dah basi baru nak masuk blog) saya g ambik udang sepit biru aka udang galah kat KLIA. Gigih tu pegi KLIA nek ERL dari Putrajaya Sentral ditemani hp yang baterinya nyawa2 ikan utk berkomunikasi. hahaha...!! Sebenarnya udang ni order khas dari Bintulu. Jauh udang tu terbang nek "belon". Bukan ape, x menahan bila dok asik tgk kak NURZAITI memanjang pos gambar mekanan dlm bentuk jelmaan udang besar2. Udang tu kirim kat adik dia yang kebetulan balik Shah Alam. Order 2kg, ade 2 jenis.. udang remaja (xde sepit biru dia kecik) RM33/kg, udang dewasa RM48/kg. Murah giler kott??? Sebab udang tu besar2. Kat pasar borong selangor tak pernah lak saya beli @ terfikir nak beli sbb rasa cam mahal giler (hahah berkiraaa!!). :p 

Udang ni saya order  2kg yang dewasa. Apa barang makan udang remaja..hahahah,.,. siot jer belagak tekak tu


 besar kan...?? hehehe

Untuk sekilo pertama, saya buat masak lemak cili api atas permintaan incek hubby (sebab beli pun share2 bayo kan) hahaha. Ari tu ade member yang mintak resepi. Ni bahan2 dia :-

BAHAN-BAHAN: 
 
 1) 1 kg udang -
2) Santan - dari 1 biji kelapa (anggaran 1 gelas), dah ambik yg pekat, tambah air dlm separuh gelas utk ambik santan yg cair. Kalau guna santan Kara kotak tu, dlm 2 kotak yg kecik.
3) 1 genggam cili api - BLEND (sila ambik byk genggam kalau nak lagi pedas..haha)
4) Kunyit hidup - dlm 1 atau 1/2 inci. -BLEND
5) 3 batang serai - dititik / ketuk
6) Asam keping - dlm 2-3 keping, klu nak lagi masam, blh tambah lagi.
7) Garam / aji - garam biasa saya guna garam kasar tu.


CARA PENYEDIAAN:

1) Udang tu bersihkan, potong separuh kepala & keluarkan kantung/selaput najis/mknn dia. Gunting jer senang (macam dlm gambar tu laa). Ade orang potong duri yg tahhhhjam tu jerr.. Kalau udang tu sepit biru dia besar, blh potong pendek & belah sepit tu guna gunting utk keluarkan isi dlm sepit tu. Kalo rajin laa.. :p

2)  Cili api + kunyit di-blend dengan sedikit air (blh ambil sedikit santan cair tadi klu nak).

3) Pastu masukkan bahan BLEND tadi lam periuk & didihkan (Saya biasanya rebus serai & asam keping dengan sedikit air dulu supaya terasa keseraian & keasam kepingan tu. Dah mendidih, baru saya masukkan bahan blend tadi, biar mendidih seketika sambil kacau, baru saya masukkan santan cair.)

4) Masukkan santan cair, kacau lagi sampai mendidih. Api kene selowwww yer fuan-fuan, nnt santan tu pecah minyak. Pastu baru masukkan santan pekat. Kalau x de santan cair, masuk terus santan pekat tadi lam periuk, cuma tambahkan sikit air. Kacau lagi.

5) Dah mendidih, baru masukkan udang tadi, garam & perasa. Kacau & kalau dah mendidih tu, blh tutup api.

Siapppppppppppppppppppp..>!! Ni laaa hasilnyerrr... .  :p

 
 gambar sebelum dah selepas..hehehe




Lagi belen sekilo tu, saya masak ikut tekak saya pulak... masak rebus / masak singgang. Rasanya dah lame giler x makan masak yang cam ni. Masa kecik2 dulu salu ler jugak... Ni resepi dia.. ni siap tanye kat kak Zeti yg jual udang nih sbb dah lame x masak cam ni.

 BAHAN-BAHAN:
1) 4 ulas bawang merah + 4 ulas bawang putih - dihiris
2) 4-5 batang serai - diketuk (saya suka banyak2 seraiii heheheh)
3) 2-3 keping asam gelugor / asam keping
4) Garam & perasa secukupnya.


CARA-CARA:
1) Campak sume bahan2 atas tu lam periuk, masak sampai mendidih. Pastu masukkan udang. Dah mendidih tu, terus tutup api,. masak lame2 nnt tak sedappp.. hehehe



Selamat mencubaaaaaaaaaaaa....




❤ KLIK OLDER POSTS ❤

❤ KLIK OLDER POSTS ❤

❤ VISITORS

Flag Counter

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...