> #DAY 4 (1.04.2014) ABANG JAYA @ SAMSUDDIN @ ICU, HUS

 
 
 
Bulan 3 dan 4 ni penuh dugaan. Pada 6/3/2014, saya masuk wad. Cuti MC 2 mggu doc kasik & 1 mggu saya sendiri ambik cuti rehat. Tak sempat berehat panjang, hujung bln 3 pulak, abg saya yg no.2 masuk wad. Hari ni (20/4/2014) genap 22 hari beliau masih belum sedarkan diri..

Keluarga kami sedang diuji.... T_T
 
gambar atas & Kiri : #Day2 - kak ipar snap masa abg wat brain scan kalau x silap.
Gambar kanan : @Day4 - masa saya & mak sampai ICU. 
1 April 2014
28/3/2014 @ 7.30pm. 

Saya ngan mak naik bilik atas sbb mak nak solat Maghrib. HP saya tinggalkan kat bawah sbb lepas Isya' konon2 nak turun balik. Mak plak bawak 2-2 hp dia naik bilik. Lepas mak solat Maghrib..kitorg nyembang2 lam bilik mak. Saya lak eksaited nak tunjuk mak luggage bag yg saya belikan utk dia.. kengkonon seprais sblm dia dtg sini (Kajang).

Tgh syok2 cite psl luggage bag, tiba2 hp mak bunyik, mak terus jwb call. Dengar sora si Nadia, kakak Nabila Si Rambut Merah ckp ".Assalammualaikum maknek...ayah Najwa sakit..masuk hosp..". Kitorg terkejut. Masuk hosp lagi ker abg no.2 nih...??? Terus mak mintak Nadia passss tipon kat ayah dia @ Abg no.3. Abg no.3 ckp abg no.2 masuk ICU lepas sesak nafas & darah tinggi. Yang tu jer dia sempat ckp. Saya terus nangis sambil jerit *sbb panik*  kat incek hubby mintak dia tlg ambikkan hp kat bawah sambil mak tgh ckp2 ngan abg no.3. Nasib baik incek hubby baru pas solat maghrib time tu. Bila tgk hp saya, rupanya byk miskollll...!! Salah satu dari kak ipar @ wife abg no.2 yg masuk ICU tu. 

Terus saya mintak incek hubby call kak ipar tu tanye psl abg no.2. Yang kedengaran cuma kak ipar nangis2. Ape yg saya dengar dia cuma ckp abg no.2 masuk icu & nafas dia berhenti 10min..sampai skrg lom sedar... tu jer yg saya paham. Dah abis2 ckp mintak bersabar ape sume, terus letak tipon.. saya ngan mak nangis. Panik x tau nak wat ape. Terfikir lak jauh kat sini (Kajang) & dorg lak kat Swk. Incek hubby lak saya suh try call kakak. Dapat ckp ngan kakak bgtau psl tu. Letak tipon. Try call abg no.1..dia ckp otw ke hosp & call abg no.5...dia ckp x yah panik2 (walhal sora dia dah lain mcm time tu). Dorg dah otw ke hosp.

Lepas dpt call abg2, saya call anak sedara pulak. Dia ngajar sementara kat sekolah yg sama dengan abg no.2 tu. Rasanya dlm kalut2 tu, maybe dorg x ingat nak inform dia. Sah..dia mmg x tau pasal Pak Anjang dia masuk wad...

Dari lepas maghrib sampai ke kul 11.00 mlm kejap2 tipon abg2 tanye perkembangan. Saya ngan incek hubby sempat ke Hentian Kajang kejap utk ambik adik ipar & anak sedara yg dtg umh sbb nak melawat saya yg baru kuar wad time tu. Cadangnya esok tu pulak nak kenduri kat Pilah. Sudahnya, dorg sampai2 tu, kitorg sume dlm mood sedih. Yang anak sedara saya tu plak saya lupa nak imform kat dia masa dia otw tu..sampai2 lam kete dia eran tgk saya tgh nangis2..


29/3/2014 (Sabtu)

Hampir nak subuh, saya ngan mak tido kejap. Tido2 ayam. Tu pun sepanjang malam kejap2 kitorg call abg2 yg kat Hosp Umum Swk time tu. Tanye keadaan. Dlm masa yg sama risaukan mak jugak sbb dia ade darah tinggi. Bila call abg2Masih jugak x sedar. Allah jer tau perasaan time tu.Pagi2 tu kitorg bersiap2 jugak pergi kenduri sepupu kat Pilah. Namun saya sempat tinggalkan no tipon rumah makcik kat pilah incase ape2 hal. Masa tu saya cuma mampu berharap mende ni x seserius yang difikirkan. Tawakal & doa jer yg termampu time tu.

Abis kenduri, terus balik. Dpt jer tempat yg ade line, terus call kak ipar. Masih lagi nangis2 dia bila ckp abg no.2 lom jugak sedar. Saya apatah lagi. Air mata cam ape jer.. laju jer nak kuar., Sudahnyer sepanjang malam tu mmg kejap2 ber-sms dengan abg2 yg lain.



30/3/2014 (Ahad)

Seharian abg2 sms update keadaan abg no.2 yg masih lum sedar. kakak ipar mmg kejap2 kitorg call. Tapi tu ler..dia mmg x leh nak ckp..asyik nangis. Saya faham perasaan dia masa tu. Risaukan abg..risaukan dorg kat sana..risaukan mak...

Last2 ptg tu, abg no.1 call saya. Suara dia tersekat2. Dia ckp slow2 kalau boleh mintak saya ngan mak balik Kuching segera. Sbb x tau keadaan abg no.2 tu mcm mana. Susah nak ckp katanya..saya berdebar2. Dia ckp kalau bgtau mak, kene slow jugak..takut mak terkejut & darah dia naik mendadak. Letak jer phone, saya terus survey tiket flight. MAS & MALINDO. Incek hubby pun tgk jugak kot ade tiket murah. Alhamdulillah, mungkin dah rezeki kami, dpt tiket MALINDO murah. RM99.00 utk sorang. Terus call incek hubby ckp nak balik. Incek hubby tanye harga tiket brp. Saya ckp total termasuk tax ape sume lbh krg dlm RM300. Terus dia bank in. Saya x mintak pun dia bank in duit..cuma ckp mintak izin nak balik jer. Alhamdulillah. terima kasih Allah permudahkan segalannya.


31/3/2014 (Isnin) 

Saya keje cam biasa., tp air mata mmg laju jer meleleh...badan kat opis..hati dah ntah mana2 risaukan abg no.2. Masih lagi lum sedar. Dia  bernafas pun dengan bantuan mesin time tu. Tiket pulak yg saya beli tu utk 1 April 2014 (Selasa) sbb tu plg murah. Saya google jugak masa kat opis tu kot ade yg murah lagi. Tapi mmg xde..Yang lain x yah cite kalau time beli emergency ni la rega dia mahal2 sume. Tengahari saya pegi pos opis. Kuarkan duit ASB & ptg tu mintak incek hubby masukkan lam Maybank saya,. Masa tu Maybank saya mmg dah kosong sbb masa tu kitorg baru lepas byr duit utk proses rumah dlm RM2k. Pastu saya settlekan byr utang2 ape sume termasuk beli mknn anak2 bulus @ kucing..so ade brp ratus jer cash lam tangan. Tak sangka lak jadik camtu time tu.

Petang saya isi borang cuti. Dlm tu saya tak letak tarikh cuti sampai bile sbb x tau nak balik dr Kch tu bile kalau abg saya still x ok..tp penyelia suruh saya masukkan tarikh utk seminggu jer dulu pastu sms untuk inform tarikh cuti lanjutan. Ptg tu balik lambat skit sbb hujan lebat..plus nak settlekan sume keje2 atas meja sbb nak cuti lama..saya x nak laaa org mengata bila saya asyik cuti jer.. lepas cuti sakit 2 mggu tu saya tambah cuti rehat lagi 4 hari sbb rasa x blh nak keje.. masuk keje sari jer..pastu jadik lak camni.. tp cuti sblm ni bukan saja2 cuti tp sbb sakit.. surat MC dari KPJ Kajang. Benda x dpt dielakkan. Kalau ade jugak yg ckp2 belakang..xpe lah..redho..dan terima kasih utk pahala free. Anda x rasa apa saya rasa... xpe..

Gambar atas ngan kiri tu kak ipar yg snap masa abg no.2 wat ct scan ngan brain scan kalau x silap. 
Gambar bawah (kanan) tu masa mula2 saya & mak sampai ICU... Allah jer tau perasaan ni masa mula2 tgk keadaan dia... 


stop jappp.. entry bersambung... 

air mata dah laju kuar.. T_T 


Post a Comment

4 Comments

  1. Sabar yea, moga abg awak cepat sembuh dan dipermudahkan semua urusan. Amin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atas kata2 semangat & doa..insyaallah...baru tadi dia buat EEG...aktiviti otak dia masih lemah...tiada perubahan dari sbl nih..semoga beliau cepat sembuh..dah lame x dengar dia membebel2...

      Delete
  2. banyak2 bersabar,banyak2 berdoa...Tuhan sedang menguji sejauh man aketakwaan hambaNYA...

    terimakasih singgah dan komen kt blog akak..datang follow sini

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAK KAMSIAH >>> thanks kak sudi singgah sini.,. Insyaallah kak..kami sekeluarga percaya semua ni ada hikmah & mungkin Allah SWT nak kami lebih dekat pada Dia..Tuhan Maha Berkuasa lagi Maha Memahami.. Insyaallah..semoga ada rezeki abg bersama kami, tq kak... :)

      Delete



❤ KORANG SANGAT SHUWEET KALAU MENAIP DENGAN PERKATAAN SOPAN ❤