> SAMBAL IKAN BILIS TUMBUK VERSI CAMPAK MANA ADA :p






Dapur saya dah jarang berasap. Since sblm masuk wad sampai la kuar wad bln 3, saya mmg jarang ke dapur. 2 minggu pertama MC lepas keluar wad, mmg tak masak langsung. Incek hubby yg masakkan utk saya balik keje. Dia masak yang simple2 jer cam sup ayam & goreng ikan siakap kunyit. Tu jer yg selera nak makan tp ikan pulak lama2 tekak dah x bleh masuk. Last2 hari2 mkn ayam. 

Lepas tu, dlm saya dah nak abis MC 2 mggu tu, mak dtg sini..tujuan asal nak pegi kenduri sepupu kat Pilah. So dlm tempoh mak ade kat sini yg sempat 10 hari tu, baru lah saya mula masak. Tp mak laa yg tlg kat dapur. Masak yg simple2.. Lepas tu sbb emergency blk Swk bila abg masuk icu 28/3 tu, sampai sekarang dapur x berapa nak berasap. Kali bukan sebab tak sihat..tp byk balik lewat & bila blk awl..incek hubby plak tergesa2 nak masuk keje malam... so, masak kat kedai laa jawabnyer.. huhu

Memandangkan kebelakangan ni dah xde selera sangat nak makan...mood x sabar nak balik Kuching lg Jumaat ni sebenarnya... so nak masak special2 tu dah kurang sikit.. Kat opis pun saya mkn roti jer kalau tengahari..pagi tapau laa sikit nasik goreng ke ape buat alas perut. Ptg makan semekut kering cicah milo. Alhamdulillah wlupun kurang selera, lemak2 kat badan masih menten.. hehehe..

Mlm semalam saya buat Sambal Ikan Bilis Tumbuk jer utk mkn... dah habis2 selera nak makan ape.. lauk ade ayam, daging bla...bla..dlm esbok..tp ikan bilis jugak kat tekak... tp bahan2 x berapa nak ade sangat.. so campak mana yg ade jer la.. sambal ni dulu2 biasa mak buat time musim tengkujuh. Ikan fresh takde klu musim2 cam tu... 


gambar ni incek hubby yg snap. Saya tgh xde mood nak pegang2 hp time tu. 
Sambal tu pulak dia dah tekan2 ngan sudu, jd laa penyek cam tu..hahah


Kalau resepi asal tu, kene ade cili padi & limau kasturi..dapur dah jarang berasap..so xde laa mende2 cam tu... nasib sblm tu incek hubby ade beli limau nipis..sbb dia kalau makan ape2 jenis sup or mi goreng..mmg kene perah limau..masamnya mengalahkan pempuan yg ngidam..saya mmg x leh nak share2 mkn yg masam2 ngan dia... ngilu gigi..


BAHAN-BAHAN

1- Dua (2) genggam Ikan bilis - basuh dan toskan
2) setengah inci belacan 
3) Bawang merah (4 biji) & bawang putih (3 bijik)  
4) Cili padi / api - ikut nak pedas mana 
5) 3-4 biji limau kasturi - ambil jus nya (saya terpaksa perah limau nipis)
kalau xde jugak, blh gantikan dengan air asam jawa
6) Sedikit garam & gula (ganti aji)
7) Minyak - dlm 2-3 sudu mkn utk menumis


CARA:

1) Tumbuk semua bahan di atas kecuali garam & gula
2) Tumiskan dlm kuali dengan minyak yg sedikit sampai sedikit garing.
3) Kemudian masukkan garam (klu perlu) dan gula..  saya biasanya bubuh sikit air utk bg dia lembut sikit tp tumis sampai sedikit kering airnya..


Masa saya masak tu, incek hubby tertido depan tv..saya kejutkan dia pas dah siap hidang. Tu pun makan kat coffee table depan tv. Dia bgn jer tgk atas meja tu yg saya just buat sambal bilis, dia wat muka pelik konon x pnh mkn.. mmg tak penah makan pun kot sbb saya cuma buat sambal tu time dia xde kat umh.. klu ade pun, dia x makan sgt sbb saya masak lauk lain. Memang tak berapa suka pun sbb dlm dunia pemakan dia, dia plg hepi kalau hidang asam pedas or sambal2. Tak kira la sambal telur ker, sambal ikan ker, sambal ayam, sambal sardin ker or sambal ape2 selagi ade cili boh tu... saya plak sambal2 camtu la cepat muak...sup2 tu suka la..

Makan jer sambal tu, menambah2 lak nasiknyer.,..kejap2 cedok sambal. Maksud saya, bukan nak ckp sambal tu sedap tp kalau dah xde makanan lain..makanan tu jugak yg buat selera naik wlupun mula2 tgk tu dok jeling2...hjeheh



Post a Comment

8 Comments

  1. tak pernah rasa lagi sambal bilis mcm ni..biasa yg ala2 pedas,mcm sambal nasi lemak tu ja..

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya suka sambal2 camni kak.. sbb x berapa suka sangat sambal2 yg cam nasik lemak tu... mkn ngan nasik panas2.. heheheh

      Delete
  2. Salam...
    aduhhh...memang sedap sambal ikan bilis tumbuk ni... peberet kami ni..sellu jugak mak sy masak..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wlkmslm..kannnnnn...

      perah lak limau kasturi mmg menambah2 nasik.. x pandang dah suami kat sebelah,.,., hahaha...

      Delete
  3. aiii...dh ade resepi jugak mcm mat gebu??? shabassssss

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahhaa.. ni resepi mekanan simple2 jer warisan bonda...khasssssssss utk blog suam2 kuku ni..hahaha

      Delete
  4. Salam Julie,

    Agaknya ini yang jiran I selalu cerita. Ikan bilis tumbuk katanya.. Nak try lah nanti..boleh makan ngan roti hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wlkmslm Dear,

      try laa.,.jemu2 mkn ayam, ikan & daging..bleh tukar menu ni plak...mkn ngan roti pun sedapp gak..heheh

      Delete



❤ KORANG SANGAT SHUWEET KALAU MENAIP DENGAN PERKATAAN SOPAN ❤