TINGGG!

❤ FOLLOWERZ ❤

Friday, 15 August 2014

> BUAH DABAI @ SARAWAK OLIVE

[BUAH DABAI] 
 
Sepraissssss dari Miri diterbangkan khas berduet bersama dengan #BerasBario oleh Mama Aceh #QasehNurRamadhani @ Ceceh #EzanRahman, kazenku yg sentiasa comel & awet muda. Yummehhh... Lemak berkrim & #munerqqq isinya. Alhamdulillahhhh.. 
 
 
 
Semoga dimurahkan rezeki kazenku sekeluarga. Tqqqq soooooo muchh my cuzzie. LebiuSoMuchhhhh.. 
 
 
Info Mengenai Buah Dabai:

Buah dabai atau nama saintifiknya #CanariumOdontophyllum aka #SarawakOlive ni merupakan pokok bermusim (biasanya setahun sekali) yang tumbuh di Borneo. Kat Sarawak, kalau kene time balik., dpt la merasa buah ni..last beli thn lepas kalau tak silap, RM8 utk 1 kong (1 bekas tin susu pekat tu). Biasanya buah ni banyak terdapat di Sibu, Kapit dan Miri pun ada kalau tak silap. 

Isi dalamnya berwarna kekuningan, diluarnya berwarna gelap. Rasa dia cam rasa avocado tu. Lemak2 gitewww. Cara penyediaan, buah dibasuh bersih, pastu rendam dengan air suam panas (bukan dimasak yer) dalam setengah jam atau sehingga buah tu lembut. Lepas tu tos kan airnya, bubuh garam secukup rasa. Ada jugak yg letak kicap. Kalau saya, saya bubuh sedikit jer garam pastu bubuh kicap manis. 

Buah ni biasanya dimakan camtu jer, or dengan hidangan2 lain. Isi dabai yg dijeruk @ masin (Tapiek Dabai) boleh dibuat [Nasi Goreng Dabai] (gambar google sendiri sbb x buat lagi guna Tapiek Dabai) kat rumah tu wlupun incek hubby dah byk kali request dah. Nak try  katanya. ehhee

Selain memakan buahnya, biji dabai pun boleh dimakan. Bijinya agak keras, berbentuk segitiga dan lonjong. Caranya, cuci bersih biji buah dabai tu, keringkan or biarkan utk 3-4 hari supaya isi dalamnya sedikit mengecut supaya senang dikeluarkan. Lepas tu boleh ketuk @pecahkan dengan lesung (biasa mak guna pisau jer). Kalau susah nak keluarkan isi tu, boleh guna lidi or pencungkil gigi. Isi yg berwarna sedikit kehijauan kat dlm tu yg kitorg makan. Rasa dia lemak2 gitew..alaaa cam rasa kunyah Almond tu lerr...So mmg buah ni isi dengan biji leh makan..xde pembaziran walaupun harga mahal. hehehe


"..Dabai sangat kaya dengan kandungan antioksida terutama pada bahagian kulitnya (buah) diikuti seluruh buah merangkumi kulit dan isi serta isirung menjadikannya sangat berpotensi dipasarkan bersama buahbuahan tempatan untuk mempromosikan kempen kesihatan.."


SALAD DABAI
gambar sumber blog [UDAK DILAH]
 

Selain dimakan mentah, Dabai juga telah dikomersial kan menjadi Pes Dabai, Minyak Dabai, Sos Dabai, Keropok Dabai, Mayonis Dabai dan juga produk kecantikan yang lain.
 

 MINYAK DABAI 


PES DABAI


SOS DABAI 


MAYONIS DABAI 
 

 KEROPOK DABAI 


 
SABUN DABAI
 gambar2 di atas sumber dari [Fazlisyam]


gambar sumber dari [The Borneo Post]


Jangan terkejut beruk tgk harganya. Nama pun buah bermusim, susah nak dpt.
 




Info2 lain berkenaan Buah Dabai ni boleh klik kat [Sarawak Tourism] [My Sarawak] [Hunters Food]. Artikel pasal Nasi Goreng Dabai pun pernah keluar ade dlm [Utusan.com]


 
tataaaaaaaaaaaaaaa titiiiiiiiii tutuuuuuu


 
#BuahDabai #SarawakOlive #SarawakLocalFood #Borneo #LandOfHeadHunters #ExoticFruits #SarawakEthnicCuisine#Munerqqq #Cuzzie #Cousin #Kazen #AnakCucuUtunBinRais #JulsJulie #TunJuyah #Sarawakian #MakanMakan #Nepesu #InstaMagAndroid
















8 comments :

  1. Assalammualaikum

    Kat Sipitang panggil Kembayau, kat rumah mama kat kg ada tanam pokok ni, hasil jualan buah ni le yg biaya kami adik beradik masuk universiti. Biasa kami kikis sebahagian kulitnya dan rendam dlm air panas. Pahtu buang air panas tu dan tambahkan gula, gaul. Sedap... Sy suker mkn isi biji dia tu atau kekadang letak ajek dalam mulut sampai isi dia lembut.

    Belum sempat lagi kasi hubby try buah ni sbb balik kg salunya bukan musim. Tp hubby taulah yang kat S'wak di panggil dabai. Banyak dah dikomersilkan buah ni rupanya yea. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..Oo Kembayau yer..hehe. tu la hasil2 hutan ni mmg blh buat duit kan kalau rajin cari rezeki..kalau kat Swk, mcm2 lagi tumbuhan2 @ pokok2 yg hasilnya boleh dimakan. Kadang2 x pernah tgk pun ade.. Alhamdulillah thn ni dpt laa merasa buah ni sbb sepupu baek ati kirimkan ke Putrajaya nih..hehe

      Biji dia ade lagi kat rumah tp x sempat2 lagi nak ketuk..tggu kecut sikit baru senang nak kuarkan isi dia... hubby dulu2 pnh makan buah nih...tp bukan kat tekak dia la kan..so bini dia sorg2 la mkn byk tu...2x hadap depan tv..licinnnnnnn...heheh

      Delete
  2. Peniti kejian ji nak jipow au ju?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anik nyin ngepos Vra...kejin ji dibungkus gak pasar, kejin laa ji labik gaih..hehehe... mun luk tahan aluk, maybe perlu dibalut pebak niuspaper saiw, baruk menak dagen plastik..supaya x berkuap... hhehee

      soalannya,

      au bak miti kawak ka..?? hahahahahah!!!

      Delete
    2. Ako cuma heran kejian ji bak mepos buak in sbb idak luin sui kalau pekum memang buak ien jd sik sbb lasuk hehe

      Delete
    3. Insyaallah ok asalkan dibalut jegem niuspepa & pos laju..heheheh

      Delete
  3. Kt mne ye boleh dpt minyak dabai tu ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam..

      tak pasti pulak sbb tak pernah lagi jumpa kat mana2 kedai kat Swk... hihhi

      Delete

❤ KORANG SANGAT SHUWEET KALAU MENAIP DENGAN PERKATAAN SOPAN ❤

testing

❤ KLIK OLDER POSTS ❤

❤ KLIK OLDER POSTS ❤

❤ VISITORS

Flag Counter

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...