> NAK OPERATE GIGI GERAHAM BONGSU?

 
 
 
Dah lama tak pergi klinik gigi. Tempat yang paling saya tak suka nak pergi. Tapi dah terpaksa..so tadi pegi klinik kat Presint 9 tu. Dah tak tahan sakit gigi dari mlm tadi berdenyut2. Tido x lena. Sedar sikit, berdenyut2 lagi. Sampai ke pagi x leh tido.  Rasanya dah bertahun x sakit gigi camni. 
 
Sampai sana, ambik giliran sume..pastu dorg panggil masuk. Doc tanye2 pastu check. Mula2 bgtau doc, yg sakit tu gigi bongsu. Pastu dia ckp gigi geraham bongsu tu tumbuh senget. Saya tanye boleh ker trim potong sikit gigi tu supaya x gigit gusi yg sebelah pipi tu. Dia ckp tak boleh. Kalau x nak sakit, kene buat operation..cabut terus. Kalau tak nak cabut, kene jaga kebersihan. Gosok gigi. ehhh... mcm kita ni tak gosok gigi plakk... saya ckp kat doc tiap kali makan, saya x bleh kalau x gosok gigi. Sbb nnt tempat gusi sakit tu akan berdenyut. Pastu saya cite kat dia saya guna berus gigi yg hujung dia tu muncung sikit supaya boleh bersihkan celah2 gigi bongsu yg tak bleh dibersihkan kalau guna berus gigi yg rata cam biasa tu. 

Gigi geraham bongsu tu rasanya ok kalau dia tumbuh sama rata dengan gigi geraham biasa. Tp sbb ni dia tumbuh senget & rendah dari gigi yg lain..tu yg jadi sakit. Sakit sbb bila makan, mknn berkumpul kat celah gigi & celah gusi yg terbelah tmpt geraham tu kuar. Dah cam gusi berlebih plak blkg gigi tu. So kalau mkn mknn liat, keras or kekacang...klu kene kat gusi tu, mmg menitik air mata. Menganga kejap mulut tahan sakit. Sakit oiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii...

Pastu skrg gigi geraham besar yg dulu2 pernah kene tampal masa sekolah dah cam makin selalu ngilu. Time makan mknn sejuk cam aiskrim or minum minuman panas, menganga jugak mulut sbb x tahan. Seksaaaaaaa...!! Nak makan sedap2 tp x feeeeeeeeeeeeelll. Rasa cam sikit2 ditarik balik nikmat kesihatan tu... huhuhu


Pas doc check ape sume tu, dia tanye saya nak operate ker tak. Kalau nak, dorg kasik referrel letter. Saya ckp nakkk... bagi jer surat. Pastu dia ckp referrel letter tu valid dlm masa 2 mggu jer. Hmm..kene pegi hosp utk set appmt dlm masa seminggu dua ni la nampaknya. Mggu depan kene g kursus transformasi lak kat Kuala Lipis...pastu balik tu kene pergi rombongan merisik utk adik ipar.

So, masalah utk gigi geraham bongsu yg asyik menggigit gusi tu dah settle. Tapi masalah utk gigi atas yg asyik terselit mknn & gigi bawah yg ngilu tiap kali mkn or minum yg panas @ sejuk2 x de penyelesaian... doc yg check td tu pun tak friendly sangat2. Agak kasar & cam x leh terima ape yg saya ckp esp bila saya ckp gigi atas tu terselit2 mknn & macam berlubang kat celah2 (antara gigi A dan B)..dia ckp ok... xde lubang...dah tu, tiap kali saya makan, mmg terselit kat situ..malas nak tanye lebih2 kat dia, dah cam kejar masa jer.. x mesra pelanggan. Nak tak nak, kene tanye kat hosp nnt la jawabnyer............

Pastu, yg saya dtg tu sbb sakit dah x tahan dari malam tadi, MC pon tak dapatttttttttttttttttttt...

sudahnyer..g keje dengan gigi berdenyut2, gigi x leh rapat sbb gusi bengkak.. org tanye2 pun cam hangin2 jer nak jawab...

Grrrrrrrrrrrrrrrrr..sabar jer lahh....


Post a Comment

0 Comments