> I'M BACK...!!!!!!!!!!!!!!!! MACAM-MACAM KISAH & DUGAAN

 
 
4 - 11 Nov. 2014 -  saya ambik Cuti Tanpa Gaji (CTG)..cuti tahunan yg diperuntukkan dah abis malah terambik lebih -11 hari disebabkan dari bln 3 ari tu tiap2 bulan @ selang 2-3 bulan saya balik Kuching,  jenguk abg yang koma tu. Ditambah plak dengan asyik x sihat & warded + sambung MC pas kuar KPJ Kajang bln 3 tu, mmg dah xde terus cuti. Nak tak nak, start raya posa tu saya ambik CTG seminggu, pastu yg baru2 ni ambik 8 hari.
Bermula dari kitorg (saya, incek hubby, mak, anak sedara & 4 org kawan)  ber-8 beli tiket awal Februari 2014 (utk percutian awal November 2014), awal Mac 2014 lak saya "x sihat", hampir2 nak kensel sbb tarikh penerbangan tu mmg konon tgh berehat berpantang kat umah pastu x jadik lak takderezeki, pastu ujg bln Mac tu tak disangka2 abg no.2 lak koma, so fikir2 balik nak pergi bercuti tak sedap lak abg no.2 tgh koma camtu. Senyap kejap..
 
Memandangkan cuti ni dah plan dari awal bulan 2 lagi & dan bila fikir2 balik dah melibatkan pembayaran tiket flight, byrn penginapan @ hotel, transport + agen serta melibatkan kawan2 yg lain, percutian ni diteruskan jugak. Baaaaaaaaaaanyak sangat dugaan dari mula2.
Macam2 dugaan..cam yg saya cite kat atas tu, pas cuti diteruskan sbb takderezeki tu, saya hampir2 nak kensel sbb ade sedikit salah faham bertekak dengan hamba Allah yg uruskan semua tu. Puncanya sikit jer, saya mintak alamat hotel sbb nak memohon kelulusan ke luar negara. Tunggu2, xde respon..pastu tanye lagi...bila dah jawab, pastu saya lak disuruh google mana2 nama hotel kt tempat yg nak dituju...ehh..?? Kelulusan ke luar negara secara online kat tempat saya mmg kene complete no tel hotel & alamat sekali..bukan cincai2 tulis atas kertas. Lagipun, kalau bagi alamat tipu2 @ sebarang,  in case ape2 jadik, cane pihak nak carik maklumat kat sana..? Yang paling geram, hamba Allah tersebut gunakan ayat "asyik nak cari salah orang jer.." Haihhh..!!! rasa nak tumbuk2222 jerr...sbb saya tanye nama & alamat hotel, x pasal2 lak kene tuduh camtu...pfffffftttt..

Dalam masa yg sama lak, hamba Allah tersebut cakap dia lak cam jadik x jadik nak pegi...whatt?? Kau dah laa kene uruskan semua dari A to Z..tup2 lak ckp dia cam x jadik...saya ngan member lg sorang dah hangin2 dah dengan dia nih... last2 member ckp kalau kau tak nak pegi, bagi jer no tel agen kat sane..kitorg urus sendiri.!!  
 Panas jer hati dibuatnyer... dlm masa yg sama lak sblm tu anak sedara ckp dia x jadik pergi sbb nak save duit sbb dia nak sambung PHD dia... Tang tu saya x kisah laa sbb dia nak study, mmg saya sokong sangat2 selagi dia nak cari ilmu.. pastu hari yg dekat2 nak pergi, incek hubby lak ckp dia x jadik pergi... WHATTTTTTT??!!

Terus jadik xde mood...dah takde rasa eksaited nak bercuti. Kalau x fikirkan mak & kawan saya dah beli tiket flight dr KCH-KL pastu kwn2 yg lain dah join sekali, mmg saya nak kensel jer...rugi pun rugi ler..sakit hati kalau plan cuti dari awal tahun, sampai time nak pergi, mcm2 hal plak..

Last2 saya ngan kawan decide pergi jugak sbb dah melibatkan semua orang tp ni lah last trip kitorg yg diuruskan hamba Allah tersebut. Serik! Saya jugak decide kalau incek hubby tak dapat pergi, saya, mak ngan yg lain jer pergi. No hal.... *geram*
2 hari sebelum berlepas - Saya dah mula CTG, so dok umah..incek hubby pun cuti gak tp saya lancarkan mogok bisu (sebab dia ckp maybe dia x dpt pegi). Tengahari tu nak check in online...tiba2 lak kat website Airasia tu kata pasport saya dah ekspayedddddd. Whatttttttt??? Tengok kat pasport, ekspayed bulan 3 tahun depan kot.. pastu bgtau geng2 trip ni. Rupa2nya kene valid @ renew 6 bulan sblm tarikh ekspayedddddd. Ni kes tak baca belakang pasporttt ler nihhh...!!!!! Lepas buat pasport 2 thn lepas, saya letak ntah mane2 jer pasport tu..takde la nak belek2 blkg dia ke ape... Bhahahah

Petang tu kul 3.30pm saya sms hubby ckp nak g Imigresen Putrajaya. Masa tu dia kat luar ade mende ntah dia settle. Dia sampai umh pun kul 4.00pm gitew, terus pecut ke Imig Presint Diplomatik. Sampai sana, nampak notis cakap imig dah pindah ke presint 2............................................... aduiiiiiiiiiiiiiiiii........ -_-

Tengok jam dah kul 4.30pm, sah2 la tak sempat kan.,.so patah balik umah. Tetiba rasa cuak, takut pasport saya lak x leh siap dlm masa sehari tu. Renew saya x sure berapa lama tp kalau buat pasport baru sblm ni, makan masa dlm 4-5 hari jugak sbb kene refer imig Sarawak lak sblm tu..,huhu
Petang tu kat umah Incek hubby tiba2 tanye saya bila nak tukar duit. Saya cakap tak payah nak tukar duit kalau dia x pergi (mood merajuk+hangin+geram). Pastu dia sengih2 ckp insyaallah jadik pergi. Pulakkkkkkkkkk So malam tu jugak kitorg kuar pas maghrib sbb dia nak tukar duit..pegi Maybank nak cucuk duit, dia tanya saya nak cucuk berapa.. saya ckp dah cucuk...hahaha...saya bank in kat member suruh tukarkan sekali sbb fikirkan yg incek hubby cam x jadik nak pegi tu. Konon2 nak tunjuk saya pun tak eksaited nak pergi la. 
Sampai kat Sek.8 Bangi, kad ATM dia lak rosakkkkkkkkkkkk..huarghh!!!!!!!! .kene esoknyer la settle pasport ngan kad ATM sume tu.

1 hari sebelum berlepas - pagi2 tak laa pagi2 sangat pun, kul 8.30am gitu saya ngan incek hubby kuar sbb nak settle pasport kat imigresen presint 2. Sampai2 jer tol sungai ramal tu, halamakkkkk... jem terukkkkkkkkkk ler pulakkkkkkkkk...kete tak gerak sangat.. Saya dah cuakkk...

Untuk pestaim saya rasa gelabah camni... tp muka still menten cool lagi. Konon2 kalau x jadik g cuti ke luar negara, bleh jer cuti dlm2 negara..bhaha

Tepat kul 9.15am, akhirnya sampai ke Imig Putrajaya. Perjalanan dari Kajang - Putrajaya yang biasa ambik masa dlm 20min x sangka jadik 45min..huhu.. Sampai kat Imig, dah ramai giler orang. Rupanya ramai yg buat pasport sbb cuti sekolah nak mula dah khennn... memang masak jugak laa nak menunggu. Kitorg siap bekpes kat bawah. Makan kat kedai yg kopinya segelas RM9.90 hamekk kauu..!! hahaha.. 

Dalam masa yang sama jugak, flight mak & member dari KCH-KLIA sampai kul 12.00 thari tu sedangkan saya masih lagi menunggu kt Imig. Last2 saya mintak member nek ERL jer dari KLIA-Putrajaya Sentral. Ngam2 pasport siap ptg tu dlm kul 1.00pm terus pecut amek dorang pastu terus ke Alamanda sbb nak makan dulu, pas tu incek hubby lak nak g Al-Ikhsan nak carik barang dia.. Sume shopping last minit. 
Settle beli mende, balik umah kul 4.30pm saya terus jalankan misi. Kemas2 barang (baju2 nak cuti x kemas lagi bhahaha) pastu meneruskan misi cuci cage kucing & sugar glider, pastu prepare mknn & minuman dorang blaa..bla..blaa. Tu acara wajib tiap kali nak cuti g mana2 la khenn. :p Abg member sampai umah pun saya x sempat nak layan sangat sbb tgh membibikkan diri. 

 Tepat kul 7.00pm terus siap2 mandi, check rumah, suiz, kunci ape sume, kul 8.00 bertolak dari rumah ke TNB Putrajaya sbb nak ambik member incek hubby yg akan hantar kitorg ke ERL Putrajaya pastu dari sana kitorg nek ERL ke KLIA2.

Sampai kat KLIA2, dpt sms dari member yg dah sampai dulu dia ckp hamba Allah yg uruskan tu inform yg flight kitorg diawalkan 15-20min gitu...!!

Maksudnya kitorg x leh melenggang kangkung or jalan skill itik pulang petang masa nak check in ke pelepasan antarabangsa tu. Yang paling kesian, makkkkkkk saya laa...sian dia, terpaksa jalan laju2 walhal belakang & pinggang dia x leh nak jalan  laju ala2 explorace kat KLIA2 yg saaaaaaaaaaaaangattt jauhh tuuuuuuu.. sebab dia ade sakit belakang & lutut dia. Tapi sebab dimaklumkan yg kata flight diawalkan, semua tercungap2 & semput menuju ke balai perlepasan tu.

Sampai kat 2nd imig kaunter, rupanya kene scan lagi sekali. Sampai kat sana laaaaaaaaa kitorg kene tahan sbb bawak barang2 cecair lebih dari 200ml ke mende ntah. Bayangkan saya masa tu siap beli 2 shower gel, 1 pencuci muka, 1 syampu. Sume kene tinggal kat sana. Petugas situ tanye kitorg tak check in ker? Saya ckp dah check in ler sampai situ. Pastu dia ckp sbb bawak barang2 cecair gitu. Saya tanye ape solution dia. Dia ckp kene check in balik... KAT TEMPAT MULA2 MASUK..mak aiiiiiiiiii...!!! x kosa la nak patah balik kannn...dah laa lambat...last2 saya ckp tinggal situ jer barang2 tu. pasrah!

Haaaaaaa..!! yang ni mmg salah kitorg sbb x baca betul2 peraturan @ limit bawak cecair. Saya lak walaupun balik kpg mmg kene naik kapal terbang, tp ni 1st time fly x beli luggage sbb ingatkan just beli luggage masa balik dari bercuti jer. huhuhu.. Kalau bawak cecair byk2 pun saya letak lam luggage jer pastu melenggang kangkung nek flight. 
Lepas tinggal barang2 kat situ dengan kadar paling laju kitorg jalan sampai ke balai perlepasan. Ade dengar hp bunyik member call tp saya x sempat nak angkat. Kejap2 tanye mak, ok tak..?? ok tak..? Mak ckp OK tp saya yg muda2 mudaalaasangatt pun rasa semput jalan jauh2 ni kan plak mak yg dah berumur 73 tahun. Last2 sampai jugak kat Balai Perlepasan Antarabangsa.. sampai2 jer kat sana, saya tanya member mana hamba Allah yg uruskan tu..? Member ckp ade, tp mungkin pegi ntah mana2..

Tengah kitorg melepaskan penat, semput dengan dada berombak kencang sbb kene jalan laju2 aka separa lari2 anak, tiba2 dtg hamba Allah yg uruskan cakap "FLIGHT DELAY.."

Saya dengar cam, WHATTTTTTTT??? Tadi kau cakap flight diawalkan, lepas kitorg lari2 anak ke Balai Perlepasan Antarabangsa dengan mak saya sekali kene jalan laju2, tup2 ckp FLIGHT DELAY...???? Takkan AirAsia buat annoucement dlm masa x sampai 15 min kot..???

Saya pandang muka member, pandang incek hubby, last sekali pandang muka mak..mak masih termengah2.. saya tanya mak, sakit tak belakang, lutut or pinggang...dia ckp OK.. saya risau sebab jalan laju2 tu kang tak pasal2 effect kat dia lak..sedangkan nak angkat beras yg 5kg tu pun dia x bleh nak angkat lama2.


Rasa cam kene main2 pun ade..kejap cakap  lain...pastu lain cakap lain... saya ngan member terdiam. Tahan rasa nak marah, rasa geram...1001 perasaan ada. Berlagak macam biasa sbb malas nak rosakkan mood nak cuti walaupun dah mmg rosak dari awal pun...

So malam tu, QZ0207 bertolak ke destinasi dan sampai dengan selamatnya walaupun mcm2 dugaan..

















Post a Comment

2 Comments

  1. kalau saya jadi Pengarah Imigresen kan... saya akan buat mcm beli tiket Air Asia... sapa yg buat di luar waktu cuti akan lebih murah berbanding lebih dekat dengan waktu cuti, makin dekat waktu nak cuti semakin mahal... lepas tu ko tengok... lengang jer orang buat time dekat2 waktu cuti... hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. BRO NAJIB ARIYAN >>> yang tu saya setuju.. pastu bab nak renew pasport baru2 ni lak saya tgk dah cam prmbaziran buku pasport lak. Thn lps buat pasport..sekali jer cop @ guna masa emergency nak masuk Spore. Lepas tu renew baru2 ni kene buat buku baru sedangkan buku lama x penuh pun lagi.

      Maksudnya lepas ni nak renew pun still cara yg sama..bergambar & buat balik. Alangkah mudahnya kalau boleh renew & byr dlm talian jer cam beli tiket flight. Mana yg x reti nak guna talian, baru la pegi ke kaunter. Hmm... mungkin kene ade idea @ cara baru nak permudahkan urusan semua tu..

      Delete



❤ KORANG SANGAT SHUWEET KALAU MENAIP DENGAN PERKATAAN SOPAN ❤