TINGGG!

❤ FOLLOWERZ ❤

Monday, 8 December 2014

> MISI BERKEBUN DALAM PASU

 
 
Semalam misi pergi cari lauk kt Pasar Borong Selangor. Beli ketam, udang, ulam pegaga dan lain2 lauk/sayur.  Ptg tu lepas mengulam pegaga, mak ckp akar dia tu bleh tanam. Memandangkan akar pegaga still elok lagi, cakap kat mak syg lak nak buang kot blh tanam. Terus petang tu jugak masuk pasu. Kot bleh buat ulam kalaudaunpegagatutakarwahditanganku. kihkihh

Pastu masa kat Pasar Borong tu, ade akak yg jual daun kesum tu nak buang batang kesum yg dia dah pilih2. Dengan muka tak malu, saya mintak kat dia. hehehe.. akak tu ckp ambik jer..kot blh tumbuh dia ckp...maka bertambah sikit koleksi tanaman kat umah kononlaaaaa


mak sedang asing2kan batang daun kesum yang berakar utk tanam
 
saya punye projek, last2 mak yg kene tanam. tangan mak sejukkkkk.. hahaha alasan


dapat sepasu ni..hehehe
                                  .
Siap tagging dah..blkg tu ade tulis tarikh tanam.. hahaha
 
Ni plak pokok daun kari saya yg segan2 nak hidup. Baru alih & letak tanah baru semalam. Dah bubuh baja siap. Harap tumbuh segar mewangi, merimbun dan menghijau la kau pas ni yerrr :p


dah bubuh tanah baru & bubuh baja subur :)


tengah projek tanam2 & kemas depan umah, tetiba mamat Zorro nih datang.. cam biasa, tlg mengacau hehehe

 
Ni pulak pokok pandan pemberian FIL masa raya ari tu. Siap balut ngan tisu basah & letak dlm botol berisi air lagi tu..  import khas dari Kelantan... :p


Banyak2 yg saya tanam, halia ni rasanya yg paling subur.  Dah pernah ambik sekali tp cam sayang nak korek. Last2 beli kat kedai jugak kalau nak makan halia...hahah

mak semai biji Nangka Madu.. kot laa hidup 1000TahunLagiKannnnn


Kunyit - pun mak yang semai.. hihihi



Halia - mak jugak yg semai...saya tolong tengok jer..heheheh

Pokok Limau Purut yang saya beli awl thn ari tu. Dah banyak kali jugak ambik daun buat masak tomyam tp kali ni teruk dikerjakan ulat beluncasssssssssssssss




Last2 semua daun tu saya trim..botak dah pokok tu..




Ni jer yg mak tanam utk masa ni. Nak tanam yang lain,. tanah lak dah abis 2 peket tu.. kene beli lagi nampaknya.. tapi tak boleh nak tanam banyak2 nnt nak pindah susah nak angkut semua pasu2 tu..


Kawasan sebelah dinding tu kawasan saya letak pokok besar tp dah alih pegi depan. So semua pokok2 yang saya tanam termasuk pokok serai yang hari tu dah mati tup2 tumbuh balik, saya dan mak alih & susun ke tepi tu sbb nak kasik laluan motorsikal nak parking sebelah kiri tu. Sian lak motor tu dah lama tak guna. Berpanas hujan jer kat situ.



Next projekkkkkkkkkkkkk, beli tanah... nak tanam mende pun tak jadik kalau tanah tak de..huwawawa. Harap menjadik la pokok2 yg ditanam tu..ehh..yg mak tanam tu... hehehe


6 comments :

  1. kalau di dapur saya tu ada yg bercambah saya akan tanam... paling subur ialah lengkuas... btw satu cara kalau siang ikan atau ayam atau apa saja haiwan lah... tanam lah sisanya dalam tanah pada pokok tu... dia akan jadi baja...

    ReplyDelete
    Replies
    1. BRO NAJIB >>> kannn...halia, kunyit yg mak tanam tu yg bercambah kat dapur...sbb lama x guna...hehehhe... dulu2 rajin jgk menyiram pokok dgn air basuhan beras, sisa ikan ayam ape sume tu... pasni kene merajinkan diri balik sbb dah tanam sikit2 dpn umah tu..eheheh

      Delete
  2. suka tengok :) harap subur la yer... yang ur mak tanam tu semua hihihih

    ReplyDelete
    Replies
    1. SIS NASTYNA >>> amin2..insyaallah...biasa tangan mak sejukk..tangan anak dia ni yg panassss...tanam ape pun x jadik..heheheh :p

      Delete
  3. assalam... nangka madu tu nanti boleh hidup tu.. akak punya dah naik cantik.. tetiba sesat pulak tupai bandar kat rumah angkasa kami... habis digunting anak pokok nangka madu tu..sadiss

    ReplyDelete
    Replies
    1. SIS SUKA-SUKA >>> Wlkmslm sis..ye ker..? bestnyer laa kan...ari tu beli nangka madu...manisss.. tu yg rasa syg lak nak buang biji dia..leh semai buat benih kalau jadik...hehehe...

      Delete

❤ KORANG SANGAT SHUWEET KALAU MENAIP DENGAN PERKATAAN SOPAN ❤

testing

❤ KLIK OLDER POSTS ❤

❤ KLIK OLDER POSTS ❤

❤ VISITORS

Flag Counter

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...