TINGGG!

❤ FOLLOWERZ ❤

Friday, 21 February 2014

> MAKANAN MELANAU - TELISIH @ TERAMAU

 
 
 
 
SALAM JUMAAT.. kejap jer masa berlalu.. esok adalah hari yang ditunggu2.. sebab wiken.. masa utk membibikkan diri pastu golek2 bersantai kat rumah hahah
 
Yahooo..!!!!

Tapi semakin cepat masa berlalu, semakin cepat pertambahan angka umur...dan agaknyer semakin pendek jangka hayat kita. Lumrah.. Tetiba insaf di pagi jemat nih.. pagi laa sangat... update entry dah masuk tengahari. kihkih.. Ok, berbalik kepada cerita asal plak..

Ini adalah makanan yang dipanggil "Telisih", iaitu makanan tradisional kaum saya iaitu suku Kaum Melanau di Sarawak. Telisih (sebutan di Daerah Oya) atau juga dikenali dengan nama "Teramau" (sebutan di Daerah Dalat/Mukah) kalau x silap..


 BAHAN-BAHAN:
1- Semangkuk Sagu
(mak biasanya menggunakan sagu buatan dari Bahagian Mukah sbb biasanya sagu Mukah kurang berlemak). Manakala kalau sagu buatan Dalat iaitu biasanya yg pemes dari Kpg Medong, lagi sedap dimakan begitu jer atau bersama pisang/ ikan/umai dll.)

2- Kuah kari. Biasanya kuah kari daging sama ada ayam atau lembu / kambing.
(Kari ikan rasanya sedap jugak. Tapi lagi sedap kalau kuah kari daging yang org masak time kenduri kawin sbb biasanya mknn ni mmg mmg salah satu hidangan time gotong royong org kenduri kawin. hehe)


CARA MEMBUAT:

 Senang jer..tutup mata pun bleh buat... tuang kuah kari yg tgh mendidih tu ke dalam mangkuk yg berisi sagu tu.. Kuah x payah laa byk sangat..nnt terlebih lembik lak "Telisih" tu... just sedang2 jer..klu agak kering, bleh laa tambah kuah tu sikit lagi..jgn lupa isi daging tu masuk la sikit..

Dah tuang kuah..bleh makan segera.. tp jgn lupe baca doa makan sblm ngappp... heheh

  pic credit to my anak sedara aka anak sepupu, Ina Resat.. :)
 
 
 
 
.

testing

❤ KLIK OLDER POSTS ❤

❤ KLIK OLDER POSTS ❤

❤ VISITORS

Flag Counter

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...