TINGGG!

❤ FOLLOWERZ ❤

Tuesday, 20 October 2015

> [RESEPI] SAMBAL BILIS PETAI GORENG & MEMORI RUMAH SEWA ABANG NO.3 @ KAMPUNG LINTANG, KUCHING

 
 
 
 
 


Apakah yang lebih menghepikan diri sendiri selain daripada MAKAN...? Jawapan tak lain tak bukan melainkan menghapdet blog untuk saya syok sendiri. hnssshnssshhhnssss (gelak dalam idong)

Ini kisah sambal bilis petai goreng pulak.. Jemu masak sambal tumis petai + udang or sutun, ni jer la menu yang saya suka. itewww sanattttttttt sanattttttttt sukehhh hokeyy (bajet budak baru nak up hapdet FB guna bahasa alien mintak kene lempangggg)

1st time saya makan sambal bilis petai goreng camni zaman duduk ngan abang no.3 time kitorg bujang2 dulu. ehh,...saya tak la duduk dengan dia..tp pendatang dengan izin tiap kali wiken sebab masa tu (Tahun 1998) saya baru lepas SPM dan jadik minah kilang. So wiken kalo busan2 dok umah abg no.5 or abg no.3 (yg sekarang koma tu), saya akan balik Kampung Lintang, Kuching. Nama jer balik kampung tp kampung dia dlm bandar okehh.. seberang Waterfront Kuching tu jehhhhh. Masa tu abang no.3 duduk ngan housemate dia, Alex. Orang kampung Igan dgn Jolis, org kpg Kebuwaw...ehh detail plak pasal housemate dia walhal nak cite pasal petai..petaiii oiiiiiiiiii petaiiiiiiiiiii...bukan pasal dorangggggggggggggg.

Berbalik kepada topik asal, memandangkan masa tu saya segan tak berapa tererr sangat nak masak  kat umah dorang, so kebanyakkan kawan abg yg nama Alex tu masakkk. Saya kan pendatang dengan izin..so malu la kalo tetiba memandai nak masak kat umah orang bujangggg lelaki. So ade la sekali petang tu, tgh saya berehat sebab penat balik dari keje kilang buat kotak,. saya pun baring2 sebenarnya pantang lepaskan peluang untuk membuta berehat dalam bilik abg.

Tengah syok2 saya berehat melakar peta impian, tiba2 tercium bau semacam sambal belacan goreng dari luar bilik aka bahagian dapur yang sekangkang kera jer dari bilik tidur tu. Almaklumlaaa umah sewa abg saya tu umah papan jer. So masak ape2 pun bau mmg masuk dalam bilik. Kalau time member2 abg datang lepak kat rumah abg, dorang kentut kat ruang tamu..kitorg yang dalam bilik boleh dengar dengan jelas intonasi dan pitching kentut tersebut sama ada menjurus ke arah untuk mencirit atau melepaskan angin disebabkan banyak makan biji buah cempedak rebus. Memang jelas sangat... 

So, memandangkan rehat tidur telah terganggu dengan bau tumisan berunsurkan belacan tersebut disulami dengan bunyik gelak2 anak2 teruna nyaris2 terlajak (abg saya dan kawan2nya yg semua umur 30++an masa tu), maka saya dah tak boleh berehat dengan tenang menyambung melakar impian..

Lepas hampir sejam hidung kembang kempis menahan napas kebuluran sambil perut dah bunyik2 mintak isi (perut tak paham bahasa betul kat umah orang lak tu), tiba2 abang saya ketuk pintu ajak makan. Saya tengok jam...dah lebih kurang 6.30 ptg. Owhh..kira makan malam lah tu..so dengan rasminya saya malam tu tak payah bertugas kat dapur aka masak utk dorang ngahahahahha!!

Rupa-rupanya abg dan housemate dia masak sambal bilis petai goreng. Patutlahh semachhhhammm bau dia...saya syak mmg bukan sambal belacan tumis jer dorg buat..mesti samtinggg..bau yg x pernah saya cium... petai rupanya.. tapi sambal bilis petai dorang buat tu bukan cam yang saya buat nih...petai tu dorang hiris2 sedang nipis sekali dengan kulit2nya. Kiranya makan dengan kulit laa.. Bila dah rasa, mula2 cam pelik jugak sebab petai kan kitorg biasa ulam cicah sambal belacan + bilis tp ni digoreng @ ditumis sekali. dah 2-3 suap...hmmm sedap jugak..sama jer cam kita makan petai ulam tu... Dalam makan2 tu, segan jugak dengan dorang sbb saya yang anak dara ni tak de tolong dorang masak. Tapi sape suruh tak kejut kann... errr ke dorang sendiri mmg nak makan air tangan sesama dorang anak teruna tu..muakakak...

Dah settle2 makan, baru la saya senyap2 tanye abang ape bahan2 utk buat sambal bilis petai goreng camtu. Rupanya bahan dia senang sangat..tutup mata jer dah siapppp... hahahah. Apa2pun thanks banyak2 pada abang & housemate dia..walaupun duk bujang, ade jugak resepi yang saya tak pernah terfikir bleh dapat walaupun resepi simple2 jer.  

Saya tak sure @ tak pernah jumpa lagi kalau kat Semenanjung ni cara penyediaan sambal petai camni sebab biasanya jumpa yang bilis (tak ditumbuk) digoreng dengan petai tetapi kalau kat Kuching,,,ehhh pun tak pernah jumpa lagi. ckckckckc... Kalau jumpa pun dalam rumah sendiri sebab sendiri yang buat..ke buat camni agak pelik ekkk... ngahahahah!!  tapi jangan pandang sebelah mata pada rasa.... mmg meletoppppp pada tekak saya la...tekak orang lain, makkk tak tauuuu :p


So cara penyediaan adalah seperti berikut:-

Bahan-Bahan:

1) Segenggam ikan bilis siap kopek - cuci bersih & toskan.
2) 3-4 biji bawang merah 
3) 2 ulas bawang putih
4) Cili api - ikut suka nak pedas mana
5) Belacan - sikit jer amek2 rasa
6) 2-3 papan petai - dihiris dengan kulit /buang kulit & hiris - optional
7) Air asam jawa - secukup rasa (dlm 6 sudu makan)
8) Gula & serbuk perasa secukup rasa

Cara Penyediaan:
1) Bahan2 no.1 sampai no.5 tu tumbuk sekali sampai sedang2 lumat.
2) Kemudian tumis bahan yang ditumbuk lumat tadi sampai sedang2 garing.
3) Masukkan air asam jawa & biar bahan2 tadi agak kering. Masukkan gula & perasa.
4) Last sekali, masukkan petai tadi..gaul2 rata sekejap & tutup api. 


Dah siap goreng, boleh la dihidang dengan 2 pinggan nasik panas2...nak2 plak kalau [Beras Sarawak] ...fuhhhhhhhhhhhhhhh rasa cam sekarang jugak nak balik Sarawakkkkkkkkkkkk ehh tetibeeeeeeee







10 comments :

  1. sedapnye sambbal petai goreng tu makkk., ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. bg peminat tegar petai, mmg sedapppp nakkkkkkkk.... menambah2 patbelas pinggan nasik makkkkkkk... bhahahaha :p

      Delete
  2. alahai sedappp nya petaiii apa pun kalau masak dengan petai mmg terbaikkkkkk lah Juls

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAK NOOR >>> memang sedapppp kakk... lg suka kalau petai dihiris dengan kulit sekali tu..terasa pahit2 kelat skit..tu yg nikmat tu..heheheheh

      Delete
  3. wah...baca pon dah terliur... i penah buat sambal mcm ni, tapi x masukkn petai la... kalo letak petai mesti lagik best....

    ReplyDelete
    Replies
    1. SIS SWEET TOOTH >>> try sis..jangan lupa masukkan air asam jawa secukup rasa nak bagi masam2 sket...makan ngn nasik panas2..hihihi

      Delete
  4. Hubby sy suka sangat sambal petai ni sis... tapi sy tak pandai sgt masak..dulu pernah cuba dia kata tak sedap...haha..
    TQ resepi.. nti boleh rujuk sini klu nak masak...hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. SIS ATIE >>> blh try sis..saya dulu pun bukan pandai sangat buat yg macam ni..tp org ckp, prektis mek prefekkk... alhamdulillah...try masak mcm2, alhamdulillah menjadi. Kalau x menjadi tu, biasa la...kene try lg byk kali..ekekeke

      Delete
  5. Sodap ni makan dengan nasi panas je boleh bertambah-tambah.
    Healthy food banyak anti-oksida dan calcium.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SIS TUKANG KEBUN >>> kan sis...banyak khasiat petai ni...nasik memang menambah2 kalau pekena dengan sambak bilis petai goreng camni..hehehehe

      Delete

❤ KORANG SANGAT SHUWEET KALAU MENAIP DENGAN PERKATAAN SOPAN ❤

testing

❤ KLIK OLDER POSTS ❤

❤ KLIK OLDER POSTS ❤

❤ VISITORS

Flag Counter

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...