NAK MAKAN LEMPANG TAKK?? EHH..LEMPENG CICAH SAMBAL SARDIN MALAS

 
 
 
 
Arini Big Boss cuti sampai senin depan. So, nak2 buah ape lagikkkk..pesta makan. Kalut sikit pagi ni sebab terlambat bangun. Nyaris jugak tak jadi nak melempang ehh melempeng pagi ni. Nasib baik incek hubby keje malam, so pagi tu bleh la turun lewat sikit sebab mintak dia hantarkan. Kul 8am boleh lagi gerak dari rumah.Kalo pegi keje sendiri nek bas time incek hubby tak balik sbb keje malam...kul 7.45 am tu dah kene kuar laju2 dah dari  umah menuju ke bus stop depan blok tu jer.

 
 
Lempeng ni sempat laa siapkan 2 bekas. 1 untuk saya, 1 untuk incek hubby. Bancuh tepung + air dlm bekas, buh telur sebijik & garam sikit, kacau rata baru laa masukkan dalam blender. Dah pernah try buh tepung + air + garam + telur dlm blender sekali, tak cantik sbb ade tepung2 yang berketul2 bawah mata pengisar tu. Kuali plak tak payah dah bubuh minyak sebab pakai yang non stick tu (Tefal). Kalau pakai kuali biasa sebelum ni, mmg koyak2 laa lempeng tu sebab melekat. 


Untuk sambal sardinnya plak, saya dah siap2 buat malam tu. Just masukkan Pes sambal malas by JulsJulie80 kahkahkahh   Pes sambal malas by Julsjulie80 tu saya mmg ade stok siap dah. Beli cili boh 3-4 peket, buat sambal sendiri siap2. (cili boh + bawang merah + putih + belacan + asam jawa + garam + gula + aji + sikit cuka). Pastu letak dalam bekas kecik2 untuk sekali makan then simpan dlm peti ais kat ruang sejuk beku. Time nak makan ikan masak sambal ke, buat sambal udang petai ke ape, just keluarkan & panaskan ajer. Buh air sikit + bawang besar. Senang hidup keje  tak payah tiap kali masak yg sambal2 ni, tiap kali tu laa nak lap2 1 dapur yang kene percikkan cili boh tu. Banyak masa terbuang kat situ.. kononlahhh hahahah

Untuk buat sambal sardin ni, saya just goreng sardin tu dengan sikit jer minyak sampai cam sedikit garing, pastu masukkan pes sambal malas by JulsJulie yg dah siap tadi beserta cili padi + bawang besar. Hancurkan sardin pastu buh asam jawa @ sikit kalau nak masam lagi. Pastu jangan lupa bubuh kuah tomato dlm sardin tu sekali. Sayang wooooooo! Dalam masa sekelip mata tu dah siap sambal sardin malas hakakkkk... hahahahahah
 
 

geng2 mak jemah.. semua tgh bekpes masa saya sampai. Dorg bekpes kul 8.00, saya sampai kul 8.25 hahaa... saya boleh kata jarang jugak bekpes dengan dorang ni walaupun satu opis. Biasa saya 8.30 baru masuk opis, otw jalan dari depan blok opis biasanya saya siap2 tapau makanan. Pastu makan kat meja sendiri jer. 

Bukan tak suka campur2 dengan orang..dah terbiasa mmg dari dulu camtu. Dulu keje under peguam @ penasihat undang2 yg lama tu, cara keje dia sangat strict. Kalau masuk 8.30 sekalipun, bila kita sampai 8.00 am still kene ade kat meja. Kalau kita bekpes kat seksyen sebelah (dulu kongsi pantry), dia akan cari jugak sampai ke sebelah utk buat keje. Tu belum lagik dia bebel2 or hempas2 pintu ke ape. Moodnya kdg2 saya sendiri x paham. Marah kat saya ke tp rasa xde buat salah..ke marah saya bekpes sebelah ke marah sebab trapikk jem. hahaha

Last2 jadik mati selera nak sambung bekpes balik sedangkan yang lain dah sudah. Tinggal kita sorang2 nyambung bihun sup yang dah kembang @ makanan @ minuman yang dah sejuk tadi tu. Disebabkan kejadian tiap kali bekpes asik kene cari, baik la ku bekpes kat meja sendiri. At least bos panggil, kita ade kat meja. Bekpes berjam2 pun still duduk kat meja. 

Tu yang terbawa2 sampai ke opis sekarang ni. Bukanlah kata sombong ke kawan ikut gred ke hape cam org pernah ckp dulu...huhuhu

Saya senang jer,..rasa nak bekpes ramai2..saya join... kalau time bekal ikan bilis + halia + bawang besar + nasik kosong jer...kompem saya rasa segan lak nak makan depan orang... tu belum kira lagi makan nasik putih + ikan bilis mentah campur bawang hiris dengan halia + kicap + cili. Hahaha... selera kdg2 pelik sikit. Dah jemu makan tapau kat cafe.,.tu la menu saya bekal dari rumah. Bagi orang cam ape rasa laa bilis mentah dengan halia + kicap + limau..tp bg saya tu antara makanan yang heavennnnnnnnnnnnn..!!!!! :p hihihi..


 Babaiiiiiiiiiii & Hepi Wiken






p/s: Esok nak balik KAjang packing2 barang lagiiii adoiiiiiiiiiiiiiii.. start mggu ni sampai ujg bln depan wiken mmg x rest laa jawabnya..huhu


Post a Comment

7 Comments

  1. meriahyer bekpes ramai gituu., ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. WAK LALAT >>> meriah wakkk.... makan ramai2...mcm2 ade..hehehe

      Delete
  2. sedaplah lempeng sis..kamek pun suka.. cuma sambal bilis belum pandai sgt masak..haha..
    klu kt opis ni kami breakfeast ikut giliran... team by team selalu nya... selalu dok beli kat kantin ja..;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedap sis..tingat kenangan masa kecik2 dulu..pagi2 tu la bekpes sblm g sekolah..cicah ngan susu pekat manis..perghhh...heaven giler rasa...hehehehe

      kalo kat opis ni..mmg dorg salu bekpes ramai2..kite jer bekpes sendiri2 kat meja...masuk pun kul 8.30am..dorg dtg awl..hehehe

      Delete
  3. sedapnya tengok sardin tu. teringin pula hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. SISI EZAN >>> sedap sis...buat pekat sikit sardin nyer..senang nak colek2 gitu..hehehehe buat la sis...bekal g opis..ehehe

      Delete
  4. woweeeeee..sedapnye mokcikkkkkk....tertelan airliur i dibuatnyeeeeee....

    ReplyDelete



❤ KORANG SANGAT SHUWEET KALAU MENAIP DENGAN PERKATAAN SOPAN ❤