TINGGG!

❤ FOLLOWERZ ❤

Tuesday, 1 November 2016

IKAN BILIS SABAH, MAKANAN CLEANER?

 
 
*kisah 2 tahun lepas. skrip dialog asal dalam bahasa Melayu Sarawak tp ditranslet ke Bhs Melayu standard
 
ALONG : apa benda dlm beg ko tu, Na..? Kang tinggal sini, selamatttttttttt (sambil  bergurau & gelak2 tengok beg guni saya yang nyaris tertinggal kat rumah dorang)

SAYA : Alah..xde benda la long...stok ikan bilis Sabah nak bg mak... aritu kawan pos dari Sabah. Fresh2 bilisnya... banyak lak tuuuuu.. jarang beli ikan bilis kalau kat Putrajaya..kecuali stok betul2 dah xde or jumpa yg ok..beli jgk la.... *sengih2*
 
ALONG : Along pun suka ikan bilis Sabah...fresh..bersih.. tak masin sangat. kalau gi Sabah or member2 gi Sabah.. berkilo2 pesan dari dorang. 

SAYA: Tu laaa long... memang suka sangat bilis Sabah nih... buat cucur bilis.. kalau bilis yang halus2 tu, campak jer dlm nasik goreng. Takyah tumbuk2 dah... kejap jer stok bilis abis..hehehe
 
PEREMPUAN LINDUNGAN KAABAH : akak tak makan bilis Sabah tu... suka ikan bilis pangkor. Lagi elokkk... mata biru..lagi freshhhh.. kalau bilis Sabah tu untuk cleaner makan jer,  akak bagi2 jer buat cleaner kat opis .. nanti akak bagi kau Bilis Pangkor..

Gulpppp!! Saya pandang Along...sengih..along pandang saya..senyum2.. terkejut sebenarnya. Masih tak hilang lagi sikap riak dlm diri Perempuan Lindungan Kaabah tersebut. Dari dulu sampai laa sekarang. Bercakap, memang tak pernah merendah diri... sentiasa melangit... bangga... riakk.. tak lekang "its all about moneyyyy". Yang betul, sempurna, berduit, dia sorangg jer.  org lain sentiasa kekurangan..

Kadang2, kaya mana sekalipun, andai tutur kata kita sentiasa mengguris hati orang sekeliling.. mengungkit setiap kebaikan yg pernah dibuat...buat orang lain terasa.. hidup kita takkan dipandang mulia.. malah orang menyampahhhhh..

 

Balik rumah kat Malihah, saya mintak anak sedara snap gambar ni. Ikan bilis pemberian perempuan lindungan kaabah tersebut. Alhamdulillah...rezeki, itu saya tak nafikan walaupun stok IKAN BILIS SABAH saya bawak untuk mak tu dah lebih dari cukup.. nak saya bandingkan bilis yang dia bagi dengan bilis yang kawan kirim dari Sabah?

Bilis Pangkor yang dia bagi - agak hancur, warna dah kekuningan. sedikit berhabuk2, Cam dah agak lama.
Bilis Sabah yang kawan bagi - fresh, putih, bersih & tak berapa masin.

Tapi saya makan kedua2nya. Tak memilih.

Mak ajar makan apa yang ada. Tu pun rezeki. Apa yang orang bagi, bersyukur. Kalau tak suka, diam. Tak nak makan, bagi orang yang nak makan. Jangan cakap apa2. Cuma, janganlaa hanya kerana kita tak makan makanan yang orang lain makan, kita nak rendah2kan standard makanan tersebut... Kalau orang lain makan makanan mahal, kita tak mampu nak makan, kita senyap. Jangan meminta2. Rezeki dorang dapat makan mewah2, kat restoran mahal2.

Kalau orang lain makan makanan murah2, janganlah dihina... tak semua orang bergaji besar, dpt bonus 2-3 bulan yg boleh buat down payment rumah cam kita ehhh perempuan lindungan kaabah tu cakap... ada lagi insan-insan yang kekurangan... berjuang demi kelangsungan hidup..berhempas pulas mengisi tembolok anak bini yang setia menanti kat rumah. 

Betul kata orang

tiada harta, itu ujian.

banyak harta, juga ujian.

ujian sejauh mana kita mensyukuri dengan nikmat.
atau dengan harta tersebut kita riak membangga diri.





p/s: kecik2 dulu  biasa makan nasik kosong panas2 arwah ayah gaul dengan Marjerin, lawan plak dengan ikan kering kurang masin, mmg terangkat. Nikmat tu Allah jer yang tau. Rasa cam dapat makan nasik ayam jer walaupun kecik2 dulu tak pernah makan pun nasik ayam. Ayam pun susah nak makan tauuu...  Menambah2 nasik. Alhamdulillah. Arwah ayah & mak ajar anak2 makan apa yang ada, dah biasa hidup susah. Campak kat mana2, boleh lagi hidup makan ala kadar. Insyaallah. Mak saya kalau tak selera makan, layan nasik putih tuang air teh o panas2 makan ngan bilis mentah pun ade sorang makcik terkejut tengok.. hihihi..



 

16 comments :

  1. nyaman makan nasi ngan majerin.dolok kecik2 suka makan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya lah ooo..dolok ya dikira mkn mewah juak ya...mun sik...hari2 makan nasik beras huma ya... ngan ikan masin tunokkk... kakya mun dpt sayo cendawan kutit celah2 pokok mati nang perghhh!!
      heaven!! ehehehe

      Delete
  2. Assalam sis,
    memang dengar juga..ikan bilis Sabah cantik & murah..
    udang kering pun segar serta harganya boleh tahan mampu milik..
    ada juga angan2 nak pergi Sabah..tapi tak tahulah bila..
    tengok ni lagi lah berkobar2 nak pergi..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wlkmslm Sis... betul tu... bilis sabah mmg cantik dan harga dia mmg murah kalau beli kat sana..tp klu duduk semenanjung & kos pos ke semenanjung pun dah sama harga bilis pangkor dah...

      sebenarnya dua2 sedap... kene ade sentiasa stok tu..hehehe

      ce tgk tiket setahun awl sis.. kompem ade tiket murah2 ke Sabah tu..tp kene g bkn waktu sekolah..hehe

      Delete
  3. Akak yg kat Brunei ni pin belum sampai sabah
    Tunggulah suatu hari
    Tpi bilis sabah dah pernah makan sbb dibrunei mmg banyak jugak dijual, penjual lah ckp ini bilis sabah
    Tpi mmg cantik bersih dan putih
    Semoga Allah bg hidayah pada perempuan lindungan kaabah tu ameennn

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pernah sampai sekali kak..mmg ada hajat nak pergi lagi kalau ade rezeki..nak bawak mak jalan2... nak bg dia rehat2...

      betul tu kak..mmg fresh dan putih2 bilis Sabah,... kebanyakkan kawan2 dari semenanjung, mmg borong bilis kalau g sabah... tak masin sangat jgk bilisnya..

      xpe la kak..kitorg dah biasa hadap mulut perempuan lindungan kaabah tu... hari tu abg koma pun, dia ckp balasan Allah atas apa yg abg dah buat..x tau la sampai camtu sekali mulut dia.. sakit ke..ape2 dugaan..ajal maut tu rahsia Allah..x tau kalau dia lebih tau dari semua kuasa Allah tu... sabar jer la..

      Delete
  4. Setuju.. Dekat sabah memang ikin bilis dia nmpak dan rasa pun fresh... Klau kat semenanjung selalu beli dekat kelantan jer.. Huhuu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu... saya mana2 jer ok..semua leh makan... janji bersih & halal.. dah biasa mkn apa yg ade..hehehe

      Delete
  5. masa kecik mmg mak ayah dulu2 selalu ajar makan apa yang ada.. Teringat kadg2 mkn nasi dgn sup telor.. Nasi kicap dgn ikan pekasam jer.. Skrg ni budak2 pandai memilih tak nak itu ini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan Bro... ikan kering dgn nasik or nasik putih dgn ikan pekasam tu laa mknn hari2...rasa heaven jugak..nikmat... belajar makan apa ada... budak skrg kalo bagi ikan kering dgn nasik putih jer kompem x lalu makan..cane la nak survive kalo tetiba idup susah..huhu

      Delete
  6. kat rumah, stok bilis tak pernah kurang.. suka makan & masak mcm2... Terasa hati Perempuan Lindungan Kaabah tu ckp mcm tu.. masalah bila kaya & timbul riak plak..mengucap jak lah... huhu..
    Kamek org Sabah tau mcm mana ikan bilis Sabah di exports smpai oversea tau..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan sis..sama la.. umah kitorg mmg x leh putus stok bilis...kdg2 xde lauk lain x sempat nak beli..makan bilis tumbuk dgn bawang, cili & belacan..pastu tumis & buh air asam jawa sket pun heaven giler..

      ada ujian bila banyak harta @ kaya.. jangan jadikan harta sebagai lesen untuk kita merendah2kan rezeki..

      Delete
  7. Byk2 bersabar pn.admin. Allah beri rezeki apa2 pn bersyukurla apa yg ada. Bila mulut bercakap besar..tanpa dia sedari rezekinya ditarik Allah utk merasa nikmat rezeki yg nk diberi. Pn.admin merendah diri Allah beri rezeki bersih & halal sprt bilis yg terbaik dr Sabah ttpi Org yg suka menyinggung hati org lain, rezekinya ditukarkn kpd bilis bermata biru lama yg telah dsumpah dr pangkor!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..xpe...redha jer dengan orang yg x menghargai rezeki ni..mungkin dia x biasa hidup susah... cam saya dan keluarga...kalau dapat ikan bilis tu dah bersyukur sangat dah... menu buat selera terbukak..menambah2 nasik... hihi

      Delete
  8. kalo kau tgok bilis halus mata biru Sabah baru k
    au tau tinggi rendahnya langit..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahah xpe... abaikan manusia camtu...kita bersyukur makan apa rezeki yg ada..alhamdulillah..hihi

      Delete

❤ KORANG SANGAT SHUWEET KALAU MENAIP DENGAN PERKATAAN SOPAN ❤

testing

❤ KLIK OLDER POSTS ❤

❤ KLIK OLDER POSTS ❤

❤ VISITORS

Flag Counter

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...