TINGGG!

❤ FOLLOWERZ ❤

Thursday, 30 March 2017

RESEPI : KARI IKAN SIAKAP



Hari tu tiba2 tekak teringin nak makan kari ikan. Teringat ade beli ikan siakap. Asalnya plan siakap tu nak masak asam pedas sebab jiran ade sedekah bunga kantan dengan serai tapi sebab balik keje malas nak singgah beli daun kesum, last2 ikan ni saya decide nak masak kari jer. Memandangkan bahan-bahan dah ada (termasuk daun kari yang ditanam kat balkoni sekangkang kera tu), so petang tu balik keje, letak henbeg, tukar baju terus  sinsing lengan ke dapur siapkan masakan untuk makan malam.




Bahan-Bahan A:
- Ikan Siakap - potong 3 @ 4 & bersihkan

Bahan B:
Tomato
Kacang Bendi
Cili Hijau

Bahan C (Blend):
Bawang Putih
Bawang Merah
Cili padi - optional
Halia
Cili Kering / Cili Boh
Lada Hitam 
Kunyit Hidup/Serbuk
Jintan Putih
Jintan Manis

Bahan D (Tumis):
Rempah Tumis
Halba Campur
Serbuk Kari Ikan Alagapas / Alagapas
 Daun Kari


Bahan E:
Air Asam Jawa
Santan
Garam 
Serbuk Perasa 


Cara Memasak:-
1) Tumis Bahan C (bahan blend) sampai naik minyak, lepas tu masukkan Bahan D. Kacau rata. Lepas tu masukkan sikit air.

2) Dah mendidih, masukkan Bahan E secukup rasa.

3) Masukkan ikan tadi, api biar perlahan supaya santan tak pecah minyak & ikan tak hancur. Lepas tu masukkan Bahan B. Dah masak, boleh la tutup api dan hidangkan.



23 comments :

  1. Waaaa nampak macam sedap je ni! lapar rasanya hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedapppp..sekali sekala layan kari..hehehe

      Delete
  2. Tengok gambar aje dah terliur.
    Tak payah tenguk resipi.

    ReplyDelete
  3. Sedapnya. Kat rumah ni kalau kari ikan suka guna ikan tenggiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat rumah kitorg lak, tenggiri biasanya masak sambal jer..tu pun sbb fav asben..ehehehe

      Delete
  4. Lama tak beli siakap.
    Selalu tenggiri sahaja sebab anak-anak suka buat pengganti ayam.
    Sedap juga siakap buat kari.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya selalu beli siakap..tenggiri pulak kurang..tenggiri biasanya beli kalau asben nak makan sambal ikan tenggiri..saya sambal2 ni tak berapa lalu sangat..ehehehe

      Delete
  5. my favorite kari santan 😍 nyumnyumnyum

    ReplyDelete
  6. Tak payah beri resepi. Masak je. Dah masak beri saya. Dapat pahala.

    Beri tau saya bila dah masak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe... bulan posa ni top up blk pahala..sedekah bln posa, pahala berganda2..ekeke

      Delete
  7. Replies
    1. Alhamdulillah..blh la niaga bln posa ni plakk..cari duit lebih..ekekeke

      Delete
  8. Ramuan dia saya dah beli.

    ReplyDelete
  9. singgah sini mencari resepi.. dan this look so tempting plak ehh

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam, blh laa try untuk bukak posa nnt, sis.. hihi

      Delete
  10. Tengok gambar pun cantik..

    Rasa pun sedap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kuah kari plak blh cicah ngan roti canai or roti bantal..hehehe

      Delete
  11. Replies
    1. lama x "me-ngari" sis..tu yg layan jer..ekeke

      Delete
  12. wahh sedapnye kari ikan tu makcik., ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. try la buat, Wakkkk... kari pedas2 & panas2..gerenti letop222..ekekeke

      Delete
  13. Waah sedap benar nampaknya! Pengen coba juga. Sayang di Indonesia susah sekali mendapatkan serbuk kari ikan atau bumbu asam pedas yang sedap seperti di Malaysia. Rseepnya akan dicoba. Thanks yaaaa ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang sedapp..kalau sis mau, boleh emel saya alamatnya untuk pos bumbu kari.

      emel : julsjulie80@gmail.com

      Delete

❤ KORANG SANGAT SHUWEET KALAU MENAIP DENGAN PERKATAAN SOPAN ❤

❤ KLIK OLDER POSTS ❤

❤ KLIK OLDER POSTS ❤

❤ VISITORS

Flag Counter

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...