❤ INCEK HUBBYKU SAKIT BEGUK...❤




Minggu lepas incek hubby kne penyakit Beguk. Ape??????? Begukkkkkkk?? Lame dah x dengar nama penyakit tu. Kalau masa asrama dolu2, selalu ler tgk budak2 asrama kene...kembang jer leher. Tak boleh nak toleh kiri kanan klu dah sakit cam tu,. Pastu sape kne beguk jer, kompem dpt cuti blk kpg. Tapi saya x pernah lagi la kena... Alhamdulillah..mintak dijauhkan dari sebarang penyakit.

Mula2 dia ckp leher dia sakit, pastu ade benjol. Masa dia ckp tu, saya xde ler terfikir benjol tu besar. Sekali bile pegang leher dia..mak aiiiiiiii besar benjol tu..!! Saya pulak yg naik risau. Terus suggest dia g KPJ Kajang. Siap buat teori sendiri ckp ngan dia cam ni "..ni kne operate nihh..benjol tu besar..". Nampak x kat situ keperihatinan sorang isteri sampai memandai takut2kan si suami. hhuhuuu

Lepas dah makin sakit leher dia, benjol pun makin besar, blk keje tu kitorg g klinik kat Sek. 7, BB Bangi. Pas check ape sume, baru ler doc sahkan yg tu Beguk. Saya sedikit lega. At least sakit dia tu saya pernah dengar, pernah tgk orang kene & boleh google info psl sakit tu.  Doc ckp mungkin dia kne beguk tu time kitorg naik Genting 11/2/2013 (Isnin) masa cuti CNY tu. Masa kat Genting tu mmg seramai2 umat ade & mungkin berjangkit time tu. Allahualam..

Balik dari klinik tu, dia tetiba ckp cam ni kat saya "..agak2 klu abg sakit, awak boleh tak jaga mcm abg jaga awak ari tu? Sanggup tak..?..". So saya jawab la sanggup. Pastu dia ckp balik "..ehh mcm mengungkit ler pulak tanye2 cam tu...hehe..".

Saya ckp x kisah. Masa dia sakit camnih la saya nak balas susah payah dia jaga saya selama sebulan sakit ari tu. 3 mggu tiap2 hari time tengahari terkejar2 blk umh antar nasik kosong + ayam goreng sbb saya demam on off, hilang 90% selera makan, x larat nak bangun sampai last2  saya ckp tak payah balik thari sbb nasik tu saya x boleh nak telan.

Tu x kira lagi dia terkejar2 g hospital KPJ Kajang wlupun blk keje kul 10.00 mlm. Blk umh sempat mandi, basuh baju & bwk brg2 saya jer pastu bergegas g jenguk saya wlupun kejap. Wlupun waktu melawat sampai 9pm jer, dia dtg jugak dgn alasan nak hantar barang. Syukur hosp swasta x ketat sangat mcm hosp kerajaan. Sah2 dah x bleh masuk melawat dah kalo dah kul 11pm++ cam tu. Pas jenguk saya, dia blk umh sidai baju yg dah mesin siap basuh. Tukar pasir kucing & potong buah bagi Sugar Glider saya makan. Mmg x sempat nak rehat sangat. Kdg2 saya ckp kat dia, x payah melawat saya klu dah lewat & terkejar2.

Tu yg dia buat selama sebulan saya sakit, demam x baik2, 10 hari kat wad & pas kuar wad plak thari still kne ulang alik blk jemput & hantar saya utk injection kat klinik or Hosp. So, ape sangat laa rasanya klu setakat jaga dia time sakit mcm tu.  

Esoknyer, badan incek hubby panas. Dia mula demam. Lemah badan & sakit sendi. So saya buat keputusan nak EL pada hari tu (14/2/2013) jaga dia. Sarapan dia pun saya bawak naik bilik sbb dia x larat nak turun tangga. Sian tengok. Makan pun x selera. Ade sekali tu dia ckp rasa cam nak makan buah, so kitorg pergi ler cari buah-buahan kat Sg. Chua tu. Dpt ler buah pear, buah lai & buah limau mandarin tu.

Doc mmg ade bekalkan ubat tp dlm masa yg sama, try jugak perubatan tradisional. Yg doc kat klinik tu suggest, bleh try nila & cuka dia ckp. So kitorg carik la nila yg serbuk tu. Org kedai tu ckp xde jual nila serbuk. Semua dah dlm botol ler sekarang. Last2 beli yg botol & sapu jugak la. Usaha.

Seminggu lebih jugak ler bengkak tu nak surut. Sendi2 pun dah x sakit dah. Lutut dia yg sakit masa jatuh main futsal tu, masa dia kne beguk tu pun sakit jgk katanya. Nak turun naik tangga mmg payah. Memalam & pagi saya sapu & urut ngan minyak angin.

Alhamdulillah skrg dia dah sihat. Dah boleh main badminton dah pun petang2. Dia ckp kalau x eksesais main badminton, lutut dia sakit balik. Buat jer laa...janji dia sihat... saya pun x kisah. Hrp lepas2 ni x dtg balik sakit lutut dia tu. Semoga Allah menjauhkan segala musibah buat saya dan keluarga serta kawan2 saya yg lain. Amin...........



Post a Comment

0 Comments