> PUDING CARAMEL + FRUIT COCKTAIL





Hari ni hari malas sedunia.. memandangkan incek hubby keje cam biasa, saya bermalas2 jer kat umh.. Tengahari saya buat nasik goreng bodo2 jer kot incek hubby balik awal..rupanya dia call ckp balik kul 7:00pm.. so saya lunch merangkap minum petang sorang2 jer menikmati nasik goreng tu..

Dah settle2 kemas dapur, saya terus langsaikan hutang janji manis saya dari mggu lepas lagi pada incek hubby nak buat Puding Caramel ni tp memanjang tangguh2.. sian lak kat dia..dr sebelum sakit gigi, sampai la cabut gigi..baru nak buat.. camtu la jadiknyer bila dtg angin kemalasan.. huhuhu..

Pas settle tggu puding ni dikukus, saya cam biasa..wat keje2 membibikkan diri..tukar pasir anak2 bulus.. sian dorg kelaparan pagi ni... tp xpe la..sekali sekala mmg saya puasakan dorg..sume makin naik berat esp si Chester tu.. Vet ckp elok utk dorg wlupun mummy dorg tu x puasa2 & x sedar diri makin menggendut..hahaha

Ni resepi puding yg saya buat.. rasanya ni 1st puding yg saya buat dlm dia berlubang2 cam cheese tu..sbbnya saya x bubuh tepung kastad.. kalau bubuh tepung kastad, isi dia halusssssss..licin jer.. kali ni saja x bubuh.. Resepi ni saya dapat dari kawan @ jiran masa saya duk bujang ngan abg no.3 aka bapak si rambut merah tu thn 1998 dedolu.. memandangkan paling senang nak buat, tu yg mudah nak ingat resepi tu.. 


Bahan-Bahan:

1) 1 tin susu cair
2) 10 biji telur - buang mata 
3) 8 sudu makan gula pasir - utk buat gula hangus
4) 4 sudu makan - untuk bubuh lam telur
5) 3 sudu kecik -  Perisa Vanilla
6) 1 tin air sejuk - guna tin susu tadi.
7) Fruit Cocktail - setengah tin 


Cara Membuat:

1) Pukul telur bersama 4 sudu makan gula, lepas tu masukkan susu cair, air sejuk & perisa Vanilla. Pukul sampai agak kembang & sebati. Lepas tu ketepi kan..

adunan telur 

2) Dalam loyang yg dah dipanaskan dengan api sederhana, masukkan 8 sudu gula pasir & kacau perlahan sampai jadi caramel cam nih...pastu biarkan sejuk @ keras kejap.

gula hangus

3) Bahan kat step No. 1 (adunan telur) atas tu tadi, tuang jer dalam bahan kat step No.2 (gula hangus). Pastu kukus la dlm setengah jam @ sampai masak.


4) Pastu dah sejuk, bleh la masuk lam esbok & sejukkan semalaman. Nak makan, buh buah atas tu..xde Fruit Cocktail, bleh bubuh buah Longan or Laici. Kalau xde semua tu, bleh jer bubuh terus lam perut..hakhakhakhkk


Cam kes Puding Caramel saya ni, x sempat masuk esbok. Tak bleh nak tunggu dah..so just bubuh Fruit Cocktail yg saya sempat bubuh lam freezer x sampai sejam.. jadik la..ade jugak rasa sejuk2 tu.. hehehe 



Selamat Mencuba..!!! 


Post a Comment

0 Comments