>WIKEN NAN SAKIT KEPALA DAN KISAH BIBIK PART TIME






Berpeluh. 
Kepala berdenyut2. 
Muntah. 
Rehat. 
Kepala berdenyut blk. 

Badan, tlg bertahan..!!. 

kisah wiken..semalam masa bibik part time dtg cuci rumah, saya kene serangan sakit kepala. Berdenyut2..dari tengahari sampai ke malam.. tengahari tu ok lagi..saya blh monitor bibik buat keje, pastu rasa berdenyut balik, saya baring2 lagi depan tv. 

tu pun risau jugak dgr bibik tu buat keje kelentang kelentung dari atas. cam ade benda jatuh la, pastu dengar cam batang vacuum tu dia main lepas jer..x letak kat lantai elok2. tak lama pastu, dia turun cari saya. dia ckp vacuum tu rosak..x blh sedut habuk. dlm kepala berdenyut, saya naik repair. mmg betul x leh sedut...sumbat sbb ade mende buat tersangkut lam tu. pastu dah ok, saya siap try. alhamdulillah elok. saya turun balik, baring2 sambil sapu minyak kt kepala. pastu saya dengar senyap jer kat atas. tak lama lepas tu bibik nama Wati tu turun lagi. dia ckp vacuum tu rosak, x leh sedut balik.

bibik tersebut..next time kene inform bos dia x nak dia ni wat keje.. huhu


Arghhhhhh..!! makin berdenyut plak kepala saya mendengarnyer. dah x larat nak naik check..saya suh dia guna penyapu jer.. dlm kepala saya, ngape lak vacuum tu leh wat hal plak time org nak guna cam tu. takde ler nak tuduh2 bibik tu tp fikir2 balik, bila kaitkan bibik tu dengan bunyik kelentang kelentung camtu, agaknyer "cedera" sikit batang vacuum tu klu letak kat lantai main lepas jer. kot damar lam batang vacuum tu patah ke ape.. masa saya repair tu pun ade part dlm tu yg terkeluar. 

sikit silap masa mula2 bibik tu dtg, saya x pesan supaya guna brg2 tu dengan elok. biasanya saya brief @ inform dulu kt bibik mane yg kene buat dulu or ape brg yg nak digunakan. cam mop, saya x gunakan mop yg dlm bilik kucing utk mop ruang tamu. mop dlm bilik kucing HANYA utk bilik kucing saja. sama jugak dengan penyapu. lepas tu, masa dia mop kat tkt bawah..saya dah pesan awl2.. guna pencuci lantai yg bau serai wangi tu sbb nak halau semut/lipas (siap bagi botol tu kat dia). pastu tgk dia mop camtu jer..x bubuh @ xde pun bau serai wangi tu. pastu saya tanya dia, tak bubuh ke pencuci lantai tu..? dia ckp dia mop ngan air saja dulu, buang taik cicak bagai. pastu baru mop lagi sekali dengan pencuci lantai. saya pun, ok jer la.

pastu dia mop lagi sekali..xde pun bau serai wangi. tanya dia balik, dia ckp dah bubuh. malas nak tanya balik. pastu dia kuar lagi sekali dr bilik kucing mop lantai guna MOP YANG KAT DALAM BILIK KUCING TU.. adoiii... saya pun cepat2 bgtau dia mop tu x blh guna utk ruang tamu @ dalam rumah. khas utk bilik kucing jer. mop tu saya dah cuci bersih pun cuma cam x sesuai nak campur2 guna barang camtu. biasanya brg2 kucing @ sugar glider saya asing2kan sama ada span pencuci or sudu dorg. 

saya pun tak paham sangat ape yg dia ckp. pekat sangat jawa tengah nyer...rupanya dia tak paham ape yg saya ckp wlupun saya dah terang byk kali pasal mop & penyapu dlm bilik kucing. siap ckp, lepas mop satu rumah, baru dia bersihkan bilik kucing. bilik kucing tu pun xde kucing dlmnya sbb dorg lam cage luar bilik,..saya just letak sugar glider lam tu, dengan brg2 lain. kira cam stor utk brg2 x guna. 
 
last2 dia mop balik tmpt yg dia mop guna mop bilik kucing tu. saya ckp mop, penyapu dan brg2 yg dia gunakan tu nnt saya sendiri yg akan cuci sbb biasanya saya rendam ngan clorox dulu. rupanya dia dah cuci siap2. dah settle2 keje dia dekat kul 5pm, saya bagi kuih. Air mineral tu awl2 saya dah bg sebotol siap2, tanye jugak kot dia nak air sejuk @ manis ke tak dia ckp x nak ..saya pun x kisah la.. 

ni kali ke-3 saya guna khidmat bibik part time lepas saya sakit awl thn ari tu. biasanya kemas sendiri cuma saya prefer guna khidmat bibik ni bila rasa x larat nak panjat atas bwh/cuci kipas & turun naik. lagipun sakit tulang bahu masih tak baik2. so dlm masa bibik part time dtg kemas umah tu, bleh la saya konsentret cuci, jemur & lipat baju sambil susun2 brg ape yg patut. 

pas bibik tu balik kepala menjadi2 berdenyutnyer. dah ler sorang2, incek hubby x blk lagi masa tu. saya g dapur, tadah kepala kat pili air..basahkan kepala nak bagi sejuk skit. saya baring2. pastu hubby balik. berdenyut tak elok2, pegi dapur lagi. tuang air ais..lega la sikit, tp x byk kurang sakit tu. rasa loya tekak. berlari g dapur..muntah2. terkuar skit mknn megi yg saya makan thari tu. tu pun makan lambat.

rasa betul2 x larat, saya baring jer..hubby tlg picit3 kepala & tarik rambut. perut tetiba lapar. rasa cam sian nak suh hubby masak nasik. saya bangun kejap. masak nasik. pastu sambung baring. nasik masak. saya cuma larat nak goreng telur dadar. cicah ngan kicap yg dah perah ngan limau & patah2 cili padi. berselera makan wlupun kepala berdenyut sbb lapar kot. 

 
Malam tu saya mandi, tido awl. masa mandi tu dekat stgh jam jugak la duduk bawah paip yg saya dah cabut showernya..so terasa la lega sikit kepala kene air, cam kene urut jer. agaknyer kepala sakit sbb hari jumaat tu saya mandi hujan, cuaca lak x menentu. pastu semalam panas, saya lak dok ulang alik jemur baju, pastu basuh baju, mana yg dah kering, saya lipat siap2. Bangi/Kajang pun dah lame x hujan. Rasanya bp pun mungkin naik balik kot -_-' 

Pas makan ubat, saya terus tido sambil berdoa supaya esoknya (Isnin-hari ni) saya x perlu MC. Sedaya upaya nak elakkan MC.


hari ni g keje cam biasa.. alhamdulillah kepala dah ok.  tp masalah lain lak... dari mlm td sampai ke malam ni, saya rasa x selesa. rasa nak sendawa tp x blh nak sendawa. x lepas. tu pun makin x selesa lepas muntah semalam. nak kata pedih ulu hati, tak jugak rasanya. tapi rasa cam samting himpit dada ke paru2 ehh.. sendiri pun x paham sakit apa. try la minum Eno ni tadi. supaya sendawa..pastu minum teh o panas2.. x lega jugak...ehh. xpaham.. faktor umur agaknya.

kalau boleh.. x nak la hujung2 thn camni sakit lagi cam ujg thn lepas.. -_-'

 

Post a Comment

0 Comments