TINGGG!

❤ FOLLOWERZ ❤

Monday, 2 June 2014

> FINALLY...!! LAKSA SARAWAK IN DA HAUZZZ

 
Cite wiken #Sabtu lepas. Homemade #LaksaSarawak ..cari udang kat #AeonBigAlamanda ngan my #niece #LizaFaisal ..tp udang dah abis..last2 beli udang dah siap kopek..rasa udang tak mantoppppp laa plakk.. nampak gaya kene buat lg laaaa camnih.. perencah laksa ade sebungkus lagi kat rumah tu..bleh la masak wat bukak posa mggu nih kalau rajin nak masak weekdays

Laksa ni sebenarnya incek hubby yang teringin nak makan. Masa balik Kuching ari tu, saya sempat buat sekali. Sempat la kitorg makan utk bekpes, pastu sbb ptg tu ade perbincangan adik beradik pasal keadaan abg no.2 lepas tu family2 semua dtg sekali, so kitorg simpan la dulu laksa tu utk mkn kendian. 
 
Lagi pun buat x banyak. Cukup2 makan anak beranak, menantu & cucu plus abg & family depan umah jer. So, x sedapppp la nak tunjuk jugak laksa tu kat abg2 yg dtg pastu memasing putih mata sbb x cukup. Ptg tu lak pas perbincangan pasal abg no.2 tu, kitorg semua kuar sbb nak g melawat abg kat Hosp Kuching.
 
Balik2 dr spital tu pun dah lewat, tgk2 ayam & udang semua dah basiiiiiiiiiiiii... sebabnya lupa nak simpan lam esbok sblm kuar tu.. xde rejeki..tskkk..tskkk... Pastu, hari nak balik Kajang (14/4/2014), sblm hantar kete kak ipar..kitorg sempat jugak pusing2 carik Laksa Swk ni utk brunch. Pusing2 area Matang, xde lak jumpa. Incek hubby cam frust sikit sbb ape yg dia nak tu, x dpt. Saya lak cam pelik pun ade. Sekarang kemain suka lagi dia laksa Swk tu..walhal dulu2 masa pestaim saya buat laksa tu, dia x mkn sangat.Cam bau ubat orang beranak katanya...ckp camtu, tgk sekarang dah jadik favvvvvvvvvvvv...hahah!!
 
Sebab pusing2 x jumpa jugak laksa tu..last2 kitorg gerak ke epot jekk... dan x sangka lak jumpa laksa tu kat sana.. RM10 semangkuk okkkkkkkkk...hambekk 2 mangkuk, plus air utk 2 org..RM30++..haha!! Ok dah melalut..jom tgk resepi..hrp xde yg tertinggal la ekk..

Resepi Laksa Sarawak

BAHAN-BAHAN:
 
1) Satu (1) bungkus perencah laksa Sarawak saiz kecik 
-saya guna brand Haji Manan sbb x yah tapis2. Yang ni anggaran utk 6 org mkn

2) Tiga (3) ketul dada ayam saiz sedang2 
- rebus bersama 3 serai yg diketuk & air kurang dr separuh periuk. Dah masak, toskan & carik2 ayam tu. Air rebusan jangan buang..

3) Satu (1) bungkus bihun - rebus & toskan
 
4) Tiga (3) biji telur - dadarkan sederhana nipis, pastu gulungkan & hiris bulat2 cam lam gambar tu..
 
5) 300gm Udang segar -buang kulit & rebus.
 
6) Cili Boh & Sedikit Belacan - tumis cam buat sambal tp x perlu masuk garam, aji atau bawang
 
7) Limau Kasturi - Optional.. utk perah lam kuah kalau nak masam laa 
 
8) Daun Ketumbar - saya campur dengan daun sup, dihiris halus2
 
9) Tauge - Cuci bersih, saya x suka kalau taugeh yg dicelur sbb cepat lembik & xde rasa rangup2 tu
 
10) Cili merah - optional

11) Santan - 1 kotak ..kalau senang nak dpt, santan fresh lagi sedappp..

 
CARA PENYEDIAAN BAHAN-BAHAN LAKSA
 
1)  Rebus dada ayam bersama serai yang diketuk. Tambah sedikit garam utk rasa. Dada ayam dah empuk, toskan ayam & carikkan2 isinya. Air rebusan tadi jangan buang yerr..

2) Rebus bihun, toskan.

3) Udang dibuang kulit dan rebuskan. Pastu tos.

4) Telur ayam dipukul sebati dengan sedikit garam, serbuk perasa & lada sulah. Buat telur dadar, gulung & hiris bulat2.
 
5) Cili boh & belacan ditumis sampai cili masak. cam yang buat sambal tu.. Kalau nak pedas, blh tambah cili padi. *blh jgk bubuh bwg putih & bwg merah dlm sambal ni). Saya prefer sambal kosong sbb x nak rasa byk sgt...
 

CARA PENYEDIAAN KUAH LAKSA
 
1) Masukkan Perencah Laksa Sarawak dlm air rebusan ayam tadi. Dah mendidih, masukkan santan. Saya guna santan kotak jenama Kara jerr. Sebelum letak garam, kene rasa dulu sbb perencah laksa tu dah ade rasa masin2 sikit. 
 
 
CARA MENGHIDANG
 
Masukkan bihun lam mangkuk. Tuang kuah. Pastu masukkan bahan2 seperti dada ayam yg dah dicarik tadi, telur dadar, sambal cili belacan, udang, tauge, daun sup/ketumbar, cili merah & last sekali perah limau kasturi. Campur sebati pastu baca bismillah sebelum makan...
 
selamat mencuba..hehehe
 
 

#SarawakLocalFood 
#Foodporn  
#Breakfast  
#Dinner  
#Tasty 
#DapurkuBerasap  
#Instafood  
#TunJuyah  
#JulsJulie

2 comments :

  1. Sedapnya laksa Sarawak... sy pernah dah makan, ada member opis org Sarawak.. mmg suka makan..sedap:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ATIE YUSOF >>> ooo ye ker..hehehe..ade jugak org yg mula2 mkn x biasa ngan bau rempah2 dia..tp lama2 ok... salah sorgnyer, incek hubby... hehehe

      Delete

❤ KORANG SANGAT SHUWEET KALAU MENAIP DENGAN PERKATAAN SOPAN ❤

❤ KLIK OLDER POSTS ❤

❤ KLIK OLDER POSTS ❤

❤ VISITORS

Flag Counter

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...