TINGGG!

❤ FOLLOWERZ ❤

Thursday, 2 August 2012

❤ CERITA KEJE & DIARI RAMADHAN KE-10 ❤



pic credit to : Uncle Google ;)

Alhamdulillah...syukur sangat2... Hari semalam semua keje dah settle.. Since bulan lepas pening buat spotcheck cuti & MC semua dorang nih. Tu pun buat slow2, agak stress rasanya wlupun buat dari awal. .. Dan dalam masa yang sama, hormon turut menyertai ke-stressan tersebott.. Tapi Allah permudahkan semua urusan, sejak menanggung kerja pegawai yang bertukar dari pertengahan Januari 2012, skrg dah agak biasa dengan kerja2 yg selama ni x pernah buat. Cuti2 pegawai & staff semua dah update, dah angkat untuk sokongan & kelulusan bos jer lagi. 

Kalau dulu, ngadap paper2 kes tatatertib, saman, agreement...skrg lebih kepada admin & dokumentasi. Dapat pengalaman baru.. xpe la.. ade hikmah beralih angin ni wlupun pada mula2nya x dapat menerima hakikat kene tukar akibat job rotation.

So,...sekarang boleh senyum dengan lebarnyer... rasa batu yg dah lame diikat kat bahu tu, tiba2 terlepas. So, minggu ni dengan minggu depan tinggal nak settlekan keje2 dokumentasi yang agak terabai sebulan dua nih. Jumaat depan dah balik Kuching yeayyyyyyyyyyuuu..!! X menyabar2 rasanya.. nak jumpa Nacu'aa...




Cite pasal Ramadhan, alhamdulillah dah 10 hari umat Islam seluruh dunia berpuasa. Namun, ade jugak yang masih belum menghayati erti sebenar Bulan Ramadhan. Bulan yang sepatutnya berjimat cermat, dah jadi bulan pesta makan. Makan sampai terbongkang! Dalam facebook tak payah citer, memanjang gambar masakan @ juadah yang ditapau dari bazaar ramadhan. Tak salah membeli, tapi jangan ikut nafsu. Banyak mana sangat la kita nak makan waktu berbuka tu... Beli mane yang perlu jer. Bukan kata nak menentang orang melayan nafsu makan ni tp sedih sbb bila dah pesta makan banyak2 tu, yang paling kenyang tau sapa.?? TONG SAMPAH..!!! Berlonggok makanan yang x terhabis.

Orang kita, bila dah x habis makan, tong sampah jawabnyer. Tapi agak2, ape perasaan orang daif yang sahurnya cuma air kosong dengan nasik tanpa lauk mabeles, berjenis2 sampai susah nak pilih. Menangis dorang. Saya insaf sendiri bila terkenangkan orang yang kurang mampu menikmati hidangan yg kita makan tiap kali bulan puasa.

Justeru, setakat 10 hari berpuasa ni..saya masih berjaya menahan diri untuk tidak menjejakkan kaki ke bazaar ramadhan wlupun dekat jer dengan rumah. Bukan anti bazaar ramadhan, tapi takut untuk melawan nafsu bila tgk juadah macam2 yang menggiurkan. Almaklum la perut dah seharian lapar, air ais kosong pun nampak terlalu seksi dan sedap. Terliur..!! 

Bulan Ramadhan jugak, kesesakan lalulintas menjadi2. Saya macam biasa, otw lembik ler dalam kete, mabuk kete bila asik brek, tekan minyak..brek, tekan minyak...Bila balik rumah, dah pening2, pernah jugak muntah2. Pastu dah plak dekat waktu berbuka puasa, sah=sah tak sempat nak masak, makanya juadah luar dari bazaar Ramadhan jugak jadik hidangan. Incik Hubby lah yang pergi tapau, tapi dah pesan siap2, beli lauk untuk berbuka jer.. Jangan banyak sangat, takmo membazir. Membazir tu amalan syaitan, tp syaitan kan kene belenggu bulan Ramadhan ni..so saya tanak jadi syaiton... hahaha... ini siryes..! Kita selalu membeli ikut nafsu. 

So, sahur tetap saya masak. Biarla ayam goreng kunyit jer pun.. Yang penting, lepas makan..rasa puas ati. Kalau beli kat luar / bazaar ramadhan, tak tentu lagi rasa sedapnyer. Plus, rega nyer..mahal nak... bayangkan, hari tu Incik Hubby terliur nak makan ikan bakar, so dia beli laa ikan kembung bakar besar tapak tangan BUDAK RAMBUT MERAH @ NABILA ni, sekor jer mencecah RM5, sutun bakar besar tapak tangan budak tu jugak RM10..! RM10 okeyy..!! Kalau beli sutun mentah RM10, kenyang sahur sampai ke berbuka puasa klu buat sambal sutun. Takper la... rezeki dorang penjual di bulan puasa ni...tapi pengajaran untuk diri sendiri supaya sentiasa beringat.. huhuhu

No comments :

Post a Comment

❤ KORANG SANGAT SHUWEET KALAU MENAIP DENGAN PERKATAAN SOPAN ❤

❤ KLIK OLDER POSTS ❤

❤ KLIK OLDER POSTS ❤

❤ VISITORS

Flag Counter

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...