TINGGG!

❤ FOLLOWERZ ❤

Monday, 24 June 2013

> MENSUSHI & MENYOPINGKAN DIRI @ JUSCO TAMAN EQUIN






Cerita ringkas (konon), semalam (Sabtu 22/6) incek hubby balik dari keje, weolsss pergi Jusco Taman Equin. Incek hubby nak settlekan janji dia kat saya. beli HENBEG!! hahaha.. sian henbeg yg sekarang nih dah tercabut2 dia nyer zip & tangkai. Pastu wallet pun dah mula wat hal jugak. Rosak zip.. Rosak serentak lak tuu!! tp yg diperlukan skrg ada henbeg. Wallet dah siap beli 2 ketul..!! hahah masa g Sarikin time balik ari tu. Satu kulit & satu lagi manik2 (gambar kendian haplod). 

Sampai2 Jusco Equin terus makan dulu sbb kebulur. Incek hubby keje pagi, makanya saya x masak utk lunch tengahari. Kepala dah mula berdenyut2 sbb makan lambat. So atas permintaan incek hubby, saya belanja dia makan Sushi.. dulu x nak sangat nak try kann..sekali dah makan, skrg dah nak lagi..hehehe.. Akhirnya dpt jugak soft shell crab tu.. yumehh!! Ade byk lagi gambar sushi ari tu, tp malas nak edit..hahaha   



Pas kenyang2 makan, weolsss meneruskan misi utama mencari henbeg dlm keadaan perut tersangat kenyang (akibat ambik2 jer sushi tu), kepala plak dah mula berdenyut2 rasa cam ape. Sape laa soh makan lambat, kat umh ade jer roti/mekanan tp malas nak turun bawah.. klu ade bibik, kompem bibik tu kne suh hantar mknn g bilik. omputeh laa sangat kan..! dasarrr..! hahahahah

Dah pusing2, carik henbeg & kasut keje jugak (kasut sedia ada dah berlubang hhuhu) xde ape yg berkenan. Incek hubby ckp nnt dtg lagi time JCard Day..so weolss pusing2 jer cuci mata. Tau2 incek hubby tetiba ckp nak belikan baju  ni.. hahaha..sekarang beliau dah mula memahami obesiti..opsssss!!!~ OBSESI isteri dia terhadap kucingg.... kucingg.. kucingggggggg. carik mende nak adiahkan pun kne ade gambar kucing..muahhaha

Kaler plak dia yg pilihkan..pinkk!! walhal dulu saya x suka kaler pink..cam girlishhhh sangat..tp dah tua2 ni plak minat pinknyer tp yg ni incek hubby yg pileh..saya ok jer... dia bayo kan.. hhahah.
.

brand Scarlet mmg saya suka dari dulu sampai sekarang..selesa..hehehe
btw, thanks incek hubby...ade lagi corak meow2 cam ni, sila beli lagi k.
hahahaha 
p/s: bantal ni siap ckp ngan incek hubby, saya yg punye..
dia punye yg kaler oren kosong jer..hhahaha 


ok, gud nite..esok kije..huhuh

Tuesday, 11 June 2013

> PLANNING BESDEY MAK - 70 TAHUN

 
 
Contoh kek & cupcakes ambik dari FB kak dhoneyza. Planning nak selebret besdey mak ahad (16/6) nih.. i balik Kch senyap2 kehh.. ambik cuti 2 hari (senin selasa depan), so tinggallahhh cuti tahunan sebanyak 2 hari sahaja lagi.. diulangi.. 2 hari saja lagi..so balik raya nnt, ambik unpaid leave jer lah..ahahah..!! (sukeh?? tak ler... padan muka..@_@ sbb dah berlebih2 cuti sakan balik kelantan, g penang, Spore & Tioman).. huhuhuhu
 Ok... details utk kak Hani yg menunggu dari tadik.. sorry kak.. gago ngan audit kmk orang ari tok.. huhu
             
1) GAMBAR KEK & WORDING
- TEMA KEK BESDEY - (Rainbow / bulat )  -  1 biji
- Wording :

SANAH
HELWAH
MAKNEK - 12.06.13
70 

a)  mok font rona roni kedak tok juak tp kek mok hias2 ngan love kecik2 ya :p
b) nombor 70 mok saiz besar sikit
c) debah nombor "70" ya, mok tulis & hias ngan love kecik2 kedak debah tok:



2) CUPCAKES DARI ANAK & MENANTU + WORDING 

- perisa Red Velvet (saiz besar dari cupcakes utk budak2/cucu)
- 10 biji 
- Contoh & engkah nama sigek2 cupcakes cam cth dibah tok:

musa + bibi
jaya + mae
runa + yah
yem + nisa
eena + nizam
(sigek cupcakes, sigek nama, sorg makan seketul jakk..hahahah )
total  : 10 ketul


3) CUPCAKES DARI CUCU + WORDING 

WORDING :
" "KAMI SYG MAKNEK"


gambar cupcakes/design

 4) NAMA2 CUCU (sidak 19 org kak + cupcakes pakey wording lain2 ya.. ktk bajet2 laa )

mizi
taqiu
Tifi

razi
ani
aziq
wawa

nadia
nabila
nasuha

siti
liza
lin
ayis

nina
nani
nini
nana
nenel 


*1 family 1 kaler font yg berlainan* 
senang mok nangga sidak adik beradik :p




pstttt: kak Hani,

lain2 ya polah ikut kesesuaian ktk.. kmk ok jak.. so pick up date ari sabtu klk ok... ;) 

 



 
 

Monday, 10 June 2013

> UDANG GALAH @ UDANG SEPIT BIRU MASAK LEMAK CILI API & UDANG GALAH MASAK SINGGANG @ REBUS




  

 
2/6 lepas (cam biasa, cite dah basi baru nak masuk blog) saya g ambik udang sepit biru aka udang galah kat KLIA. Gigih tu pegi KLIA nek ERL dari Putrajaya Sentral ditemani hp yang baterinya nyawa2 ikan utk berkomunikasi. hahaha...!! Sebenarnya udang ni order khas dari Bintulu. Jauh udang tu terbang nek "belon". Bukan ape, x menahan bila dok asik tgk kak NURZAITI memanjang pos gambar mekanan dlm bentuk jelmaan udang besar2. Udang tu kirim kat adik dia yang kebetulan balik Shah Alam. Order 2kg, ade 2 jenis.. udang remaja (xde sepit biru dia kecik) RM33/kg, udang dewasa RM48/kg. Murah giler kott??? Sebab udang tu besar2. Kat pasar borong selangor tak pernah lak saya beli @ terfikir nak beli sbb rasa cam mahal giler (hahah berkiraaa!!). :p 

Udang ni saya order  2kg yang dewasa. Apa barang makan udang remaja..hahahah,.,. siot jer belagak tekak tu


 besar kan...?? hehehe

Untuk sekilo pertama, saya buat masak lemak cili api atas permintaan incek hubby (sebab beli pun share2 bayo kan) hahaha. Ari tu ade member yang mintak resepi. Ni bahan2 dia :-

BAHAN-BAHAN: 
 
 1) 1 kg udang -
2) Santan - dari 1 biji kelapa (anggaran 1 gelas), dah ambik yg pekat, tambah air dlm separuh gelas utk ambik santan yg cair. Kalau guna santan Kara kotak tu, dlm 2 kotak yg kecik.
3) 1 genggam cili api - BLEND (sila ambik byk genggam kalau nak lagi pedas..haha)
4) Kunyit hidup - dlm 1 atau 1/2 inci. -BLEND
5) 3 batang serai - dititik / ketuk
6) Asam keping - dlm 2-3 keping, klu nak lagi masam, blh tambah lagi.
7) Garam / aji - garam biasa saya guna garam kasar tu.


CARA PENYEDIAAN:

1) Udang tu bersihkan, potong separuh kepala & keluarkan kantung/selaput najis/mknn dia. Gunting jer senang (macam dlm gambar tu laa). Ade orang potong duri yg tahhhhjam tu jerr.. Kalau udang tu sepit biru dia besar, blh potong pendek & belah sepit tu guna gunting utk keluarkan isi dlm sepit tu. Kalo rajin laa.. :p

2)  Cili api + kunyit di-blend dengan sedikit air (blh ambil sedikit santan cair tadi klu nak).

3) Pastu masukkan bahan BLEND tadi lam periuk & didihkan (Saya biasanya rebus serai & asam keping dengan sedikit air dulu supaya terasa keseraian & keasam kepingan tu. Dah mendidih, baru saya masukkan bahan blend tadi, biar mendidih seketika sambil kacau, baru saya masukkan santan cair.)

4) Masukkan santan cair, kacau lagi sampai mendidih. Api kene selowwww yer fuan-fuan, nnt santan tu pecah minyak. Pastu baru masukkan santan pekat. Kalau x de santan cair, masuk terus santan pekat tadi lam periuk, cuma tambahkan sikit air. Kacau lagi.

5) Dah mendidih, baru masukkan udang tadi, garam & perasa. Kacau & kalau dah mendidih tu, blh tutup api.

Siapppppppppppppppppppp..>!! Ni laaa hasilnyerrr... .  :p

 
 gambar sebelum dah selepas..hehehe




Lagi belen sekilo tu, saya masak ikut tekak saya pulak... masak rebus / masak singgang. Rasanya dah lame giler x makan masak yang cam ni. Masa kecik2 dulu salu ler jugak... Ni resepi dia.. ni siap tanye kat kak Zeti yg jual udang nih sbb dah lame x masak cam ni.

 BAHAN-BAHAN:
1) 4 ulas bawang merah + 4 ulas bawang putih - dihiris
2) 4-5 batang serai - diketuk (saya suka banyak2 seraiii heheheh)
3) 2-3 keping asam gelugor / asam keping
4) Garam & perasa secukupnya.


CARA-CARA:
1) Campak sume bahan2 atas tu lam periuk, masak sampai mendidih. Pastu masukkan udang. Dah mendidih tu, terus tutup api,. masak lame2 nnt tak sedappp.. hehehe



Selamat mencubaaaaaaaaaaaa....




Thursday, 6 June 2013

KISAH KELUARGA

 
 
"Abang ni, pakai tu elok-elok la sikit," kata Julia lembut sambil membetulkan pakaian Ahmad. Ahmad tersenyum memandang isterinya.

"Cantik isteri abang hari ni," Ahmad mencubit pipi Julia lembut.

"Ayah, ayah, cepat la yah," Liz dan Lin meluru masuk ke bilik kerana dah tak sabar-sabar nak bertolak pulang ke kampung.

"Yelah, yelah, ayah dah siap ni."

Julia hanya tersenyum melihat suaminya itu melayan karenah anak-anak mereka yang comel dan manja. "Abang, dah lama kita tak balik kampung macam ni, ye?"

"Iyelah, maklumlah abang ni sibuk dengan urusan perniagaan. Baru kali ni abang ada peluang untuk cuti panjang." Ahmad berkata kepada isterinya tercinta.

Perjalanan daripada KL ke Teluk Intan mengambil masa lebih kurang empat jam. Liz dan Lin dah pun terlelap kat kerusi belakang. Begitu juga dengan isterinya, Julia. "Tak sabar rasanya nak tiba kat kampung," Ahmad berkata
dalam hati.

Sedikit demi sedikit Ahmad menekan minyak keretanya. Semakin lama keretanya semakin laju dan Ahmad semakin seronok. Ahmad dah tak sabar untuk segera sampai ke kampungnya. Pedal minyak ditekannya lagi dan Honda Civicnya mula memecut.Ahmad cilok kiri, cilok kanan. Habis semua kenderaan dipotongnya. Bangga betul Ahmad masa tu. Terlupa dia sekejap pada anak dan isterinya yang sedang tidur.

"Eh abang, kenapa bawa laju sangat ni?" tiba-tiba Julia terjaga dari tidurnya.

"Tak ada apa la sayang, rileks... cepat sikit kita sampai kampung nanti."

"Sabar bang, sabar. Biar lambat tak apa.... jangan laju sangat bang, Julia takut." Julia cuba memujuk Ahmad supaya memperlahankan kenderaannya.

"Rileks Julia, tak ada apa-apa," Ahmad terus memotong bas ekspres didepannya tanpa was-was.

"Haaa..kan, tengok. Tak ada apa-apa kan?" kata Ahmad setelah berjaya memotong bas ekspres tadi.

"Sudah la tu bang."

"Ha... tu ada satu lagi bas ekspres. Julia tengok abang motong dia aaa...." Ahmad terus masuk gear 3, pedal minyak ditekannya hingga jejak ke lantai. Ahmad terus membelok ke kanan untuk memotong dan.... di depannya tersergam sebuah lori balak yang besar dan gagah dan..... BANG!!.

"Julia....bangun nak," sayup-sayup terdengar suara emaknya.

Julia membuka matanya. Dia terlihat emaknya di situ. "Mana abang Ahmad mak? Macammana dengan suami saya, mak? Liza, Linda....mana anak-anak saya mak?" Bertubi-tubi Julia menyoal emaknya. Julia tak dapat menahan kesedihannya lagi. Julia menangis semahu-mahunya di depan emaknya. Emaknya memandang Julia tepat-tepat.

"Macamana dengan suami Julia mak, abang Ahmad?" Julia masih terus menangis.

PANGGG!!. Kepala Julia ditampar oleh emaknya dengan tiba-tiba. Julia terdiam. Kenapa emaknya buat dia macam tu?

"Banyak la engkau punya suami! Muka dahlah tak cun, belajar pun malas, kerja pun takde, ada hati nak berlaki. Apa punya anak dara la kau ni?? Tu la, tidur lagi senja-senja macam ni! Dah! Bangun pegi sembahyang! Asar pun dah nak habis!" emaknya terus merungut sambil berlalu keluar....... dan Julia tersengih keseorangan.Rasa macam nak masuk dalam tin biskut!

hehe... rileks jap..... :)
 
 
sumber kopipes dari blog aisyahhumaira.com/
 
 
 
 

testing

❤ KLIK OLDER POSTS ❤

❤ KLIK OLDER POSTS ❤

❤ VISITORS

Flag Counter

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...