TINGGG!

❤ FOLLOWERZ ❤

Thursday, 30 October 2014

> MEMORI DAPUR KAYU DAN DAPUR MINYAK TANAH

 
 
 
 
 
Gambar sumber Uncle Google. TIA kpd pemilik gambar nostalgia ni :)


Zaman saya kecik2 dulu (thn 80an) saya merupakan sorang kanak-kanak perempuan yang agak lasak.  Walaupun saya merupakan anak bongsu dari 6 beradik, emak tak pernah manjakan saya lebih dari yang lain. Orang selalu cakap, kalau anak bongsu, layanan special. Tapi dalam family saya..bongsu tak bongsu, sulung x sulung..layanan tetap sama. Kalau nakal, tetap kene kayu @ rotan, cubit, pukul..tapi lempang kat muka tu tak pernah laa. Ayah cakap, kalau nak pukul anak, pukul laa sampai patah riuk pun..TAPI jangan sesekali sentuh kepala… maybe kepala tu la “nyawa” kita kot..entah..masa tu saya x cuba memahami pun ape ayah nak cakap..


Tapi walaupun lasak dan nakal macam mana sekalipun, “pelajaran” kat dapur tetap diutamakan oleh emak. Terutama bab masak memasak ni. Emak selalu cakap, nanti malu kat jiran kalau saya tak pandai masak, tak pandai buat kerja rumah,tak  tolong ape yang patut…maksudnya keje2 kat dapur la…


Seingat saya, sejak saya sekolah tadika lagi emak dah mula ajar sikit-sikit macam mana nak masak guna dapur kayu, mak ajar cara nak nyalakan api tu..mula-mula tu, bila try nyala api, setengah botol jugak laa minyak tanah mak saya “korbankan” walhal mak guna sikit jer pun. Dasar pembaziran sangat..hahah


Dulu-dulu manalah ada dapur gas yang petik jer, terus nyala api tu. Sebagai anak nelayan, hidup kitorg memang serba kekurangan. Guna sumber alam ape yang ade jer.. So aktiviti memasak memang guna dapur kayu tu jer laa. Sebab rumah saya tepi pantai..sumber kayu tu dapat dari pantai jer. Emak dan ayah kutip tepi pantai, bawak balik dan susun kat tepi dapur kayu. Bertingkat-tingkat stok kayu api. Saya paling seronok bak susun-susun kayu. Kadang-kayu yang besar2 tu ayah belah & jemur dulu utk keringkan. Dah kering, longgok & susun bawah dapur rumah. Pastu boleh tengok kalau musim tengkujuh, kayu tu tak berkurangan sangat pun sebab takde aktiviti menyalai ikan2 yang ayah tangkap berbanding musim aktiviti menangkap ikan.


 Gambar sumber Uncle Google. TIA kpd pemilik gambar nostalgia ni :)


Tiap kali nak masak, saya suka tengok mak tertonggeng-tonggeng tiup api bagi nyala. Seronok tengok api menyala. Kadang-kadang saya join sekali. Tiup punya tiup, lepas tu muka kene abu..bhahaha.. kadang-kadang lepas tiup, rasa cam gelap dunia kejap. Rasa cam nak pitam tapi bukan pitam..entah..  mungkin masa tu agak berdarah rendah..or sebab kat dapur kayu tu agak panas kot.

Dengan dapur kayu tu laa hari-hari emak masak nasik, masak lauk2, sayur mayor, bakar kuih bahulu. Biasa mak buat kuih bahulu untuk hari raya or yang agak special bila time birthday saya. Kuih bahulu tu akan dipacak dengan lilin blackout tu..bhaha..!! Tak dapat nak imejin eh? Abaikan…hehe..pastu mak akan buat dodol labu, salai ikan, salai udang, salai ikan DOLPHIN EMPESUT. Orang Melanau penggil ikan tu “Jekan Belusuk”. Masa tu tak tau lagi ikan ni haiwan terlindung di bawah undang-undang Negeri Sarawak. Huhu.. Tapi isi dia sedappp tauu…perap ngan garam & kari, pastu salai..perghh!! Dah melalut :p


Bila emak masak nasik guna kayu api, kalau emak sibuk buat keje lain, selalu emak pesan tolong tengok-tengokkan kot nasik dah kering air. Kalau dah kering air, kene tutup periuk dan leraikan kayu api bagi api tu tinggal bara jer. Lepas tu emak akan letak penutup periuk lama kat bawak periuk nasik tu supaya nasik tak hangit. Bab tu saya tak tolong..tak berani sebab periuk tu panas. Konon masa tu saya kecik lagi, tak kuat nak buat keje angkat periuk tu..ihii..alasan sangat kann..tapi memang mak tak bagi buat pun..dia tak caya sangat anak bongsu dia angkat periuk tu. Elok2 masak nasik sekali, tak pasal2 kene masak berkali2.. :p


Bila emak selalu bandingkan saya dengan kawan (anak jiran yang sekolah rendah dah pandai masak nasik & jaga adik2), saya selalu rasa tercabar. Kena belajar masak sebab tak nak kalah dengan anak jiran2 sebelah menyebelah. Walaupun dalam hati tu rasa macam, ehh mak ni asyik-asyik nak puji anak orang jerr.. tapi masa tu takde laa berkobar sangat nak belajar memasak ni sebab saya lebih pentingkan acara main dengan sepupu dan kawan-kawan lelaki. Masa tu kelasakkan saya tu mungkin dipengaruhi oleh Man Usu Mancor @ Paksu Mansor (adik bongsu ayah), Wan Udak Man @ Pak Uda Drahman (adik ayah no.2 bongsu), dan sepupu-sepupu yang lain sebab dorang kebanyakkan lelaki. Kalau dorang melastik burung, saya pun join jugak (maafkan saya burung sebab dah dera awak, masa tu saya tak tau tu dosa… T_T).


Dorang pergi panjat pokok rambutan, manga, [POKOK PEDADA] (pokok yang buahnya masam kelat tapi sedap kalau cicah ngan sambal belacan) klik Pedada, or klik [BUAH BEREMBANG] pastu tangkap ketam, memancing ikan, terjun tiruk, main gasing..bla..blaa..semua saya join.. walaupun berbaju gaun yang kebanyakkannya hasil pemberian mak udak @ mak uda aka mak kepada sepupu saya, Ijan…tak menghalang saya buat semua tu… senang cakap, berbaju kurung tak menghalang dari panjat pokok..bhahah. Kalau ada aktiviti yg girlish skit pun, saya main masak2 tapi still lagi dengan budak lelaki anak jiran..hahaha


Zaman sekarang, saya boleh cakap yang beruntunglah anak-anak dara sunti maupun anak dara remaja dan anak teruna. Semua dah hujung jari jer. Kalau emak suruh masak nasik, janganlah merungut. Kerja paling senang jer masak nasik tu dikk oiiii.. jangan pemalas sangat nak belajar masak, nak tolong emak kat dapur. Bilas beras, cukupkan air ikut sukatan yang mak tunjuk, lepas tu tekan jer suiz kat dinding tu. Pejam mata jer dah siap.


Lepas masak nasik, kalau nak membuta, membuta laa dikk..tak payah risau takut nasik hangit cam kita masak nasik guna dapur kayu. Sebab tak payah nak pantau api tu. Tak payah pergi hutan or pergi pantai angkat kayu berat2 letak atas bahu jer.. dulu2 kalau ada basikal, kira satu bonus la tu… masa tu basikal pun dah mahal T_T


gambar sumber [Koleksi Old Skool]


Sekarang, dapur kayu ni dah tak banyak sangat orang guna. Kalau ade pun, kat kampung2 jer. Selepas wujudnya dapur yang guna minyak tanah (dapur warna hijau tu), aktiviti masak guna dapur kayu agak berkurangan. Mungkin sebab masa tu dapur minyak tanah lagi senang. Petik mancis kayu, nyalakan jer. Tapi mak punye skill, kalau lepas nyala sumbu tu, biar dulu dalam 10min. Dia cakap kalau lepas nyala sumbu terus letak periuk, nanti periuk berjelaga. Kalau part basuh periuk, saya paling lemahhh nak cuci jelaga tu…salunya lepas cuci, mak akan gonyoh2 balik dengan dawai halus tu, kalau tak pun, gosok dengan pasir ambik dari pantai. hehe..  


 saya ade sebijik dapur cam ni, import khas dari Sarawak..haha
tapi still dlm kotak lagi wlupun bawak balik Kajang rasanya thn 2011 -_-'


Saya selalu berangan.. kalau dah pindah rumah bawah nanti (entah bila), selain buat kitchen kabinet dan wet kitchen (dua tu senarai wajib setiap orang yg pindah umah), saya juga nak buat satu ruang untuk letakkan dapur minyak tanah (untuk aktiviti mengukus kek) dan dapur kayu kat belakang rumah. Yang pasti, kene letak luar dari rumah sebab taknak rumah bau asap. Dapur kayu tu nanti, bolehla saya nak salai ikan @ “mipong jekan” ker, salai udang @ “mipong udeing” utk jadi udang kering @ kupah, pastu bakar ikan @ “menino jekan” guna kayu api, masak dodol (kononnnn) dan buat aktiviti2 yang sewaktu dengannya. Heeeeeeeeee banyakknyer angan2 minah jenin.. setakat berangan jer laa dulu..pindahnya entah bila… huhuhuu  “-_-



KAMUS BAHASA MELANAU:

a) mipong jekan - mipong (menyalai), jekan (ikan)
b) mipong udeing - mipong (menyalai), udeing (udang)
c) jekan belusuk - jekan (ikan), belusuk (dophin empesut) 




Friday, 24 October 2014

> KISAH PELAJAR UIA YANG BERMIMPI BERTEMU RASULULLAH S.A.W

 
 
 
 
 Allahualam... sumber: ohmymedia.my
 


Yang dipilih oleh ayah beliau adalah Syamimi yg bermaksud ‘kesayanganku’ , jua gelaran Nabi pada puteri kesayangan Baginda, Fatimah. Ketika khilaf memilih Nama itu, ayah beliau mengharapkan mudah-mudahan suatu hari nanti anaknya akan menjadi salah seorang mutiara kesayangan Rasulullah s.a.w. Alhamdulillah, doanya makbul selepas 23 tahun kelahiran anak sulungnya daripada 8 adik-beradik...

Al-Quran 30 juzuk terpelihara kemas dalam hatinya. Beliau menghabiskan masa 3 tahun utk menghafal 30 juzuk Kalamullah ketika berada di negeri kelahirannya. Beliau hafal sendiri utk memenuhi harapan ibu ayah yang mengharapkan ada dalam kalangan anak mereka menjadi seorang hafiz atau hafizah. Sebagai anak sulung, beliau mengambil tanggungjawab ini utk menjadi contoh kpd adik2 yg lain. Setiap hari beliau hafal 2 mukasurat Al-Quran dan tasmi’ dgn ustaz di sebelah rumahnya. Sekarang beliau pelajar tahun 4 jurusan Undang-Undang Syariah di universiti ini...

Akak ni memang diuji dengan sakit yg tak tahu apa punca sejak lebih setahun yg lalu. Sakitnya rasa seperti ditikam-tikam dengan pisau di bahagian belakang tubuhnya, tambahan pula kaki yang sakit di bahagian lutut sejak 8 tahun lalu tidak pernah sembuh. Pernah satu ketika, selepas makan, beliau muntah bersama segumpal rambut dari kerongkongnya...

Penderitaannya hanya Allah dan dia sendiri yang tahu. Sudah lama beliau tidak terdaya ke kelas kerana sakit itu membuatkan dia tidak dapat berdiri atau berjalan. Hilang selera makannya hingga badannya susut hampir 13 kg. Beliau hanya menggagahkan diri untuk pergi berwudhu’ 2 hingga 3 kali sehari. Wudhu’ itu dijaga sebaik mungkin untuk ibadah sepanjang hari...

Hari2 yang dilaluinya dipenuhi dgn membaca Al-Quran dan qiamullail sebagai pendinding daripada gangguan yg terus2an menyakiti diri. Diceritakan makhluk2 halus itu akan mengganggunya terutama pada waktu sebelum Subuh, Zuhur dan Maghrib. Beliau telah banyak berubat di merata tempat, berjumpa doktor2 pakar, malah ulama’ yg faqih dalam ilmu

perubatan islam serta akhir sekali bertemu sorang lecturer di sini. Tapi beliau hanya mampu bertahan. Pesan ustaznya, setiap kali beliau sakit, banyakkan baca Surah Al-Baqarah...

Pagi Khamis itu, beliau berniat utk hadir kuliyah sebab sudah terlalu lama tidak mampu ke kelas. Beliau bangun kira2 jam 4.30 pagi utk solat. Berbekalkan sedikit kekuatan yg digagahkan, beliau ke bilik air utk berwudhu’ dgn memapah dinding dan segala apa yg mampu membantu beliau untuk berdiri. Habis berwudhu’, beliau jatuh tersungkur, rasa seperti ada yg menolak keras dari belakang...

Tika itu beliau sudah tidak mampu berdiri, justeru beliau merangkak ke bilik. Sampai saja di bilik,beliau ketuk pintu dan rebah di depan bilik tersebut. Disebabkan sakit yg mungkin dah tak tertanggung, dengan spontan beliau niatkan, “Ya Allah, kiranya mati itu baik untukku, aku redha, tapi kiranya Engkau ingin aku terus hidup, aku ingin dengar kata-kata semangat drpd Rasulullah s.a.w. sendiri..”..

Kemudian beliau pengsan. Sahabat2 sebilik mengangkat beliau ke dalam biliknya dan di baringkan di sana . Waktu itu, sahabat2nya telah pun ‘forward message’ pd rakan2 yg lain agar dibacakan surah Yasin kerana beliau nampak sudah nazak. Malah mereka telah sedia dgn nombor2 ahli keluarganya utk dihubungi kiranya ada apa2 berlaku dengan izin Allah...

Kira2 jam 11 pagi itulah, ketika tertidur dgn tenang dalam waktu qoilullah, beliau bermimpi. Beliau sedang terbaring dalam keadaan memakai telekung dgn tangannya diqiam seperti dalam solat di suatu tempat asing yang sangat cantik. Beliau terbaring di sebelah mimbar dan kelihatan banyak tiang di sekitarnya...

Tiba-tiba datang seorang Hamba Allah dgn wajah yang bercahaya dari arah depan dan berdiri hampir sekali, kira2 2 meter dari beliau. Wajahnya Subhanallah...

Indah sekali, tak dapat nak digambarkan. Beliau tertanya2, siapakah orang ini? cantik sekali kejadiannya dan hati beliau rasa sangat tenang dgn hanya melihat wajahnya. Dirasakan seluruh kesengsaraan yg ditanggung selama ini lenyap begitu sahaja. Kemudian, Hamba Allah itu mengatakan, Assalamu’alaikum, ana Rasulullah...

Subhanallah... baginda Nabi rupanya! Nabi memakai jubah putih dan kain serban berwarna hijau di atas bahu baginda. Beliau nampak dgn jelas mata Baginda Nabi, janggut Baginda, rambut Baginda, kain serban di atas bahu Baginda dan tubuh Baginda. Kemudian Nabi katakan “Enti fil masjidi” (kamu sekarang berada di masjidku, Masjid Nabawi).. ..Allahuakbar!

Kemudian Baginda Nabi s.a.w. berkata: QalAllahuta’ ala;”InnaAllahama’ assobirin” (sesungguhnya Allah bersama orang2 yg sabar)...

Ketika mendengar suara Nabi mengalunkan Kalamullah, terasa bergema suara merdu Nabi di seluruh alam. Sememangnya Baginda sebaik-baik kejadian dan diciptakan dgn penuh kesempurnaan. Nabi katakan (dalam lughahl arab, tp diterjemahkan di sini) ; “Ya Syamimi, dengan berkat kesabaran enti, dgn sakit yg enti tanggung selama ini, dan dgn berkat Al-Quran yg enti pelihara di dlm hati, maka Allah bukakan hijab utk enti nampak ana..”..
..
Ketika Nabi menyebut Ya Syamimi, terlintas di hatinya “Ya Allah..Baginda kenal ummatnya!”. Ya Rasulullah.. . Ketika itu, beliau dapat merasakan baiknya Allah, memberikan nikmat yg begitu besar buat dirinya...

Kemudian Nabi katakan lagi; “Sampaikan salamku buat sahabat2 seperjuangan Islam. InsyaAllah, kita semua akan berjumpa nanti..” Nabi s.a.w. kemudian melafazkan; “Ummati.. ummati.. ummati. ..” dan beliau nampak jelas Nabi menangis saat itu. Beberapa titisan air mata Baginda yg suci mengalir utk ummat Baginda! Kemudian Baginda Nabi melangkah pergi...

Beliau merintih, “Jangan pergi Ya Rasulullah.. ” tetapi Baginda tetap pergi. Subhanallah, walaupun kita tak pernah bersua dgn Nabi yg mulia, Baginda kenal dan sentiasa ingat akan ummatnya. Beliau sendiri tidak pasti, apakah Baginda menangis kerana rindu kepada ummatnya, atau mungkin saja baginda sedih dgn ummat akhir zaman ini? wallahua’lam....

Sedar daripada tidur yg amat indah pengisiannya itu, beliau masih dikelilingi oleh rakan2 yg turut terdengar rintihan beliau dalam tidurnya “Jangan pergi Ya Rasululah…” Beliau kemudian menceritakan kpd para sahabat tentang mimpinya sekaligus menyampaikan salam Rasulullah buat ummat Baginda. Semua yg mendengar menangis lantaran rindu pada Nabi. Rasa malu pada Nabi krn kita jarang2 ingat pada Baginda sedangkan kita amat terhutang budi padanya. Lebih2 lagi kita sedar bahawa hanya syafaat Bagindalah yg dikejar di akhirat kelak...

Ya Allah..ketika itu, tiada kata yg lebih tinggi drpd kalimah Alhamdulillah utk di rafa’kan pada Allah atas ni’mat yg begitu besar yg Allah berikan pada dirinya. Rasa tak layak dirinya menerima anugerah dgn ujian yg hanya sedikit berbanding insan2 yg lebih berat diuji oleh Allah. Kiranya ada kalimah pujian yg lebih tinggi dr Hamdalah, pasti akan beliau sebutkan buat Allah Yang Maha Kaya. Semuanya terangkum dalam Rahmat-Nya yg melimpah ruah. Rasa sakit masih menular di tubuhnya. Cuma kali ini dia bertekad tidak akan menangis lagi utk kesakitan ini...

Usai solat Zuhur, rasa sakit yg ditanggung makin hebat. Tak pernah beliau merasakan sakit yg sebegitu rupa. Terasa panas seluruh badan dan seluruh tubuhnya rasa ditikam pada setiap penjuru. Kalau dulu, beliau akan menangis dalam menghadapi kesakitan, namun pada waktu itu beliau pujuk diri utk tidak menangis. “Apa sangatlah sakit yg aku tanggung ini berbanding nikmat yg Allah telah bagi utk melihat Baginda Nabi s.a.w..”..

Kemudian beliau tidur. Beliau terus rasakan berada di tempat tinggi, tempat yg biasa hadir sepanjang beliau menerima gangguan. Beliau katakan “Ya Allah, apa lagi yg hendak Engkau berikan buat hambamu yg hina ni, rasa malu sangat dengan-Mu Ya Allah…” Kemudian dgn izin Allah, datang empat orang yg berpakaian serba hijau. Salah seorang daripadanya mengatakan; “Assalamu’alaikum Ya Syamimi.. Rasulullah s.a.w. sampaikan salam buatmu. Kami utusan Rasululah.. Nahnu khulafa’ ar-rasyidin. Ana Abu Bakr, ini Ummar Al-Khattab, Uthman bin ‘affan dan Ali..” Subhanallah.. Saidina Abu Bakr memperkenal dirinya dan ketiga2 sahabat yg mulia. Beliau nampak sendiri, Saidina Abu Bakr yg amat lembut perwatakannya, Saidina Ummar dgn wajah tegasnya, Saidina Uthman yg cantik sekali dan Saidina ‘Ali yg agak kecil orangnya. Para Sahabat mengatakan; “Kami diutuskan oleh baginda Nabi utk membantu enti..” Kemudian keempat2 mereka membacakan ayat 102 surah Al-Baqarah yg bermaksud:

“Dan mereka mengikuti apa yg dibaca oleh syaitan-syaitan pada masa kerajaan Sulaiman. Sulaiman itu tidak kafir tetapi syaitan-syaitan itulah yg kafir, mereka mengajarkan sihir pada manusia dan apa yg diturunkan pada 2 malaikat di negeri Babylon iaitu Harut dan Marut. Padahal keduanya tidak mengajarkan sesuatu kepada seseorang sebelum mengatakan ’sesungguhnya kami hanyalah cubaan (bagimu) sebab itu janganlah kafir.’ Maka mereka mempelajari dari keduanya (malaikat itu) apa yang (dapat) memisahkan antara seorang (suami) dengan isterinya. Mereka tidak akan dapat mencelakakan seseorang dgn sihirnya kecuali dengan izin Allah. Mereka mempelajari sesuatu yang mencelakakan, dan tidak memberi manfaat kepada mereka. Dan sungguh, mereka sudah tahu, barang siapa membeli (menggunakan sihir) itu, nescaya tidak akan mendapat keuntungan di akhirat. Dan sungguh, sangatlah buruk perbuatan mereka yang menjual dirinya dgn sihir, sekiranya mereka tahu..”..

Selesai membaca ayat itu, para sahabat Nabi menghembus pada makhluk2 yang sedang mengganggu beliau dan mereka semua hancur terbakar...

Subhanallah. .waktu itu terus terasa seolah2 tubuhnya yg sakit dahulu ditukarkan Allah s.w.t. dgn tubuh yg baru. Hilang segala kesakitan yg setahun lebih ditanggung beliau dgn sabar. Saidina Abu Bakr mengatakan;..

“Inilah ganjaran besar dari Allah buat orang-orang yang sabar..” Kemudian, para sahabat Nabi yg mulia pun pergi meninggalkannya...

Selesai mimpi indah yg kedua ini, beliau bangun dr tidur dan terus duduk. Rakan2 sebilik pelik, kenapa beliau dapat bangun dan duduk dgn mudah . Kemudian sahabat2nya itu menyuruh beliau bangun berdiri dan alhamduliLlah.. dgn mudah beliau bangun berdiri dan berjalan d sekitar bilik. “Ya Allah, penyakit ana dah sembuh..” Semua sahabat yang ada di situ bergembira dan menangis. Kemudian beliau segera ke bilik air untuk berwudhu’. Dengan tubuh yang ‘baru’, beliau sujud syukur pada Allah s.w.t. “Ya Allah, kiranya di beri tempoh sujud 100 tahun pun belum dapat diriku menjadi hamba-Mu yg bersyukur atas nikmat yg telah Engkau berikan..”..

Beliau berpesan pada kami; “Adik-adik, wajarlah para sahabat Nabi yang mulia sanggup mati demi mempertahankan Baginda. Akak yang diberi rezeki melihat Nabi tak sampai pun 5 minit dah rasa tak sanggup berpisah dengannya. Kalau boleh, nak duduk je di bilik untuk beribadah pada Allah dan mengenang wajah Nabi yg mulia. Tapi menyedari banyak lagi taklifan dan tanggungjawab kita atas muka bumi Allah ini, maka hidup mesti diteruskan. Sekarang ini hati akak tenang sangat..kalau boleh, nak je akak pinjamkan hati ni walau hanya sesaat agar adik2 dapat merasakan betapa beningnya hati ini. Tapi itu tak mungkin kan, mungkin ini bahagian akak, bahagian kalian? Hanya Pemiliknya Yang Maha Tahu. Akhir sekali akak ingin katakan, tak rugi kita bersabar…”..

Keperibadiannya indah. Cerminan al-Quran katanya ‘Aisyah ra...

Dari semua aspek kehidupan, diperagakannya hanyalah kesyumulan. Allah mengajar manusia berkehidupan di muka bumi ini melalui baginda. Menuruti sunnahnya adalah pahala. Kasih sayangnya tiada bertepi, dari yang kecil hingga yang tua, dari hamba hingga ke bangsawan, dari dulu sampai sekarang, hingga ke akhirnya.. Dialah peribadi unggul sepanjang zaman.

Mencintainya suatu kemuliaan….

Pernah suatu ketika Rasulullah berkumpul di dalam satu majlis bersama para sahabat. Tiba-tiba bergenang air mata baginda s.a.w. Para sahabat gelosah melihat sesuatu yang tidak mereka senangi di wajah Rasulullah saw. Bila ditanya oleh Saidina Abu Bakar ra, baginda mengatakan bahawa terlalu merindui ikhwannya.. Saidina Abu Bakar sekali lagi bertanya Rasulullah saw, “bukankah kami ini ikhwanmu?” Rasulullah menjawab, “Tidak, kamu semua adalah sahabatku.. ikhwanku adalah umatku yang belum pernah melihat aku tetapi mereka beriman dan sangat mencintaiku. .. Aku sangat rindu bertemu dengan mereka..”

Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat- Nya bershalawat untuk Nabi. Hai orang-orang yang beriman, bershalawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya (al-Ahzab:56)

"Berkata Abu Salamah, “Telah berkata Abu Qatadah, Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud, sesiapa yang telah melihat daku dalam mimpinya, maka sesungguhnya dia telah melihat yang benar (al-Haqq). Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim."..

SUMBER : ohmymedia.my 
 
 

Friday, 17 October 2014

> [RESEPI] BUBUR PEDAS SARAWAK





[Bubur Pedas Sarawak]
Tercapai jgk hajat tekak nak makan wlupun versi "serba kedaifan"

Takde kulit lembut salai, 
takde udang, 
takde daging or isi ayam, 
takde pucuk ubi, 
takde daun mengkudu, 
takde daun singkil @ beruas @ bebuas, 
takde daun kunyit,
 takde pucuk midin, 
takde sayur kacang dll sayur yg sepatutnya. 
Sebab tak leh nak mengunyah2 lagi, so mkn ape yg lembut2 jer..
Just bubuh fucuk, daun Sundal (ehh sorry, x reti nama dlm ic dia), 
cendawan kering & soo hoon jer. Next time kene cari bhn2 yg sepatutnya baru mabelesss... 
 #BolehlahBuatLepasHajatTekak #JulsJulie #TunJuyah #Nepesu 



UPDATE : (ni sbb kes memanjang lupa bahan2 time nak beli, so better taip siap2. next time google jer lam blog sendiri..resepi ni hasil ingat2 lupa resepi arwah ayah dulu + bahan2 adalah berdasarkan ape yg ade @ senang nak dpt)


RESEPI BUBUR PEDAS SARAWAK

1) 1 paket perencah bubur pedas Sarawak. (Semenanjung iolss x tau mane nak dpt) 
2) 5 ulas bawang merah + 5 ulas bawang putih *tumbuk
3) segenggam udang kering - cuci bersih & tumbuk sederhana halus
4) Santan kelapa  - dari 1 biji kelapa
5) Cili padi - ikut suka hati nak pedas ke tak *tumbuk
6) 1 cawan kulit lembu yg disalai - hiris nipis
7) 1 cawan daging ayam / lembu 
8) 1 cawan udang hidup - kalau nak
9) Garam & aji secukup rasa 
10) 1 inci halia - hiris halus 
11) Minyak utk menumis


BAHAN-BAHAN SAYUR 

1) 1 cawan pucuk ubi - rebus @ celur dan hiris sederhana halus
2) 1 cawan pucuk daun singkil @ beruas @ bebuas - rebus, perah & hiris sederhana halus
3) 1 cawan pucuk midin @ Sayur Midin @ Stenochlaena - cuci bersih & ambil daun & batang yg lembut sahaja
4) 3 - 4 helai pucuk @ daun mengkudu - direbus, dihiris & diramas2 supaya hilang sedikit rasa pahit
5) 1 - 2 biji Kentang - bersihkan & potong dadu
6) Fu-cuk + Soo Hoon + Sayur kering (Sayur Sundal @ Bunga Lili Kering
7) segenggam Cendawan kering - rendam dlm air suam & hiris halus2
8) 1 cawan Kulat Hitam @ Black Fungus @ Telinga Kera -  (klu yg fresh, just bersihkan & hiris2. Klu yg kering kene rendam & baru hiris halus) 
9) 2 helai daun kunyit - cuci bersih & hiris halus
10) Rebung - *Optional (iolss x reti makan rebung) mihmih
11) 1 genggam kacang panjang - potong dlm 1 1/2 inci
12) 1 cawan putik jagung - hiris (bulat) sederhana tebal



CARA MEMASAK:

1) Tumis bawang putih, bawang merah  & cili padi yg telah ditumbuk. Masukkan halia.
2) Masukkan  daging lembu/ayam/kulit lembu. Kacau rata. 
3)Masukkan 1 paket Perencah Bubur Pedas Sarawak & udang kering yg ditumbuk tadi. Tumis sampai naik bau.
4) Masukkan 2-4 cawan air. Masak sampai sebati @ sederhana pekat. 
5) Masukkan sayur2 yg liat terlebih dahulu seperti Fu-cuk, putik jagung, kentang, rebung & cendawan kering supaya empuk.
6) Kemudian baru masukkan sayur2 yg lembut + udang tadi. 
7) Akhir sekali masukkan santan, garam & perasa secukup rasa. 


*kalau masukkan udang fresh, pastikan udang dimasuk masa bubur dekat2 nak masak.


Kalau kat Sarawak, biasa Bubur Pedas ni hidangan utama bulan puasa.. kalau dapat peluang balik posa ngan family kat Kuching or Mukah, mmg ni antara menu yg betul2 kat tekak. 

Kalau ter-rajin, masa raya pun ade orang buat jugak..tp jarang la kot... paling mabelesss kalau bubuh kulit lembu salai dlm tu. Rasa kenyal2 dia tu mmg terbaekkk!!! Mmg x pandang kiri kanan. Tapi dah lama kot x makan kulit lembu tu. Masa arwah ayah ade dulu2, selalu jugak esp time dia join orang sembelih lembu. 

Sekarang nak makan kulit lembu mmg bercinta laa..ntah mane nak dapat. So kalau nak buat bubur pedas ni, masuk mane yg ade jer... cam daun @ pucuk midin tu, pun susah jugak nak dapat area Putrajaya / Kajang / Bangi ni..pernah tgk orang jual kat Pasar Tani Putrajaya tp yg dah kembangggg..dah liat pun.. apa barang makan sayur yg dah kembang..org makan yg baru nak kembang yg masih bergukung2 tu..hahaha.. sbb tu kalau balik Kuching, x leh beli seikat jer...kene beli sampai 3 ikat..goreng belacan, pastu ratah...kurangkan nasik, lebihkan Midin yeahhh!! hehhe

Daun Singkil or Beruas tu pun payah nak dapat... 4-5 thn akan datang kalau pindah umah baru, mmg kene tanam sepokok dua...pangkas2, kuar pucuk boleh wat masak lemakkkkk..

ok dah melalut... bai... 

 



Wednesday, 15 October 2014

[HOSPITAL PUTRAJAYA] PEMBEDAHAN GIGI GERAHAM BONGSU



Lanjutan dari entry [NAK OPERATE GIGI GERAHAM BONGSU] hari tu... 





14.Oktober.2014| - Sakit gusi membengkak apabila tergigit or time makan disebabkan geraham bongsu yg tumbuh senget selama bertahun2 akhirnya BERAKHIR hari ni dgn pembedahan membuang 4 batang geraham bongsu atas & bawah yg takde fungsi pun. Semua berjalan dgn lancar sbb tak payah rasa dup dap sambil terkelip2 mata tgk pakar mengerjakan gigi tersebut (doc bius tak sedar). Tau2 dah siap & dalam mamai2, terus menikmati bubur yg encik hubby suap tp x rasa pun bubur tu masuk tekak sbb mulut still rasa kebas. 


Siap dpt mkn aiskrim yg nurse bagi. Bhaha..!!!

Akan tetapi..sakit kesan cabut BERMULA dengan berakhirnya kesan bius siang tadi. 

Now time to enjoyyyyyyyyingg my "nyut-nyut" feeling... 



bersambungggggggggggggggggg....

Saturday, 11 October 2014

> SUP TULANG DAGINGMU KU KORBANKAN





Kesihatan (yg kene food poisoning hari Selasa tu) masih lagi belum ok. Sebenarnya dah makin ok hari Khamis tp semalam (Jumaat) meragam balik. Tak tau silap tang mana. Selera makan langsung xde, Cium bau mknn, rasa loya jer, mengalahkan orang berbadan dua, Badan masih lembik2 tp gagahkan jugak merebus tulang2 ni nak buat sup sbb fikirkan kang simpan lama2 daging & tulang ni, tak sedap lak. 

So, malam tadi saya masak sup tulang ni jer la. Saya ambik daging sikit2 utk tambah. Daging dengan tulang ni incek hubby dpt bahagian dia join korban opis dia tahun ni. Dapat la 2 bungkus daging & sebungkus tulang tp sbb daging agak banyak dan weolss x leh nak makan daging byk2 (esp saya sbb dah ade darah tinggi sobss sobbss sobbbss), so plan sebungkus lagi daging tu nak sedekah kat org opis yg familynya ramai, anak dia ade 8 org... so dari terbeku bertahun2 dlm tu, baik ler bagi orang jer. So Isnin depan la bawaknyer sbb semalam lupa nak kuarkan dari esbok. 

Sup tulang ni saya buat ikut resepi mak mentua tp ade yg saya dah tambah sikit2 ikut keperluan. Tu pun ingat2 lupa sbb hari tu call dia tanye resepi sup ikan merah jer..pastu dia selit sekali resepi nak masak sup tulang...hehehe


BAHAN-BAHAN REBUSAN TULANG:

a) 1kg++ tulang lembu + daging hiris sedang2 nipis
b)  Rempah Sup Tulang (bunjut) - saya pengguna tegar jenama Mak Siti
b) 1 inci lengkuas - diketuk
c) 1 inci halia - diketuk
d) 4-5 biji kentang - dikupas & cuci bersih.
e) dua (2) batang saleri - dipotong kecik2
f) garam, serbuk perasa & lada hitam (1 sudu kecil) 

- Didihkan air, masuk halia & lengkuas. Masukkan tulang beserta daging yg dah dibersihkan tadi. Masak sampai empuk. Kemudian masukkan kentang & batang saleri yg dah dipotong kecik2,.


BAHAN-BAHAN UNTUK MENUMIS
a) 5 ulas bawang putih dan 6 ulas bawang merah - ditumbuk
b) 2 sudu rempah sup - brand Mak Siti jugak :p
d) Rempah tumis
e) minyak masak / minyak sapi pun boleh 

- Dlm kuali lain, tumis bahan2 di atas guna minyak yg sedikit, lepas tu masukkan sedikit air ke dalam kuali tumisan tadi. Kacau rata & tuang bhn2 tumisan tadi ke dalam periuk rebusan tulang tadi. 


BAHAN-BAHAN TAMBAHAN:
a) 2-3 sudu makan sos ikan - masukkan ke dalam periuk rebusan tulang tadi 
b) 5 ulas bawang merah & 4 ulas bawang putih - dihiris dan digoreng @ tumis darat lepas tu masukkan jugak ke dalam periuk rebusan tulang





Wednesday, 8 October 2014

> FOOD POISONING -_-'

 
 

7.10.2014 | FOOD POISONING.
kes semalam... tak tau macam mana boleh kena..pagi Isnin tu saya buat nasik goreng sosej. Nasik masak semalam. Sebelum goreng nasik, nasik tu saya panaskan jugak terlebih dahulu. Sarapan pagi cam biasa. Lepas hantar adik ipar balik Ipoh kat ERL Putrajaya, kitorg pegi tgk wayang kat Alamanda. Pas tgk wayang tu, sebelum balik incek hubby beli Aunty Anne..choc stick tu.. makan dlm kete. Sampai umah, makan lak Snickers Cheese Cake yg saya buat. Tu pun sikit jer sbb da kenyang.
 
Seingat saya, 3 jenis tu jer la mknn yg saya telan. Malamnyer, saya x leh tido. Rasa gelisah. Kepala berdenyut. Check jugak bp guna alat yg incek hubby beli, tgk darah tinggi skit..border. 
 
Pagi tu dah start cirit. Masa mandi, saya muntah2 dlm bilik air. Keluar semua coklat2 yg saya mlm sblm tu. Incek hubby tanye nak g keje tak..?? Saya ckp pegi jer (wlupun badan dah lembik)..sbb ade keje urgent pagi tu..ade kontraktor nak masuk buat keje. Saya ckp kalau x larat, nnt saya call dia.
 
Pagi2 sampai opis, dah settle2 scan surat & emel sume..saya dah rasa betul2 x selesa. Perut meragam, rasa nak muntah, kepala pening..last2 dari kul 8.00am sampai kul 9.30am saya tido dlm bilik solat. (ekceli saya masuk keje 8.30am) Saya mintak mamat sebelah tu cover kot ade org dtg @ call. Mmg betul2 x larat. Badan sejuk2. Tgk jam dah de  kat 9.30am, saya bgn..duduk kejap dlm bilik tu. Saya berpeluh2 plak. Pegi toilet sbb perut meragam balik. Kat toilet, saya muntah tp xde mende nak kuarkan sbb pagi tu saya x sarapan pun lagi.

Last2 saya bgtau pegawai kat opis yg saya nak g klinik. Betul2 tak larat.  Sampai klinik, jumpa doc..check bp ape sume..doc ckp ok...dia tanye ade tak g kenduri ke ape..saya ckp takde..masak & makan kat rumah jer.

Kalau ikut tanda2 saya muntah, cirit (masa tu dah 8x saya pegi toilet), pening2..mmg food poisoning dia ckp. So saya dpt mc hari tu. Sampai rumah, paksa makan roti..secubit jer blh masuk. Last2 mkn buah jer.. pas mkn ubat, saya tido... sampai la ke petang tu. 

Mmg hazab rasanya sepanjang hari tu. Perut rasa cam kene tarik2, pastu kejap2 berlari ke toilet..nasib baik dlm bilik jer... kalau kat opis ni, maunyer x sempat.. huhu.. Yang peliknyer, saya sorg jer kene... walhal incek hubby pun makan ape yg saya makan. Plus adik ipar plak, xde pun ckp dia sakit perut ke ape... elok jer sampai ipoh tu..

Hari ni dah keje cam biasa...perut dah kurang sikit meragammnyer..tp kepala masih berdenyut.. risau jgk..kot darah tinggi lagi ker.. ptg ni lak nak g klinik..appmnt tampal gigi... jumpa dentist ni lagi la naik bp..takottttttttttt..ehh... hhuhu


Friday, 3 October 2014

> JAWATAN KOSONG (KONTRAK-PSH) DI JABATAN PERDANA MENTERI





[JAWATAN KOSONG]

Kepada sesiapa yang tengah mencari pekerjaan & berkelayakan, berikut tiga (3) jawatan yang diperlukan untuk diisi. Maklumat seperti berikut:-

~ Pegawai Sambilan Harian (Kontrak dengan Jabatan Perdana Menteri selama 6 bulan + 6 bulan)
~ Kekosongan adalah di Jabatan Perdana Menteri (Kompleks B) SAHAJA.
~ Berdisiplin, Sedia Menerima Arahan, Lincah & Cekap 

1) JURUTERA (J41) - [1 kekosongan]
~ Ijazah Dalam Kejuruteraan Awam 

2) PENOLONG ARKITEK (J29) - [1 kekosongan]
~ Diploma Arkitek Bangunan

3) PEMBANTU TADBIR (N17) - [1 kekosongan]
~ SPM/Diploma dan yg sewaktu dengannya
~ berpengalaman menggunakan komputer dan yg sewaktu dengannya
~ Sedia menerima arahan, cekap, berdisiplin & lincah.
~ Keutamaan utk wanita..

Bagi yang berminat, boleh kemukakan "resume" yang lengkap kepada saya beserta salinan sijil2 / diploma yang berkaitan @ emel di alamat julsjulie80@gmail.com dengan kadar SEGERA..!!! . Makluman dan temuduga akan dijalankan setelah calon2 yang berkelayakan dipilih oleh pihak-pihak yang berkenaan. 

SELAMAT MENCUBA...!!! :)

[PUASA SUNAT] HARI ARAFAH 9 ZULHIJJAH 1435 @ 4 OKTOBER 2014

 
 
 
 
 



Dimaklumkan bahawa tarikh 9 Zulhijjah pada tahun ini (lebih dikenali sebagai Hari ‘Arafah) bersamaan pada tarikh 04 OKTOBER 2014 (SABTU)
 Umat Islam yang tidak mengerjakan haji disunatkan puasa pada hari ‘Arafah.
Kelebihan Puasa Hari ‘Arafah sebagaimana maksud Hadith Nabi SAW. (rujuk gambar)


Niat Puasa pada 9 Zulhijjah:

 نَوَيْتُ صَوْمَ غَدٍ مِنْ يَوْمِ الْعَرْفَةِ سُنَّةً ِللهِ تَعَالى
 


Maksudnya : Sahaja aku puasa pada Hari ‘Arafah sunat kerana Allah Taala.
Sama-samalah kita merebut peluang untuk melaksanakan ibadah puasa pada Hari ‘Arafah tersebut. Bersama-sama ini juga disertakan penulisan ringkas Pandangan Ulama’ Tentang Puasa Zulhijjah.




“Selamat Berpuasa Hari ‘Arafah 

Selamat Menyambut Aidil Adha”

❤ KLIK OLDER POSTS ❤

❤ KLIK OLDER POSTS ❤

❤ VISITORS

Flag Counter

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...