TINGGG!

❤ FOLLOWERZ ❤

Thursday, 21 August 2014

[RESEPI] SNICKERS CHEESE CAKE

 
 
 
satu lagi gambar dan resepi yang membuat air liur melelehhhhhhh
 
"SNICKERS CHEESE CAKE"
pic & resepi sumber dari [SINI]

BASE / DASAR BISKUT

150gm biskut Oreo (buang krim)
30gm mentega di cairkan

BAHAN KEK KEJU

300gm krim keju - suhu bilik
60gm gula caster
1 sudu besar tepung jagung
2 biji telur
1 sudu besar jus oren / lemon
100ml UHT whipping cream
100gm coklat snickers di cincang kasar




 

TOPPING CHOCOLATE GANACHE

100gm coklat masakan di cincang kasar
50ml UHT whipping cream

Hiasan : Coklat snickers, kekacang atau parutan coklat putih

 

Loyang : Loose Base Tin 7"

CARA-CARA :

1. Kisar biskut oreo hingga halus, masukkan mentega cair gaul rata hingga boleh di kepal. Masukkan ke dalam loyang loose base tin, ratakan dan tekan hingga padat. Bakar selama 10 minit pada suhu 160C. Biarkan sejuk dahulu.

2. Pukul krim keju dan gula hingga licin dan tidak berketul. Masukkan telur, jus oren/lemon dan whipping cream, pukul hingga sebati. Scrapkan tepi pengisar dan pukul sebentar hingga bergaul rata dan tidak berketul.

3. Masukkan coklat snickers yang di dadu, kaup balikkan hingga rata. Kemudian tuang ke atas dasar biskut oreo.

4. Bakar secara bain marie pada suhu 160C selama 40 - 50 minit atau hingga permukaannya kekuningan.

5. Tutup api ketuhar, Rengangkan sedikit pintu ketuhar dan biarkan kek di dalamnya hingga sejuk.

6. Keluarkan kek dan simpan di dalam peti sejuk selama 5 jam atau semalaman.

7. Topping : Panaskan whipping cream secara bain marie, masukkan coklat masakan yang di cincang, kacau hingga coklat larut. Angkat dan biarkan suam.

8. Tuang topping coklat ganache ke atas permukaan kek, tabur dengan coklat snickers yang di dadu, kekacang atau parutan coklat putih jika suka.

[RESEPI] KEK LAPIS RED VELVET

 
 
 
 pic ihsan [SINI]
 
Walaupun org Sarawak, saya bukanlah peminat kek lapis... apatah lagi nak buat sendiri. Bila rasa nak makan, saya order jer..call abg kat Kuching & mintak dorg poskan. Tu pun blh kira la setahun tu mungkin dlm 2-3x jer beli. Time raya or time balik sana. Bawak balik sini sbb nak bagi2 org jer. Saya tak makan sangat. Sbb saya lagi suka kek2 buah, kek yg padat & rasa lain2. 

Tapi hari ni bukak jer FB, tgk kek ni cam menyelerakan pulak. Maybe sbb tgh posa 6 kott...tgk org post gmbr goreng pisang pun rasa cam sedap giler..!! Nak2 kalau pekena dengan kopi. Dugaan sangattt huhuhu..

Ni resepi kek yg saya dpt dari FB tu.. kot laaa lepas2 ni saya tetiba rajin nak melapis wlupun setakat nih dah bertahun kot x buat kek lapis...lecehhh...! hahaha 

Bahan-bahan: (loyang 8x8)

ADUNAN MERAH

250 gram mentega (saya pakai Anchor)
5 biji telur ayam gred A
235 gram tepung gandum - diayak bersama serbuk koko
2-3 sudu makan serbuk koko
175 gram gula kastor
150 gram susu pekat manis
1 cup mixed berries yogurt (berat bersih 135g)
1 sudu teh ovallette
pewarna merah

ADUNAN CHEESE

500 gram cream cheese
3 biji telur ayam gred A
120 gram gula kastor
sedikit esen vanila

 
Cara-cara membuatnya:

1. Adunan Merah: Pukul mentega dan gula sehingga putih dan kembang. Masukkan ovallette, telur satu persatu, putar sehingga sebati dan kembang. Masukkan susu pekat manis dan putar lagi sehingga sebati. Masukkan sedikit demi sedikit tepung gandum dan serbuk koko yang sudah diayak. Putar sehingga semuanya sebati dengan kelajuan yang perlahan. Campurkan yogurt bersama pewarna merah, gaul sebati dan masukkan ke dalam adunan tepung tadi, putar lagi dengan kelajuan yang perlahan sehingga adunan bertukar warna merah sepenuhnya.

2. Adunan Cheese: Putar cream cheese sehingga lembut, kemudian masukkan gula, putar lagi sehingga sebati. Masukkan telur dan esen vanila. Putar sehingga adunan sebati dan bahagikan siap-siap kepada tiga.

3. Panaskan oven 170-190'C. Griskan loyang dan alas dengan baking paper. Mulakan membakar adunan merah dahulu sebanyak 3 lapisan, setiap lapisan merah tu tak perlu bagi perang sangat. Bila dah nampak kering dan masak boleh lah sudukan satu lagi lapisan, sebanyak 5 sudu makan sehingga 3 lapisan, baru masukkan bahagian pertama adunan cheese pula. 3 lapis adunan merah, 1 lapis adunan cheese, 3 lapis adunan merah dan seterusnya....lapis sampai habis.

sumber: resepi sedap



Nak resepi2 lain, ce klik [RESEPI IBU] Selamat mencubaaaaaaaaaa



❤ KLIK OLDER POSTS ❤

❤ KLIK OLDER POSTS ❤

❤ VISITORS

Flag Counter

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...