> SAMBUNGAN KISAH PEMBEDAHAN GIGI GERAHAM BONGSU (TAHUN 2014) & TIPS SEBELUM PEMBEDAHAN

 
 
 
 
  #Throwback #Trobek2014
 
Sambungan kisah PEMBEDAHAN GIGI GERAHAM BONGSU di Hospital Putrajaya  pada 14/10/2014 thn lepas (ehh dah hampir setahun entry ni terperap jer dlm draft...huhu..)
 
 
 
 
 
7.20am - Saya ngan incek hubby sampai di Hospital Putrajaya. Encik Hubby drop saya jer dulu sbb nak cari parking. Saya lak sampai2 tu, perut lak meragam. kecut peruttttttt nak cabut 4 batang gigi geraham hoiii... tiap kali nak g klinik or hospital, mmg camni la jadiknyer...dari dulu2 lagi..huhu
 
7.30am - Saya register kat kaunter utk kemasukkan wad harian (day care). Naik tingkat 1 & serah kad appmnt kat nurse. Tunggu giliran tp saya sorg jer pun. Terus dipanggil nama. Masuk belah dalam, nurse check darah @ bp dulu pastu timbang & ukur ketinggian. Tang berat tu, menten lagi x cecah 70kg..bhahah
 
 
 dapat gelang special :p

8.00am - lepas settle2 tu, nurse kasik "uniform rasmi" dan gelang special hospital. Suh saya tukar siap2. Dalam tgh tukar tu, incek hubby lak call tanya saya kat mana..huhu..lame jgk tu nak carik parking. Ape kan daya..plan asal 6.30 tu kuar umah tp incek hubby lak keje malam. So pagi tu bertolak kul 7.15 am dari rumah. Sampai2 tu op kosssssssss ler susah nak carik parking.
 
 
 


8.20am - Saya dapat katil no.14, incek hubby teman sekali tp saya ckp kat dia kalau penat & ngantuk (sbb mlm tu x tido), bleh jer balik lepas saya masuk Dewan Bedah tp dia ckp dia blh tunggu sbb saya operate & bius x sedar utk operation tu..maybe dia risau takut saya jatuh or mamai2...huhu
 
 
lepas sarung uniform..maka bermula la jantung berdegup kencang -_-'


8.30am - Pakar bius sampai..interview skit pasal saya & medical history. Masa tu darah saya tinggi & bp masa check pagi tu ialah 139/90. Maybe sbb semalaman tu saya susah nak tido jugak...risauuu...sudahnyer tido lewat, naik ler bp nyer. Disebabkan saya baru kene darah tinggi, so pakar bius ckp akan masukkan tiub besar skit dari pen (siap tunjuk pen dia) utk mengelakkan saya mengalami masalah penafasan. Saya siap tanye, tiub tu cucuk time saya sedar lagi ker time dah kene bius?? Nasib baik dia ckp masa saya dah kene bius.. Fuhhhhhh..!! Takpe lah..lega sbb dah bius time tu kan... >_< Saya pernah kene cucuk tiub kat hidung masa operation apendiks thn 2008, hidup2 time tu sambil mata terkebil2 tgk nurse pelatih dari Masterskill buat keje dan  dan masih terasa kengiluan semasa kejadian tersebut...huhu

8.45am - pakar / dentist gigi lak sampai...dia eksplen itu ini, pastu dia ckp pagi tu saya turn yang PERTAMA.. whatttttttt..?? kecut perut hoiiiiiii...hahaha.. dorang tanye saya nak g toilet tak? Saya ckp takkkkkkkk... tapi lepas assistant panggil utk masuk dewan bedah, tetiba saya rasa cam nak g toilet... kahkahkahkahh!!
 
8.50am - bukak tudung, pakai tutup kepala yg assistant tu bagi, pastu dia bawak saya g dewan bedah. Sampai sana, dorg interview ape yg patut, lepas tu kene baring kat katil sblm disorong ke dalam bilik pembedahan. Hati dah duppp..dappp..dupp..dapp..muka jer nampak menten tp pucat + kecut perut + berdebar2. Sampai dlm bilik pembedahan, kene pindah katil lagi satu..katil tempat dorang MENGERJAKAN saya..hahaha
 

9.00am - Sorg doc cucuk drip, sorang ajar cara pernafasan sbb dah pasang oksigen kat saya..yg lain2 lak bukak  baju pastu pasang sticker & wayar2 tu kat dada & tepi rusuk. Masa tu selawat & doa tak putus2. Tawakal jer la semoga berjalan dengan lancar. Saya ni kalau sejarah dengan dentist, dari sekolah rendah mmg x berapa ok. Bukan dorang yg x ok, tp saya yg x ok..tak ok nyer sbb geli bila imagine alat2 tu masuk lam mulut tanpa dicuci terlebih dahulu. Nak2 plak org yg sblm saya tu guna, saya tau kondisi gigi buruk & busuk dia..hahah giler punye imaginasi time kecik2 dulu. Kalau kad hijau tu bertukar tangan, saya la org pertama yg rasa nak terkencing, terberak, seram sejuk rasa cam nak lari balik umah takut nama saya kene panggil. Kene pulak budak2 kelas masa tu (darjah 4-6), mmg suka nak sakat saya. Asal dtg jer kad hijau tu, walaupun kawan lain punye..dorang bantai sebut nama saya. Mau x fobiaaa.. Konghasammm tol dorang tuu!!!
 
11.30am - Pastu saya rasa ngantuk....pastu x sedar dah.........tau2 dah SIAPPPPPPPPPP... ehh...cepatnyer... bhahahaha...!!! dorg dlm bilik tu dok panggil2 saya tp rasa cam berat giler mata nak bukak. Saya cuma terdengar nurse ckp puan ni ngantuk lagi nih...kesan bius.. pastu yg sorg lak ckp haa "..cam ni la kesan morfin.." mende ntah dorg sembang2..saya cuma dengar jer dorg ckp2 tp x larat nak bukak mata, Bila dorang panggil, saya bukak kejap2 jer..pastu sambung tido balik. Bila masa dorg angkat saya atas katil kat wad tu pon saya x tau.. tau2 dah kat atas katil tu. Saya dengar sora incek hubby dok kejut2 saya lagi. Dok gosok2 bahu & tangan saya. Ade jgk nurse kat situ dok panggil2. Gigihkan jugak bukak mata walaupun rasa cam kene UHU jer kat mata tu...
 
Pastu saya rasa cam saya mmg kene sambung tido blk..bg la respon ala kadar kat incek hubby & nurse situ..pastu tido....sampai la saya sedar time atendan hantar mknn. Sedar2 tu saya ckp ngan incek hubby nak g toilet. Dia panggil  nurse. Nurse dtg bawak wheel chair. Siryess, kalau incek hubby xde time tu, susah jugak la saya nak gerak. Dalam toilet tu saya tersengguk2 ngantuk @ mamai. Bab2 dlm toilet ni saya risau takut jatuh jer. Takut pisang berbuah dua kali. Subuh2 pitam & jatuh dlm bilik air sampai dlm bibir pecah & gigi retak masa kene virus thn 2012 masih terasa sampai sekarang. huhuhu. 
 
Balik dari toilet, saya mintak bukak kapas lam molot. Rimas... tp xde ler rasa sakit lagi masa tu. masih kebas2 giteww..tp dpt rasa la telan air liur campur darah tu caner. Masa tu doa2 supaya x muntah jer la.. dah stabil skit, incek hubby tanye saya nak makan ker tak. Ade bubur kat situ. Saya ckp nak..sbb dah lapar. Posa dari tgh malam tu, thari tu baru dpt makan. 
 
 
 
 sedappp hoiii... lepas2 operate, pas sedar terus dpt eskrem Mat Kool neh..bhahaha

Yang kelakar masa incek hubby suap bubur tu, saya rasa cam bibir saya tebal & juih panjang giler. Cam rasa bibir tu terjulur2 jer...kebas..minum air asyik meleleh...huhu..bubur tu saya makan separuh jer...pastu nurse datang kasik eskrem..incek hubby suapkan jugak. Mata pejam2 jer menikmati bius yg masih ada sambil telan eskrem. Terasa jgk sejuk2 tu tp pyg best sbb dah xde ngilu tang gigi bila mkn sejuk2. Tapi masa tu saya terlupa langsung nak tanye ape kejadian kat gigi geraham yg berlubang tu.. Adakah dah ditampal or saya x rasa ngilu sbb masih kebas..
 


 muka lega.. menten cool lg sebab kesakitan pas ilang bius tu blm terasa.. hhuhuu
 
 
 01.30 tengahari -  Saya suh incek hubby g sambung keje. Kesian lak dia dah menunggu setengah hari..dengan tak tido lagi dari mlm tu. Saya ckp saya nak tido. Ngantuk sangat2. Incek hubby tanye nurse bila saya bleh kuar. Nurse ckp kene tggu pakar bius datang dulu check saya ok ker tak, baru bleh balik. So incek hubby g keje lepas saya tertido tu... 
  
 
sedappp woooooooooooo.. tskktskkktskkkk


3.30pm - Saya sedar sbb dengar budak sebelah dok ckp2 ngan mak dia. Tak tau jiran sebelah katil sakit ape. Saya g toilet lepas tu nurse ckp saya bleh tukar baju kalau nak. Dorg tanye2 jgk saya ok ker tak. Saya ckp ok. Ok jer laa sbb x rasa ape2 pun a lagi tmpt cabut tu. Dorg pesan, kalau saya rasa x stabil lagi, kene rehat dulu & make sure incek hubby kene naik utk ambik saya. Takut jatuh ke ape, kang lain lak cite kang..saya ckp saya ok, dah bleh jalan slow. Sambil duduk menunggu sblm nak balik tu, sempat lagi sambung perabis bubur tadi...ade air coklat ke mende ntah...sedappp jer rasa... lapar punye pasal kan..hehehehe
 
 
  dah cabut maknanya dah boleh balik yeayyy
 
 
4.30pm - Saya dah siap tukar2 baju, cuci muka. Slow2 jer. Wad harian kat situ tutup kul 6.00 pm so saya adalah org ke-2 last yg kuar dari situ. 
 
5.00pm - Settle padam nama kat kaunter pendaftaran & maklumkan yg saya kuar wad. Sambil tggu incek hubby dtg ambik, saya sempat "shopping" pau rendang 2 ketul, pau kacang merah seketul & pau kelapa seketul. Besar nafsu nak makan sume2 tu x sedar diri gigi tgh sakit. 
 
 
 bekalan bawak balik rumah
 
 
 6.00pm - sampai rumah, letak beg ape sume, makan pau..cubit sikit2 gigit guna gigi depan tp x leh nak telan. Seriau takut tergigit guna geraham. Wlupun bukan kene kat gigi geraham tu, tp takut termasuk mknn kat tempat berjahit tu.. Last2 saya panaskan sup Campble dlm tin tu..tunggu sejuk dulu baru le makan. Tak boleh mkn panas2 nnt bleeding lak kat dlm tu.
 
So, malam tu..dengan berakhirnya kesan bius tu, maka BERMULALAH kesan cabut utk 4 batang gigi tuu...sepanjang malam layan hp/fb/insta ditemani rasa nyut2. Tapi ubat dari siang tu mmg saya x tinggal. Mmg kene makan. Malam tu sblm tido mmg doc pesan kene gosok gigi utk kurangkan risiko jangkitan. Masa menggosok tu mmg kene slow2 takut tergosok tang jahit. Pastu kene berkumur dengan ubat antiseptic yg doc kasik. 
 

 
 Hasilnya, lps hari ke-2, saya tgk muka sendiri dlm cermin...
 dagu dah sama level dengan pipi...mukaku kiri kanan dah
 membengkakkkkkkkkkkkk..!!!
  hhuhuhu.
 
 
Mc doc kasik 3 hari jer, maka esoknyer tu (Jumaat) kene g klinik biasa utk sambung mc.. hhuhu.. Pastu yg kasik panas line,  member ckp adik dia buat cabut 3 gigi kat Hospital Serdang dpt seminggu mc..ngape tak sama yerrrrrrr..?? ke doc time tu murah ati nak kasik mc...??? huhu
 
 

 
 
 Mane-mane yang masih tak tau macam mana bentuk gigi geraham bongsu kita yg biasanya dibuang tu, cam ni laa.. Biasanya doc @ dentist akan x-ray dulu untuk menentukan keadaan gigi bongsu kita yang tumbuh secara x betul tu... 






 
SEDIKIT TIPS SEBELUM PEMBEDAHAN GIGI GERAHAM BONGSU
 
1)  Buat Scaling @ Cuci Gigi Sebelum Operation @ Cabut Gigi
 
- Lepas dentist kat Hospital Putrajaya check gigi mana yg nak operate, biasanya dia akan mintak kita "cuci" gigi kat mana2 klinik Kerajaan terlebih dahulu (nak cepat, g klinik swasta tp keluar duit sket la). Maksudnya buat scaling buang plak mana yg x patut tu. Kalau di Putrajaya aritu, saya buat dengan dentist kat klinik kesihatan presint 9 nama Dr. Muhd. Ammar. Mmg saja request dia sbb sblm2 ni pengalaman saya buat scaling dengan dia, dia mmg ok. tak kasar malah kita rasa selesa.Takde ler pegi klinik cam nak kene hukuman tatatertib jer..bhahaha

Dr. Muhd Ammar ni terbaik..!!
 
Bad experience saya dengan dentist sblm dengan Dr. Muhd. Ammar tu adalah dgn dentist perempuan, bangsa xxxxxxxxxxxxxxx bangsa tidak akan dinyatakan di sini. Sangatlah kasar baik dari tingkahlaku mahupun bahasa. Saya pergi jumpa perempuan tu sbb sakit gigi, nak tampal yang berlubang, lepas tu boleh dia ckp gigi saya ok jer. Siap tolak2 n tekan gigi saya. Saya dah cakap awal2 kat dia, kalau x berlubang, kenapa bleh ngilu kalau makan mknn panas & sejuk...? . Lepas tu bila saya ckp gigi bongsu saya sakit. Dia ckp x boleh buat apa.. erkkk... Sakit hati hoiiii.. kasau nau ko yer. Next apptmnt tu, saya ckp kat kaunter pendaftaran yg saya x nak dentist perempuan bangsa xxxxxxxxxxxxxxxx tu. Terus dpt Dr. Muhd. Ammar tu.. lega... 
 
 
2) Maklumkan Sekiranya Menghidapi Apa2 Penyakit dan Ubat Yang Diambil Beserta Dos Pengambilan
 
 - Memandangkan saya baru kena darah tinggi, doc kat Hospital Putrajaya mintak kita inform penyakit apa yg kita ada. Beserta nama ubat dan jumlah yg diambil. Kalau rasa takut x ingat nama ubat2 tu dan jumlah mg yg diambil, just snap gambar ubat & tunjuk pada doc. Cam kes saya aritu, memandangkan saya ada darah tinggi, doc ckp saya perlu dimasukkan tiub besar sikit dari pen dan dibius penuh sebab takut komplikasi lain seperti sesak nafas dll. Lepas cabut tiub tu, ade pendarahan sket kat idung.. huhuh
 
 
3) Maklumkan Sekiranya Mengalami Apa2 Alahan @ Allergic Kepada Ubat-Ubatan
 
- Yang ni pun perlu jugak.. kot la korang ade allergic kat apa2 ubat kan... kang x memasal kene g hosp/klinik blk sbb alahan tu. 




So, pada mana2 yang ada masalah pada pertumbuhan gigi geraham bongsu ni, cepat2 laa jumpa dentist.. saya bertahun2 mengidap sakit gusi ni sebab takut nak pergi jumpa dentist disebabkan sejarah2 lama, bertangguh2 nak pergi dan sanggup menahan sakit selagi boleh. Bayangkan, gusi tempat gigi bongsu tu nak tumbuh start sakit tahun 2005, zaman anak dara lagi masa tu. Sebulan tak makan nasik sebab bengkak..
 
Lepas tu, masalah tak selesai walaupun gigi geraham bongsu tu dah tumbuh sebab gusi yang terbelah tempat keluarnya gigi geraham bongsu tu senang untuk makan terselit. Tiap kali makan, makanan akan terselit celah2 gusi tu, lepas tu jadi bengkak & sakit. Malam2 tableyyy tido sebab rasa berdenyut2. Tu tak masuk lagi tiap kali makan sate ke..kuah kacang ke, terkena lak tempat gusi bengkak tu. Menitik2 air mata tahan sakit tapi masih jugak degil tanak g jumpa dentist... jiwakental sungguh..muakakak
 
Sampai la ke tahap dah nyampah sangat hampir sepuluhhh tahun...yerrr..sepuluh tahun menderita sakit gusi, baru la kuat semangat nak buat keputusan jumpa dentist & cabut terus 4 batang gigi geraham bongsu tu. 

Hasilnya sekarang walaupun gigi saya tak la secantik gigi orang lain tapi dah tak menderita bengkak gusi or sakit gigi... dah boleh senyum macam nih...






sekian, time kasih..
 
babaiiii....!!!!!!!!!!!!!


Post a Comment

26 Comments

  1. Banyaknya 4 batang sekali cabut tu Juls..
    Patutlah kena admit ye..
    Terima kasih dengan tips tu ye..
    Boleh jadi panduan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SIS NUR HAYATI >>> ha ahh..doc suggest sbb lg 2 gigi bongsu yang atas pun xde fungsi jugak...takut kendian hari ade masalah jgk..so terus buang 4 gigi bongsu..hehehe

      Delete
  2. 4 btg??? akak yg sebtg dulu pun cuak je..walaupun tak sakit sbb dah bius tapi rasa seriau tu masih ada...tapi since doktor ckp takde space dlm tu so terpaksa cabut kalau tak asyik sakit je...

    ReplyDelete
    Replies
    1. SIS NORMA >>> yer kak...4 batang terus....masa nak operate tu dup dap jgk tp sebab doc bg jaminan bius x sedar...so terpaksa beranikan diri..plus memikirkan sakit yg dah bertahun2 dialami...skrg dah lega..hjeheheh

      Delete
  3. TQ atas tips2 kak.. boleh jadi panduan bila nak operate gigi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. SIS ATIE >>> harapnyer x de ler nak kene operate kan sis... seriau bila fikir2 balik..sbb dri kecik sampai ke besar "fobia" dengan dentist..heheheh

      Delete
  4. berapa ye kos cabut tu di hospital putrajaya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. FREE jer sis..sbb saya keje gomen...just bawak GL jer dari opis..hihi

      Delete
  5. Berapa lama ye nak betul2 recover dari sakit?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya dlm seminggu tu dah ok dah... utk 2-4 hari pertama jer rasa sakit nyut2 dan ngilu kt tmpt operate tu.. saya amalkan kumur dgn Listerin dgn kerap utk.hilangkan rasa sakit tu..sbb listerin ni berangin..so x de la terasa sangat moment2 'indah' tu..heheheh

      Delete
  6. Aduhai..sblm ni sy tak terfikir akan hadapi bnda mcm ni..sblm ni pnah sakit gigi tp bila check..doc pun xtau kenapa..tpaksa buat xray dan rupanya sakit sebab gigi geraham bongsu nak keluar..dh nmpk senget dan ganggu gigi lain..lambat laun doc kata tpaksa operate buang..gigih la search kt google hari ni jump entri sis ni. Sgt banyak membntu.tq for da info.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihhihi dah buang nnt settle segala masalah dunia tu sis..saya aritu pun amek masa jugak nak fikir nak jumpa doc ke tak..takut sakit sebenarnya sbb mmg dari kecik lagi mmg x suka jumpa doc gigi...

      tp bila fikir balik dah bertahun menderita (chewaaaahhh ayattt :p), tu yg gagahkan diri jugak nak g klinik seterusnya bwk surat refer ke hosp. Alhamdullillah dah selesai semuanya..sakit bertahun tu ilang dlm masa seminggu tu jer..ekekeke

      pegi cepat sis..cepat buat, cepat sihat..hihihi semoga dipermudahkan yer.. :)

      Delete
  7. Assalamualaikum sis..masa sis operate tu bengkak x?..sbb sy tgh bengkak dn sakit ni..call klinik nak operate dia kate kena abiskan antibiotik dulu..mak aihhh..kite dahlah 2 ari dah x tdo mlm..ni nak kena tahan 3 ari lagi utk operate..mmg nangis tiap2 mlm lah jwbnye..mkn antibiotik ngn pain killer plak x kurang2 bengkak dan sakitnya..makin bengkak adelah..huhu

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum sis..masa sis operate tu bengkak x?..sbb sy tgh bengkak dn sakit ni..call klinik nak operate dia kate kena abiskan antibiotik dulu..mak aihhh..kite dahlah 2 ari dah x tdo mlm..ni nak kena tahan 3 ari lagi utk operate..mmg nangis tiap2 mlm lah jwbnye..mkn antibiotik ngn pain killer plak x kurang2 bengkak dan sakitnya..makin bengkak adelah..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wlkmslm Sis..

      Alhamdulillah takde bengkak yang teruk sangat..just bengkak hari 2-3 lepas operate tu jer..tp x la nampak sangat sbb pipi sayang mmg dah sedia ada bengkak pun (pipi terlebih lemak cam pauuuu hahahah).

      Antibiotik mmg saya abiskan cam yg doc nasihatkan. malam2 alhamdulillah dipermudahkan, tido nyenyak jugak la. Takde sakit ape2 sgt...

      Kalau still x ok jugak tu, sis kene g klinik balik lepas abis ubat antibiotik.

      Saya aritu pegi balik masa doc bg tarikh appmnt tu jer... Kalau x silap, 2x pergi lepas op tu...

      Semoga cepat sembuh yer sis...

      Delete
  9. Assalamualaikum puan..huhuhu seriau jugak dengar operate gigi ni..saye pade 2/10 nnti kene operate buang gigi geraham bongsu (belah kiri atas)..ikutkan scan..mmg kene 4 btg (atas kiri kanan, n bawah kiri kanan) tapi doktor suh buang satu dolu..dah lah saye nie allergic ngan ubat tahan sakit, (ponstan & disclofenac sodium)..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wlkmslm Sis...ye ker sis.. xlama lagi ekk... lahai siannyer bila allergic tu.. saya so far x pernah lg allergic dengan ubat cuma baru2 ni allergic dengan charcoal sbb salah amek ubat.


      Mungkin doc ade suggestion lain untuk gantikan ubat tahan sakit sis nnt.. Kalau doc suggest cabut satu dulu..mungkin tu yg terbaik sbb sis x leh makan ubat tahan sakit kalau cabut 4 batang sekaligus..

      saya dulu sbb fikirkan x nak masuk hosp 2-3x pastu sakit blk, tu yg buat keje sekaligus.. ape2 pun semoga dipermudahkan urusan sis nnt yer. insyaallah..

      Delete
  10. Salam....tergugat jugek bc tips sis tu...
    Btw sy punye app 8 nov ni utk cabut gigi bongsu ni...skrg sdg mnahan sakit...doc suruh abiskn antibio ...huisshh...sy punye gigi bongsu 1 je..
    Ke die akn kluar lg??

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlkmslm...

      haa untuk makluman..tgh sakit gusi on off jugak ni..muka ni jer la kejap2 MC bila dah x tahan sangat sbb sakitnya sampai ke kpala & telinga.. nak tggu appmnt utk next lambat lagi..7/12 nnt..bertabah ler...

      saya aritu lupa nak ckp ngan doc yg saya demam masa sblm jumpa dentist tu...so doc kerajaan x bg antibiotik..

      Delete
  11. Salam....tergugat jugek bc tips sis tu...
    Btw sy punye app 8 nov ni utk cabut gigi bongsu ni...skrg sdg mnahan sakit...doc suruh abiskn antibio ...huisshh...sy punye gigi bongsu 1 je..
    Ke die akn kluar lg??

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlkmslm... cemane dah appmt aritu? kene operate ke..? gigi bongsu biasanya yg last tu..x sure mmg 4 batang or cane..maybe blh tanye doc jer utk penerangan lanjut,. :)

      Delete
  12. Saya baru 3 hari buat pembedahan buang gigi gerahan bongsu.sekarang sy masih berasa sakit lg dan buakan mulut terhad.dan sy juga mengalami bengkak di pipi.amat sukar utk membuka mulut luas.sekiranya tidak memakan ubat tahan sakit sakit berdenyut sampai kepala. Adakah sis jugak mengalami perkara yg sama seperti saya alami sekrg.??? Dan tempoh masa brp lama utk pulih sepenuhnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam sis.. saya mula2 jer camtu time tu sis..lps tu ok dah..syukur sbb x berdenyut sampai ke kepala...dlm seminggu tu dah kurang sakitnya.. so make sure sis makan yg lembut2 jer supaya mknn x termasuk dlm gusi tmpt cabut tu..nnt jd infection.

      cam saya, mmg kene rajin gosok gigi & pastu kumur2 listerin utk matikan kuman..masa tu mkn mmg jaga sikit..x makan yg gatal2, keras or pedas... semoga cpt sembuh sis.. :)

      Delete
  13. Saya baru 3 hari buat pembedahan buang gigi gerahan bongsu.sekarang sy masih berasa sakit lg dan buakan mulut terhad.dan sy juga mengalami bengkak di pipi.amat sukar utk membuka mulut luas.sekiranya tidak memakan ubat tahan sakit sakit berdenyut sampai kepala. Adakah sis jugak mengalami perkara yg sama seperti saya alami sekrg.??? Dan tempoh masa brp lama utk pulih sepenuhnya

    ReplyDelete
  14. Sy baru lepas operate buang khamis lepas, tp malangnya, lepas buat minor surgery tu, sy x pantang dan x jaga makan (xyah tanya apa yg sya makan..hehe).. kesannya lepas hampir smmgu, bukan makin baik, malahan makin teruk kesannya.. Painkiller dah xde kesan, maybe sbb sakit sgt kot.. pastu, mgkin gusi area bhgn yg dioperate tu bengkak kot, atau infection ke ape x pastilah.. dh on antibiotik, pn x nampak kesan.. tgh tggu appmt dr utk cabut benang, baru tya dr apasal sakit sgt.. kesimpulannya, lepas buat surgery tu, paanyang betol2 dlm smmgu pertama tu.. jaga makan, bykkan rehat.. Walaupun x rase sakit sgt ke ape, make sure jaga 2 benda kat atas.. sbb bila dah sakit mcm sy ni,nyesal pn x guna.. hahahhaahadoiii..

    ReplyDelete



❤ KORANG SANGAT SHUWEET KALAU MENAIP DENGAN PERKATAAN SOPAN ❤